Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 27. oktober 2010 #1 Del Skrevet 27. oktober 2010 Jeg er andregangs og fødte normalt med førstemann. Og det gikk fint utenom at jeg mistet 1,5 l med blod. Nå er jeg 28 uker på vei, har fått konstantert bekkenløsning med gangvansker. Bekkenet klikker inn og ut av plass når jeg rører på meg. Jeg har gått til manuellterapeut som jeg fikk anbefalt men han får ikke gjort en ting siden bekkenløsningen er for ille. Nå begynner det å bli betennelse nedover lårene. Jeg får ikke gjort de enkleste øvelsene engang så han ble skikkelig frustrert og anbefalte meg å få en samtale med sykehuset om planlagt ks. Såå i morra skal jeg prate med legen om dette. Men er det noe vits i f eks at jeg tar med en anbefaling fra manuellterapeuten om planlagt ks ned til sykehuset? Jeg kjenner selv at jeg aldri i verden kommer til å klare å føde normalt. Jeg klarer ikke å ligge på ryggen og på siden går det bare i 10 min. Har vondt uansett hva jeg gjør. Er litt vemodig det med ks siden jeg vil egentlig føde normalt men jeg er livredd for å gå i fødsel og at det ender opp med hasteks. Da vil jeg heller forberede meg på et planlagt et. Noen andre som har fått ks pga kraftig bekkenløsning? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142487146-gruer-meg-til-samtale-med-sykehuset-ang-ks-og-bekkenl%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
enits40 Skrevet 27. oktober 2010 #2 Del Skrevet 27. oktober 2010 Jeg har også vært til samtale om ks, og opplevde heldigvis det som et positivt møte. Jeg var godt forberedt, for jeg tenkte jeg ville bli møtt med skepsis, men heldigvis traff jeg en svært forståelsesfull lege! Jeg vet ikke om kraftig bekkenløsning er noe som kan gi keisersnitt på medisinsk grunnlag, men det kan godt hende! Uansett vil jeg anbefale deg å være så tydelig du kan på hva du vil og hvorfor. Ta gjerne med deg en annen til samtalen som kan støtte deg underveis. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142487146-gruer-meg-til-samtale-med-sykehuset-ang-ks-og-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-142487810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
xyzaa Skrevet 27. oktober 2010 #3 Del Skrevet 27. oktober 2010 Jeg mener at det var et innlegg her en gang, fra en som fikk keisersnitt pga. bekkenløsning. Det var sannsynligvis for rundt 10 år siden, og jeg vet ikke hvor lenge gamle innlegg lagres. Har nå brukt en time på å prøve å finne innlegget, uten å finne det. Men jeg kan gjengi en del av det som sto der, sånn omtrent: I innlegget sto det om hvordan personalet på sykehuset prøvde å fortelle denne kvinnen at "all statistikk viser" at vaginal fødsel er mest komplikasjonsfritt, og at dette gjaldt også når man har bekkenløsning. Hvorpå hun ba denne jordmoren om å vise henne den statistikken som skulle tilsi at vaginal fødsel ville gi henne de beste utsiktene. Men jordmoren hadde ikke noe statistikk å vise henne. I innlegget sto det noe som: "Hun kunne ikke huske hvor hun hadde lest denne statistikken." Jeg synes også jeg husker at legen Josef Ekgren (som talte for retten til å velge keisersnitt selv) var involvert (hvis ikke jeg blander denne historien sammen med en annen). "En stor takk til Josef Ekgren", tror jeg det sto. Hvis jeg senere finner innlegget likevel, så skal jeg legge inn en link. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142487146-gruer-meg-til-samtale-med-sykehuset-ang-ks-og-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-142488474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #4 Del Skrevet 28. oktober 2010 Tror nok ikke at en uttalelse fra en manuellterapeut hjelper så mye for å få KS allerede nå. Manuellterapeut har nok ikke helt den fulle innsikten i fordeler og ulemper ved KS. Det er ganske vanlig å ha plager med bekkenløsning i midten av svangerskapet, som av en eller annen utrolig grunn blir mindre plagsom på slutten, sannsynligvis fordi hodet kommer ned og hjelper til med å stabilisere. Nettopp derfor er det ingen lege