Gå til innhold

Når er det "vanlig" å gå fra 2 til 1 dupp? (13 mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår som snart blir 13 mnd sover vanligvis 2 dupper på dagtid, innimellom har det hendt at hun bare har fått en dupp.

Har merket at hvis den første duppen blir for sen, så sliter hun med å få til dupp nr. 2, samtidig blir hun kjempetrøtt et par timer før leggetid som er mellom 18:30 og 19:00 hvis hun ikke får den andre duppen.

Hvis jeg legger henne den første duppen tidligere blir det alt for tett fra hun står opp, og hun bruker lang tid på å sovne. Derfor lurer jeg om tiden er moden for å gå over til bare en dupp?

Men er det vanlig at den ene duppen da får lengre varighet? Nå sover hun to dupper, hver dupp varer omtrent 1 time. Hvis hun nå går over til bare 1 dupp, og fortsatt bare sover 1 time så kan det jo hende det blir for lite...?

Ble litt kronglete dette, men håper dere forstår resonnementet ;)

Hmm... ja, jeg vet at jeg bare må prøve meg fram, men lurer på om jeg er helt på jordet når jeg kutter ned fra 2 til 1 dupp nå?

Skrevet

Min gutt sluttet med 2 dupper tidlig, 9-10 mnd. Han var generelt vanskelig å få til å sove på dagtid, så gadd ikke styre i to omganger liksom. Når han gikk over til bare 1, så ble den da en del lenger, ca 3 timer. Stort sett fra 12-15.

For vår del ble det lettere å få han til å sove på denne måten, og han sov automatisk lenger.

Skrevet

ok, tusen takk for svar!! :)

Skrevet

Vi kuttet også ned til 1 dupp da snuppelure var 10 mnd gammel- det resulterte i lengre dupp (2-3 timer) og bedre nattesøvn=)

Skrevet

Datteren min er også 13 mnd, og vi har nå de to siste ukene gått ned til en dupp. Hun legges omkring kl 12, og sover da i alt fra en til to timer. Varierer litt på hvor hun er og om hun sover i vognen eller sengen. Hadde trodd at det var for lite, men fungerer faktisk veldig bra.

Hun legger seg en gang mellom halv syv og syv på kvelden, og sovner stort sett etter noen få minutter.

Skrevet

Takk for svar alle sammen:)

Da skal jeg prøve å forskyve duppen frem til ca. kl 12 og la det bli med den :)

Skrevet

snuppa her i huset sover en dupp noen dager og 2 dupper noen dager. Kommer helt ann på hvor lenge den første duppen er :)

Hun står stortsett opp i mellom 06 og 07:30, å legger seg igjen ca. 3timer etter hun har stått opp. altså mellom 09 og 10:30. Sover da alt fra 1 til 4 timer.

I dag måtte jeg vekke henne etter 4,5time!! så da ble det jo selvsagt ikke noe 2.dupp. Men da var hun stuptrøtt igjen da klokken begynte å nærme seg 18, så da ble hun lagt 18:15.

Visst hun sover bare 1time, så bruker jeg å legge henne litt ned igjen rundt kl.14:30, å lar henne sove 45min ca. da blir også legge tiden forskjøvet litt. Til ca kl.19 :)

Helt normalt å gå over til en dupp rundt 1årsalderen, så du er ikke på jordet (bare på landet :P) hehe.....:D

Skrevet

hehe;) landet ja, riktig det :P

Jeg skal prøve å utsette 1. dupp til kl 12 nå da og se hvordan det går :)

Skrevet

Vet ikke hva som er mest vanlig, må vel se an barnet sitt. Her var knerten rundt 10 mnd tror jeg når vi kuttet ned. Da sov han som regel 1-2 t første lur og 0,5 - 1 t andre lur. Nå sover han en lur på alt fra 1 til 3 timer midt på dagen, legger seg en gang mellom 19 og 20 og står da opp 07.00 på hverdager. I helgene når han ikke blir vekket våkner han mellom 07 og 08 en gang.

Før jeg gikk ned til en dupp, så sjonglerte jeg litt og så an dagen. Om han sov godt og lenge i første dupp, så ble det med den. Men dersom han sov lite så fikk han sove ca en halvtime på ettermiddagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...