Gå til innhold

Tips til å få baby på 5 mnd til å sove videre, hun våkner alltid etter 30 min på sekundet nesten!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter 5 lange mnd så begynner det å bli et mønster i dagsovingen!

1 dupp: 30 min

2 dupp: 1-3 timer

3: dupp: 30 min

Jeg har nå funnet ut at hun i dupp nr. 2 våkner etter 30 min og noen ganger holder det å spille musikk for henne (har babycall m/musikk), mens noen ganger må hun bæres/ammes i søvn igjen, og i dag tok det 1 time å få henne til å sove, enda jeg visste at hun da var veldig trett fordi hun også våknet tidligere enn vanlig på morgenen! Blir spennende å se hvor lenge hun sover nå, men det er jo tydelig at det skjer noe med søvnen hennes etter 30min! Hun trives ikke i vogn så trilling hjelper ikke, heller motsatt!

Har noen ekstra kg jeg gjerne skulle ha trent bort når hun har langsoving, men det er jo ikke sjangs når jeg midt i må regne 1 time for at hun skal sovne igjen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har vugge og det er genialt. Om babyen begynner å knitre litt bare vugger jeg et minutt eller så, så sover hun dypt igjen. Virker sikkert ikke for alle, men her er det hvertfall gull. Virker ikke hvis man venter til knitringen går over i gråt, men når det virker er hun blid som en sol når hun våkner etter å ha sovet lenge nok:)

Skrevet

Tror det du opplever er veldig vanlig. Babyer har søvnfaser, og de har gjerne en lett oppvåkning etter 25-45 minutt. Din baby har altså denne oppvåkningen etter 30 min.

Grunnen til at mange ikke sovner igjen etter denne lette oppvåkningen er som oftest søvnassosiasjon.

Søvnassosiasjon er at de savner måten de sovnet på, når de våkner lett. Når din er vant til å sovne til musikk savner hun denne når hun våkner igjen.

De som trilles/bysses i søvn savner dette når de våkner igjen og må ha det for å klare å sovne igjen.

En måte å løse dette på og å øke søvnfasen er å komme babyen i forkjøpet. Hvis babyen din sovnet til musikk kan du gå inn noen minutter før du forventer hun våkner og sette på musikken.

For de som triller i søvn, bruker det å hjelpe å sette vognen i bevegelse før forventet oppvåkning.

Les mer om søvnassosiasjon og annet om søvn på www.sovlilllebaby.com

Skrevet

Det er mange babyer som sliter m å sove videre etter 30- 45 min, dette skyldes at det er en overgang i søvnfasene; fra tung til lett søvn. Ikke alle babyer klarer å komme seg over denne "kneika" av seg selv, og trenger derfor hjelp for å sove videre. Det KAN ha med søvnassosiasjon å gjøre, som babyønske skriver om over her, men trenger heller ikke å ha det nødvendigvis (størstejenta vår, som nå er 2 år, slet lenge med slike oppvåkninger etter 30 min, og hun våknet uansett om hun sovnet av seg selv, eller om hun ble bysset/ trillet osv). Så så mange tips har jeg dessverre ikke; her måtte hun rett og slett "vokse det av seg"..

Skrevet

Min våkner også etter 30 min, og har samme dagsovingsmønster som din :) Jeg prøver være i forkjøpet, og kjører vogna over dørstokken. Ellers, så har jeg en automatisk voggedings som jeg setter vogna oppå. Sover bedre med denne, men den er ikke heftig nok, han skal ha masse bevegelse. Han våkner etter 30 min. uansett hvordan han sovner (rugging, byssing, uten noe)

På natta sovner han uten noen ting, og har ikke samme laksnskrekk som på dagtid. Tidligere måtte han sove i fanget, så det har skjedd store framskritt der da.

Du må nok bare prøve bysse :)

Skrevet

Min lille sover også kun 30 minutter i slengen. Eneste som fungerer for lengre søvn, er om jeg på midtluren går tur eller triller på vognen HELE TIDEN. Det hjelper ikke her å stå klare å vugge og så stoppe igjen. Så da har vi 4 x 30 minutter - morsomme greiet. Jeg får nå trimmet iallefall når går tur. Synes denne dagsovingen er noe herk, sånn var det sist også!

Skrevet

Takk for tips! Ja jeg får prøve å komme i forkjøpet. Hun klarer ikke å sovne selv så vet fra 1. mann at de gjerne våkner når de merker at det har skjedd forandring (mamma vugger ikke, synger ikke, bysser ikke).. Vokser det vel av seg ja.. men utrooolig slitsomt. I dag har hun sovet 30 min, 30 min og 45 min.. Jaja, får se positivt på det, jeg slipper problemer med at klokken stilles når hun er så "ustabil"..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...