som i uke 28 kan bestemme KS pga bekkenløsning. Bekkenløsning er vel heller en kontraindikasjon for KS. Du sier at du ikke kan ligge mer enn 10 minutter i en stilling, men hvordan tror du kroppen blir etter å ha ligget stille i 3 kvarter som den gjør under et KS? For noen er bekkenløsningen over i det barnet er ute. For andre blir den verre i en liten periode. Andre igjen sliter lenge etterpå. Det er som du sier viktig at du kan bevege på deg ganske ofte. Dette er også kjempeviktig etter at barnet er ute. En operasjon og et operasjonssår vil hemme aktivitet iallefall til en viss grad, og du vil få restriksjoner mot trening de første ukene etterpå - noe som det faktisk er viktig at du kommer i gang med så fort som mulig. Blødning er heller ingen grunn til KS. Blødningsfaren er større ved KS enn vaginal fødsel, fordi hormonene du produserer under og etter fødsel er med på å begrense det, mens medisinene du får under KS ikke nødvendigvis hjelper. Som andregangs fødende med en grei fødsel første gang er det ingen gynekolog som vil anbefale deg KS. Andregangs fødsler er ofte raske fødsler der man kan innta den stillingen som føles best der og da. Men, ingen kan tvinges til å føde. Begrunnelsen for KS blir da eget ønske. KS kan være en bra løsning for mye. Men ikke for alt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142487146-gruer-meg-til-samtale-med-sykehuset-ang-ks-og-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-142491518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #5 Del Skrevet 28. oktober 2010 Jeg synes NN 17:00 har mange gode poenger her. Det er vondt nok å bevege seg etter et ks, om så bare å snu seg i sengen, om man ikke skal ha BL i tillegg. Det er noe du bør tenke godt over - i tillegg til BL-smertene (hvis de ikke går over raskt etter fødsel, det varierer jo veldig) vil du være nyoperert. At et ks varer i 45 minutter er én ting, men du må regne med å ligge helt stille i ganske mange timer (minst 5-8) før du kommer deg opp av senga etter operasjonen. Å komme seg opp av senga for første gang etter et ks er en historie i seg selv, jeg syntes det var ganske vanskelig selv, og jeg hadde IKKE bekkenløsning. Det er også kjempeviktig å komme seg opp av senga og gå så tidlig som mulig etter operasjonen, pga fare for blodpropp. Det ang blødninger stemmer også, det er større risiko for store blødninger ved ks enn ved vaginal fødsel. Vil anbefale deg å snakke med lege/jordmor om fødestillinger som er gunstige ved bekkenløsning, og ta det derfra. Du KAN risikere å gjøre deg selv en bjørnetjeneste ved å insistere på ks, hvis ks ikke egentlig er så gunstig i forhold til dine problemstillinger... Snakk med lege om dette, men ikke bestem deg på forhånd for hverken det ene eller det andre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142487146-gruer-meg-til-samtale-med-sykehuset-ang-ks-og-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-142492196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 28. oktober 2010 Ser at jeg blir litt misforstått pga jeg skrev jeg ikke klarer å ligge mer enn 10 min på en side og har problemer med å ligge på ryggen. MEN jeg får ikke bevegd meg ofte heller pga jeg har vondt hele tiden. Må ta det veldig med ro. Og det at jeg mistet mye blod var ikke en grunn jeg ville ta med for å søke om ks. Og selvfølgelig skal jeg diskutere med de på sykehuset om hva som er best. Men ingen skjønner hva jeg går igjennom. Er så utrolig frustrerende å bare sitte der og prøve å fortelle hva jeg sliter med men folk ikke skjønner det. Jeg vil ikke havne i rullestol bare fordi sykehuset mener jeg må føde vanlig. Da vil jeg heller slite i mange måneder etterpå enn å slite i mange år. Jeg vet at bekkenet stabiliserer seg på slutten pga hodet fester seg. Men det er ikke alle hodet fester seg hos, og blir jeg bare halvparten så ille som jeg er nå så er jeg fortsatt livredd for å gå i fødsel og at alt går til helvete for å si det sånn... Manuellterapeuten kan ikke bestemme om jeg skal ha ks nei, men han er da kvalifisert til å si hva jeg bør gjøre. Når jeg ikke engang kan løfte beinet uten at hele bekkenet knekker og smeller så sier det seg selv at vaginal fødsel blir vanskelig. Manuellterapeuten er jo tross at en som har peiling på dette så. