Gå til innhold

ønskebrev og svangerskapskurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen erfaringer med dette svangerskap kurs og det å skrive ønske brev?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har erfaring fra svangerskapskurs :)

har selv vært veldig opptatt av graviditet og fødsel og har derfor lest mye på nett, sett alt av tvprogrammer om fødsel osv.

Jeg syns jeg fikk noe ut av kurset, men det kan oppsummeres her;

- slimproppen kan gå flere uker før fødsel og betyr ingenting

- det skal ikke være vondt å amme hvis man bruker helt riktig teknikk - om ungen gjør brystvorten sår er det allerede i gang. så veldig viktig å få til dette riktig fra starten, ikke gi deg før det ikke gjør vondt. ungen skal die hele brystknoppen og ikke suge på nippelen. Ungen skal egentlig bare svelge, for de trenger ikke suge for at melka skal komme ut av puppen. det er visst noe hormonellt som bestemmer at melka kommer til riktig tid.

- de to tre første månedene har ungen stort behov for nærhet - og noe som gjør dette enklere er et slikt bæresjal hvor du kan ha ungen helt inntil deg samtidig som du har armene ledige til å gjøre andre ting. det var visst forsket på at om ungen får nok nærhet skulle dette føre til at ungen ble tryggere eller noe i den duren. så vi har gått til innkjøp av sånt sjal - ammehjelperen som snakket om sjalet anbefalte et elastisk sjal.

- om ungen ligger nærmest mulig mor på natta vil mor våkne automatisk når barnet vil ha mat. Derfor merker far pent lite av amming på natta ettersom ungen ikke rekker å begynne å grine for å få mat.

- søvnen til mor er dårligere før fødsel enn etter, mye pga punktet over, og selvfølgelig hva man gjør ut av det selv.

- ikke vær superforeldre på natta - vær minst mulig kosete og oppmerksomgivende til barnet, for å lage et skikkelig skille på natt og dag.

- ha et lys på soverommet på hele tiden. da slipper man å slå på lyset og ungen slipper å tro at det plutselig er dag midt på natta.

- ikke skift bleier på natta med mindre det er bæsjebleie. prøv å bytte denne på soverommet i det lyset dere har der istedefor å dra med ungen inn på badet i dagslys.

- ved bekkenløsning husk å si fra om at du har dette til jordmor under fødsel.

- far lærte en massasjeteknikk på korsryggen. egentlig bare å stryke hardt i sirkel nederst på korsryggen. er visst godt å ha press i mot der under fødsel.

- lærte avspenningsøvelser, dvs stramme en og en muskelgruppe for så å slappe av. Ha åpne hender og avslappede kjever under fødsel da dette fører til at bekkenet er mer åpent.

tror det var det meste jeg lærte på kurset som jeg ikke har plukket opp noen andre steder :)

angående ønskebrev er det sikkert lurt å notere ned ønsker :)

håper du fikk noe ut av dette ;)

Skrevet

jada

eg har tenkt på en del ting, men det er noe eg må høre med han samboeren min om og

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...