Gå til innhold

Fikk høre at jeg har en form for psoriasis i hodebunnen, men kan da vel ikke gå på kremer med kortison forever??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma sa jeg burde snakke med legen min igjen, pga kortison i kremen jeg bruker. Jeg har ikke tenkt på dette i det hele tatt, men det er jo ikke heldig å gå for lenge på det..

Kremen jeg fikk skulle jeg bruke i 1 uke, så litt igjen 3 dager etter d.. så skulle det forsvinne.. noe det gjør i en periode, og så kommer det tilbake.

Klør litt, men det verste er jo at det flasser så mye.. vil jo ikke gå rundt med flass... :( Har også utslett helt overst i pannen, og rundt ørene.. skjules godt heldigvis, men liker det ikke...

Noen som har det samme? Hvilken behandling får dere for det?

Fortsetter under...

Skrevet

Prøv shampooen selukos eller Fungoral. Begge er kjempegode mot dette. De vil komme tilbake, men da bruker du bare en av disse et par dager, så forsvinner det igjen. Bytt gjerne på de. Det er veldig effektivt.

Skrevet

Mannen min har psoreasis. Han får lysbehandling på sykehuset. Det vil nok aldri forsvinne, men vil kunne bli betydelig bedre. Det er jo en kronisk sykdom. Også arvelig, min svigerfar har det samme. Kortison er ikke bra over lengre tid, kan gi bivirkninger også. (som økt hårvekst i ansikt og på kropp) Snakk med legen din, og få henvisning til hudege!

Her er en link du bør lese:

http://huddoktor.no/patient/Psoriasis/1329.html

Skrevet

Hvor får jeg kjøpt det da?

Er kun i hodebunnen jeg har det, og rundt ørene... ikke noen andre steder..

Men skjemmes, når det bryter ut, får panikk for at det skal vises...

Skrevet

Selukos og Fungoral shampo fås kjøpt reseptfritt på apotekene:-)

Skrevet

Og det funker?? :) Prøvde en shampo fra frisøren min, men den funket ikke i det hele tatt.. så her må d mer drastiske ting til ;)

Annonse

Skrevet

Dersom du har psoriasis og har fått hydrokortison bør du absolutt bruke den som legen har anbefalt!

Mange er alt for redde for å bruke hydrokortison så lenge de har fått beskjed om - men det skal man faktisk gjøre. Om du IKKE bruker den så lenge kan det blusse opp igjen. Bedre å bruke hydrokortisonen riktig å "sløkke brannen" enn å la det ligge å blusse om du skjønner :)

Når det er sagt - jeg har fått eksem i hodebunnen nylig selv :/ I tillegg har jeg fått sår og tørr hud på øyelokkene..... skikkelig irriterendes!

Kan det ha med ammingen å gjøre mon tro?

Skrevet

Frisørshampo er som bensin på bålet for irritert hud. De er fulle av stoffer som skal få oss til å ville vaske håret oftere, silikon og parfyme og bidrar kun til oppblussing av (så og si) alle typer hudlidelser. Snakk evt med legen din om shampo, det finnes også på resept, og du kan spørre om å få de som er nevnt over her på blå resept pga diagnosen. Også kan du få Betnovat Liniment (flytende kortison), som er lettere å bruke i hodebunn og ikke skitner håret på samme måte som salve (salve i hår og panne er grusomt). Og den kan da brukes i perioder ved kraftig utbrudd.

Og for oss som plages med å reagere på alle slags tilsettninger og slikt: det går faktisk veldig fint å vaske hår med ren natursåpe. I perioder vasker jeg med en økologisk olivensåpe og håret blir gullende rent. Men den har selvsagt ikke silikon i seg (det står feks sls på flasken), så håret blir matt og ikke så lett å gre av den. Men det løser jeg med å bruke feks spraybalsam eller slik balsamkrem. Da kan jeg ha det kun i håret og unngår kontakt med hodebunn og hud. Merkelig nok går det da også lengre før håret føles skittent.

Hilsen eksemdama.

Skrevet

Hvis du får det på bar hud, kan du smøre med noe som heter Pattesalve (vet det høres sykt ut). Den funker utrolig bra.

Skrevet

Hei :)

Jeg har psoriasis selv, og hadde en lengre periode med psoriasis i hårbunnen. Det nytter ikke med flasshampo, du må ha medisin i hårbunnen for å få det bort. Kortison er det som hjelper, og du MÅ holde på lenger enn hva du tror.

At kortison ikke er bra i lengden, kan en ikke ta samme hensyn til om en vil bli kvitt psoriasis.

Jeg tenker at du skal be om henvisning til hudlege på sykehuset. Vanlige allmennpraktiserende leger kan ikke skrive ut sterke nok preparater.

Og ved mange sykehus har de i tillegg lysbehandling(selv om her er en del ventetid). Og da har de lysbørste til hårbunnen, og stående soler til kroppen.

Min mor har tatt de typene lysbehandling for sin psoriasis. Jeg har kun en flekk på en albue nå, og der bruker jeg sterkeste salven av Dermovat for å holde den i sjakk. Har pauser, men når jeg behandler så behandler jeg lenger enn en uke av gangen. Jeg bruker til alt er borte og en uke ekstra.

I pannen/ansiktet og bak ørene skal det ikke like hard behandling til for å få flekkene bort, fordi huden er mer følsom og tynn der. Jeg har hatt flekker ved neseroten og i ørets krøller på utsiden, og der er det ikke lenge jeg har trengt å smøre før de er helt borte.

Husk at stress og psykiske påkjenninger er viktige utløserfakorer for psoriasis!!! Her kan de fleste gjøre en del grep.

Og ellers - er du HELT ferdig med barn, og på MEGET sikker prevensjon, så kan du be om Neotigason(tabletter til psoriasisbehandling). Men da kan du ikke bli gravid før minimum 2 år etter AVSLUTTET behandling....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...