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142487146-gruer-meg-til-samtale-med-sykehuset-ang-ks-og-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-142493067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #7 Del Skrevet 28. oktober 2010 jeg forstår deg, går gjennom mye av det samme selv og ønsker også ks. På sykehuset har de forståelse for det, ihvertfall noen, men har også møtt noen leger som ikke viser forståelse og vil trumfe gjennom vaginal fødsel for enhver pris. Legen jeg hadde sist sa at de ikke kunne tvinge noen til vaginal fødsel, så hvis jeg bestemmer meg for ks blir det det. Motargumentet for ks, det å lïgge i ro i flere timer er ikke noe nytt for meg ihvertfall. Om natten ligger jeg musestille i samme stilling til jeg våkner, så det er jeg vant til. Det er å røre seg som gir smerter for min del. Er overbevist om at et ks er mer skånsomt for bekkenet i det lange løp. Har også skrekk for å ende opp som ufør, dette er altså fullt forståelig og jeg opplever masse støtte rundt meg og de som står meg nær ønsker at jeg tar ks. De vil ikke at dette skal vedvare. Stå på! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142487146-gruer-meg-til-samtale-med-sykehuset-ang-ks-og-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-142493664 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 29. oktober 2010 Jeg prøver å få søkt opp litt på nettet for å argumentere mot de hvis de slår seg vrang men.. Godt at noen forstår meg iallfall. Har gått inn i en fase hvor jeg begynner å bli deprimert nå for jeg blir så stressa og bekymra og aner ikke hva som skjer. Jeg ble sykmeldt 100% denne gangen da jeg var bare 8 uker på vei. Alt gir smerter for meg men jeg er mer redd for å presse bekkenet for mye under en vaginal fødsel og at jeg i ettertid ikke kommer til å klare å gå ut av sykehuset engang for sånn er det nå på de verste dagene. Får jeg ks får ikke bekkenet samme press og det får hvilt seg, pluss at mye av tyngden er borte etterpå uten at bekkenet ha måtte få svi for det. De nærmest meg ser også at jeg antageligvis trenger ks men hvordan skal man få forklart fremmede hvor vondt man har det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142487146-gruer-meg-til-samtale-med-sykehuset-ang-ks-og-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-142495120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #9 Del Skrevet 29. oktober 2010 har forstått at det ikke er så mange som blir så hardt rammet som oss og da tror folk flest at dte er vanlig bekkenløsning det er snakk om, slik som alle til en viss grad får. Det de ikke vet er at vi har gått gjennom et rent helvete i mange mnd og absolutt ikke er i form til den fysiske utfordringen som en fødsel kan være. Min jordmor er enig med meg og anbefaler faktisk ks for meg, hun mener at jeg har hatt nok vondt nå og evt plager etter et ks vil være bagateller for meg som har hatt smerter i flere mnd allerede. Du vet ihvertfall at ks smertene ikke vil vedvare og at bekkenet ihvertfall ikke vil bli noe verre av et ks, noe det KAN bli ved vaginal fødsel. Det kan selvsagt gå bra, men det vet vi ikke på forhånd og er det verdt å ta den risken? Det synes ikke jeg. Dere som ikke har invalidiserende bekkenløsning vet ikke hva dere snakker om! Blir litt hissig kjenner jeg:) Ønsker deg lykke til og så kan vi begge skrive her når vi er ferdige, hvordan det gikk og hvordan vi har det. Ok? kaller meg anonym25 da Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142487146-gruer-meg-til-samtale-med-sykehuset-ang-ks-og-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-142495909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter #10 Del Skrevet 29. oktober 2010 Er så glad for at noen endelig forstår hvordan det er! Masse lykke til til deg:) Så skal jeg skrive her etterhvert hvordan det går med sykehuset og hva som skjer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142487146-gruer-meg-til-samtale-med-sykehuset-ang-ks-og-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-142496476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #11 Del Skrevet 29. oktober 2010 Takk for det. Satser på at vi begge er friske og raske til jul, har fått en smak på livet som invalid og det er virkelig ikke noe å trakte etter.. Venter i spenning på hvordan det går med deg, vær litt tøff:) anonym25 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142487146-gruer-meg-til-samtale-med-sykehuset-ang-ks-og-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-142497344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #12 Del Skrevet 17. november 2010 hei mrs bad Da er jeg ferdig og det ble ks på meg grunnet seteleie ( takk gud). Hadde leiet vært hode, ville nok ikke legene ha gått med på ks om jeg ikke hadde nektet plent og blitt hysterisk tror jeg.( men om det er siste utvei for deg, stå på ditt og ikke ta sjansen på å ødelegge bekkenet ditt for alltid) De var hellig overbevist om at vaginal fødsel var det beste ( selv om jeg så lettelse i en av dem da de oppdaget seteleie) Husk, de er beordret om å anbefale vag fødsel uansett..pga statistikker og kostnader regner jeg med. Bekkenet mitt ble ikke verre etter ks. Det er nå en uke siden ks og bekkenet blir sakte men sikkert bedre dag for dag merker jeg, Håper du blir hørt og ikke minst forstått- det er ikke vanlig å få så smertefull bl som oss, så vi bør ikke komme i samme kategori som de med vanlig bl. Det skjønte de på barsel hos meg ihvertfall, fikk god hjelp da man blir ekstra handicappet etter ks- men det er heller ingenting i forhold til evt å leve med disse fæle bekkensmertene lenge etter fødsel. Lykke til og hold oss oppdatert:) anonym25 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142487146-gruer-meg-til-samtale-med-sykehuset-ang-ks-og-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-142570857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 17. november 2010 Forfatter #13 Del Skrevet 17. november 2010 Jeg var på samtale jeg også men han legen sa at jeg blir ikke verre av vaginal fødsel pga bekkenløsning kommer av sv.skapet og ikke fødsel. Var som å prate til en vegg. Og når jeg prøvde å forklare han at jeg har vondt helt ned til lårene pga betennelse var han ikke interessert i å høre. Skal ha samtale med en jordmor der også om tre uker. Endte opp med at jeg fikk ikke godkjent ks men heller ikke avslått. Han ville jeg skal gå i fødsel og få ks hvis jeg kjenner at det blir vondt. Men da er jeg redd for å bli pressa til å fortsette og at hele greia kommer til å bli en veldig dårlig opplevelse. Så bra at du ikke ble verre! Må jo være helt utrolig å kjenne bedring i bekkenet allerede? Tok de noen undersøkelser på deg for å finne ut hvor vondt du hadde det? Virker ikke som at de tror at jeg har så ille bekkenløsning pga jeg ikke går med krykker. Men da smeller ryggen nedi bekkenet så da blir jeg enda verre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142487146-gruer-meg-til-samtale-med-sykehuset-ang-ks-og-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-142571524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #14 Del Skrevet 28. november 2010 Hvordan går det med deg, mrs bad? Har du fått innvilget ks? Med meg tok de ingen undersøkelser, men så nok hvor plaget jeg var, samt at min jordmor under svangerskapet hadde skrevet brev til sykehuset og forklart situasjonen. Plagene etter ks er nå helt borte og bekkenet er blitt enda litt bedre. Tror nok jeg blir helt bra i løpet av en tremåneders periode. Fortsatt lykke til! Titter fremdeles innom, så vil gjerne høre hvordan det går med deg:) anonym25 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142487146-gruer-meg-til-samtale-med-sykehuset-ang-ks-og-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-142617098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå