Gå til innhold

Beste tips mot vonde hemoroider? Trenger litt hjelp. (beklager detaljer)

Anbefalte innlegg

Skrevet

De har dukket opp sånn litt etter litt nå på slutten, men jeg har klart å holde det ganske ok med å drikke biola. Men nå har jeg fått en som gjør helt sykt vondt, jeg vegrer meg for å gå på do. Er ikke veldig forstoppa heller. Har ikke lyst til å hive i meg alt mulig rart, for da ender det vel bare med at jeg må oftere på do?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg sliter med samme problem. Har steinhard avføring for tiden og venter bare på hemoroidene (jeg ble veldig plaget sist).

Det er faktisk lettere å føde enn å presse ut det man har i tarmen noen ganger. Ikke vondere, men vanskeligere ;) Senest igår skulle jeg ønske jeg fikk rier som kunne hjelpe meg å tømme tarmene. hehe.

Bruk god tid når du er på do, slapp litt av og pust dypt. Man må nesten finne seg en teknikk, jeg måtte ihvertfall det.

Tarmene er tregere, og musklene er slappere derfor går det saktere igjennom tarmene, men det kommer ut tilslutt, selv om det svir og sprenger noe sinnsykt. Men jeg vet at masse vann hjelper i kombinasjon med fiber. Hvis man spiser mye fiber uten å drikke vann, så kan det virke mot sin hensikt. Hvis ikke kan du høre med jordmor eller lege om du kan kjøpe noe på helsekost eller apotek (gravide bør alltid rådføre seg med lege før bruk). Vet om noe som heter Benefiber og Frukt&Fiber.

Kjøp en salve som er for hemoroider (reseptfritt på apotek), så kan det lindre og dempe. Er det veldig vondt å tørke, så kan man kjøpe engangskluter (Mesoft) på apoteket, fukte dem med varmt vann og tørke med (de løser seg ikke opp med vann, sånn som vanlig dopapir). Varmt vann lindrer. Ellers er det jo kulde som får hemoroidene til å trekke seg sammen, så man kan jo forsøke å lindre med isbiter (jeg har aldri prøvd selv).

Sorry alle detaljer, men sånn er det bare :P

Skrevet

Salve på apotek, eller en på resept hos lege(ofte mer effektive) og bruk kulde for å krympe/lindre de du har. Jeg har tatt bomulspadd med vann lagt i fryser og lagt på hemoridene og da trekker de seg tilbake - veldig virkningsfult. Har man problemer med hard avføring, kan man for en kort periode bruke avføringstabletter. Kjøpes reseptfritt.

Skrevet

Jeg har prøvd det meste;) Men det som funka for å få avføringen normal er en halv bit FruktFiber om kvelden med et stort glass vann og i tillegg drikke minst 2 l vann hver dag.

Når magen er i orden kommer det ikke så lett hemorider.

Når jeg først har fått hemorider hjelper det med salve fra apoteket, Sheriproct (jordmor sa det var ok å bruke). Forebygging ved hjelp av Ac3 før jeg må på do (gjør det lettere å få det ut).

Alcos Anal har ikke funka for meg:(

Hemorider er skikkelig vondt og plagsomt, så det er fint å høre andres råd for hvordan bli kvitt det! Er liksom ikke enkleste samtaleemne å ta opp ansikt til ansikt med noen:p

Skrevet

Takk for alle tips. Problemet mitt er for øyeblikket ikke akkurat avføringen. Skaden er allerede skjedd, så nå gjør det vondt samme hvordan det kommer ut, hvis dere skjønner ;)

Jeg synes dessverre ikke sheriproct fungerer noe særlig, men det gjør det kanskje litt mykere der bak.

Kanskje jeg skal prøve med is... Huff, gleder meg til dette er over altså. Håper på fødsel i aller nærmeste framtid!

Skrevet

Jeg skjønner. Jeg slet veldig etter fødsel med dette. Da var allerede skaden gjort som du sier, og det svei uansett, men det helte seg etter noen uker.

Jeg måtte bare være flink å følge de rådene som har kommet her. Altså passe på det med væskeinntak og hvilken type mat du spiser. Og "vaske" deg hver gang du har vært på do, før du smører med analkrem. