Snuppa! Skrevet 27. oktober 2010 #1 Skrevet 27. oktober 2010 Mini her vil ikke ha babymat, skal ha det vi spiser han, trenger litt inspirasjon!
Gjest Skrevet 27. oktober 2010 #2 Skrevet 27. oktober 2010 Vil han ikke ha noen som helst type babymat? Hverken middag eller grøt? Det finnes jo utrolig mange ulike typer i glass - ellers kan du jo lage selv til ham? Forsøk evt også å gi med ulik temperatur fra gang til gang, se om han liker det bedre hvis det er litt kaldt f.eks.? Kan jo aldri vite...!? Men til det du spurte om; minien vår spiser stort sett babymat (dvs middagsglass og grøt).. i tillegg spiser hun div. frukt (banan, eple, aprikos), enten fersk eller i sånne små bokser som finnes blant babymaten. Også spiser hun avocado. Brødskorper liker hun også å tygge på, men siden hun fremdeles ikke har fått tenner, får hun jo ikke akkurat mye i seg av dét.. Lykke til med matinga! Mener å huske at det tar lang tid å venne seg til de fleste smaker. Altså vil du trolig lykkes i å få i ham det meste av mat, dersom du bare er tålmodig og prøver om og om OG OM igjen...
Kate77 Skrevet 27. oktober 2010 #3 Skrevet 27. oktober 2010 Han spiser brød med pålegg og frukt særlig banan. Når vi spiser middag pleier vi å gi han biter med potet og kokt gulrot. Kokt brokkoli er også populært, har litt store kvaster som han kan holde i hånda selv.
Kate77 Skrevet 27. oktober 2010 #4 Skrevet 27. oktober 2010 Han kan forresten spise det meste dere har til middag, bare prøv å unngå salt.
hol(L)y COW Skrevet 27. oktober 2010 #5 Skrevet 27. oktober 2010 Spiser små biter av frukt (eple, pære etc), små biter med skive med makrell i tomat/leverpostei og moste grønsaker som vi har til middag. Han elsker mat! Det eneste han har fått smake som han ikke er spesielt begeistret for er faktisk banan.... forstå det den som vil, er jo kjempesøtt....!
EgG Skrevet 27. oktober 2010 #6 Skrevet 27. oktober 2010 Jenta mi er snart 9mnd nå, men da hun var 7mnd spiste hun brødskive, grøt, samme middag som oss (moste det i bleder) også mme. Jeg salter ikke maten datteren min får, men hun får kjøttkake, pølse ol som det er salt i. Hun vil ha smak på maten sin, så hvis vi skal ha f.eks. kylling så krydrer jeg med urter, pepper, hvitløk ol. Sauser lager jeg på vanlig melange, men hvis jeg skal ha melk i sausen så bruker jeg nan. Håper dette var til hjelp!
Snuppa! Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter #7 Skrevet 27. oktober 2010 Har prøvd å "tvinge" i han babymat i 3 mnd nå uten hell, så er vel bare sånn han er... Ok, takk for tips, da skal jeg bli litt mer vågal i matveien til han
Tredje drøm Skrevet 27. oktober 2010 #8 Skrevet 27. oktober 2010 Kan anbefale en ny bok som ble gitt ut i høst; "PappaChef" av Morten Øverbye. Den er lettlest og med mange fine enkle oppskrifter til mat beregnet for små barn. Barna kan jo spise veldig mye forskjellig, bare man unngår salt og noe annet. Derfor er det best å lage fra grunnen av (hvis man ikke bruker barnemat på glass) - halvfabrikata inneholder som regel veldig mye salt.
happy og to små Skrevet 27. oktober 2010 #9 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg fikk et godt tips her om dagen: potet og eple eller potet og avokado. Stor suksess! Jeg koker da poteten og rasper eple. Moser det sammen med blender. Putter gjerne litt vann eller olje i mosen, så den blir glatt og fin. Min brekker seg hvis maten er for grov. Hun er bare 6 mnd da, men jeg gir banan, eple, druer, avokado, brokkoli, blomkål, i tillegg til kjøpt barnemat. Hun får også smake på det meste jeg spiser som det ikke er salt i. Lykke til! :-)
abella Skrevet 27. oktober 2010 #10 Skrevet 27. oktober 2010 Hvis du med 'babymat' mener mat på glass, så har aldri gutten min spist det. Da han var 6 mnd begynte han med brødskive i biter. Når det gjelder middag har han alltid spist omtrent det samme som oss. Vi lager mesteparten av maten fra bunnen og unngår hel/halvfabrikata. Gulrøtter, bønner, lever, fisk og tyttebær har stort sett vært blant favorittene hans. Han begynte også tidlige med biter, tror det var rundt 7-8 måneder da han gikk over til å få middag i biter.
Snuppa! Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 27. oktober 2010 Takk for svar, mye nyttig info! Han spiser verken glass, grøt, fruktmos eller noe jeg har prøvd til han som er for baby. Han har vært sånn bestandig. Fikk i han litt grøt idag, sleit skikkelig med å få det i han som vanlig. Så tok jeg fram min mat og begynte å spise, da hylte han for han var så sulten, han spiste mye av maten min. Så der blei det nok for meg, orker ikke å presse han til å spise mer babymat. Ser jeg har vært ganske pysete iforhold til hva jeg har gitt han så nå blir det mer storebarn mat framover:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå