*pinkypai_jente06+gutt10* Skrevet 27. oktober 2010 #1 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg har en sønn som er 6,5 mnd - han veier ca 12 kg og er 73cm. Han er stor med andre ord..! Men verdens blideste gutt da :-) Han fikk mme fra 4 uker, grøt fra 4 mnd og grøt/middagsglass fra 6 mnd. Han får fortsatt 1-2 flasker mme i døgnet. ellers drikker han vann og nestle fruktdrikk. Han spiser også litt fruktpure til grøten. Han får ikke noe ekstra, han får kun porsjoner som angitt på grøtpakken. Han spiser mme til frokost, grøt til lunsj, 1/2 glass til middag og grøt til kvelds.. våkner han om natta hender det han får mme da. Syntes ikke akkurat dette er å overfore ett barn???? Vi har vært på sjekk på Ahus pga hans ekstreme vekstkurve, de tok blodprøver for å utelukke diabetes, stoffskifte og hormoner. Så skal vi videre til ernæringsfysiolog om ett par uker. Fikk beskjed av legen på Ahus å kutte ned på kaloriene i maten.. men dette syntes jeg nesten er å slanke babyen min..?? Dropp middagsglasset sa han, men det er jo mer kalorier i grøten..? Dropp fruktdrikken (vi har KUN litt smak i hver vannflaske da han ellers får i seg ekstremt lite væske - han nekter å drikke kun vann el mme til mat nemlig) så kan jo gjøre det, men er jo ikke bra å ikke drikke heller? Og tynn ut mme og gå ned til max en flaske i døgnet.. - greit nok.. Noen andre som har/har hatt store babyer og/eller har vært hos ernæringsfysiolog noen gang...?? Alle svar mottas med takk!!
Snuppa! Skrevet 27. oktober 2010 #2 Skrevet 27. oktober 2010 Har ikke stor baby selv, men vil bare si at der er jo mange runde babyer rundt omkring, har to på barselgruppa som har bikka 10kg for en stund siden, 7 mnd. Ellers høres det ikke ut som du overforer nei.
hol(L)y COW Skrevet 27. oktober 2010 #3 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg ville først og frems kuttet fruktjuicen i vannet! Dersom du bare tilbyr vann vil han til slutt drikke vann - VELDIG uting å lære barna at de skal ha søte drikker fra de er babyer. Her synest jeg du skal gjøre deg hard - det er IKKE "synd" på babyen din om du "tvinger" han til å drikke rent vann. Det er mye mer synd på han om du fortsetter å gi han sukkerdrikke! (Juice er like kaloririkt og inneholder nesten like mye sukker som cola! Og du ville ikke gitt babyen din cola ??) Han blir ikke dehydrert dersom du tilbyr vann ofte - når han blir tørst nok drikker han! Ikke bytt ut middagsglassene med grøt - men med grønnsaker. Kok opp små biter av potet, gulrot, brokkoli, blomkål etc....( mix og triks alt etter hva du har for hånden) Går kjempefort å koke opp når bitene er små. Hell ut nesten alt vannet og mos sammen. Ellers kan du ha feks fisk eller kylling i mosen. Når det er sagt synest jeg ikke gutten din er SÅ stor. (Min er 70 cm og 9,2 kg - 7 mnd'er) Dersom han ikke er veldig aktiv vil han sikkert "trimme" mye av når han begynner å krabbe/gå! Har en nevø som var 11 kg på 6 mnd'er kontrollen - kan love deg at du sjelden har sett en spinklere tenåring om du hadde sett han nå Men greit at de følger opp uansett sikkert. Better safe than sorry!
Løvinna30 Skrevet 27. oktober 2010 #4 Skrevet 27. oktober 2010 oisann, min er bare 3 mnd og er 8 kg alt... jeg syns han er "tung" i forholde til andre barn i hans alder (på barselgruppa osv). Jeg vil ikke slanke babyen min. Babyene strekker seg jo, og så fort babyen din begynner å krabbe og bevege på seg så jevner det seg ut. Bebien er jo bare 6 1/2 mnd.. Håper det ordner seg for deg/gutten din..
081013 Skrevet 27. oktober 2010 #5 Skrevet 27. oktober 2010 jeg har det akkurat på samme måten. Førstemann var stoor...men nr 2 er enda større han var 4170 da han ble født 54 cm 6 uker 7065 og 62 cm 3 mnd 10025 og 68 cm 4mnd 11 525 og 71,5 cm han fikk frem til 3 mnd kun mme, men vi har nå startet med grøt 2 ganger for dagen min erfaring er at det tok litt tid før førstemann gikk, hun var 15 mnd. men hun var egentlig aldri interessert i å sette beina under seg. Småen nå er mer ivrig på å bruke beina sine, så kanskje han går før. merket meg at min jente da var flinkere enn jevnaldrende til motoriske ting ift lek og klarte å leke aleine, mens de som var mer bevegelige var mindre flinke til dette. I dag er jenten min 2 år og 4 mnd og er over gjennomsnittet høy, men gjennomsnittlig ift vekt. helsesøsteren som jeg har nå har faktisk gått til det skritt å kontaktet overvektsavdelingen på sykehuset ift vekten til sønnen min..ikke helt skjønner jeg hvordan hun skal slanke en baby som får mme men hun får nå bare styre på..er jo flott at de bryr seg. nå er er han snart 6 mnd og veide for 1 uke siden 13040 og var 74 lang. De siste ukene har han jevnet seg litt ut, fra å legge på seg 333 g pr uke, så har det blitt med 150 g pr uke. Dette skjedde etter at vi kuttet all mat på natten. han spiser kl 05 150 ml mme kl 9 grøt +vann+noen skjeer med frukt kl 13 150 ml mme kl 16 middagsglass og vann kl 19 grøt og vann i følge helsesøster og ernæringsfolka så kunne jeg ikke gi mindre enn 300 ml mme pr døgn da dette kunne føre til diverse mangler av vitaminer og andre ting. om du vil kan du sende meg en privat melding, så kanskje vi kan dele erfaringer. lykke til
abella Skrevet 27. oktober 2010 #6 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg har ingen erfaring med dette selv da gutten min ligger noe undervektkurvene. Men ville bare si at gutten din spiser allikevel lite i forhold til min! Ellers ville jeg droppa fruktjuicen. De drikker hvis de er tørste. De får mye væske gjennom mme og i maten. Gutten min drikker også lite vann, men det styrer han selv tenker jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå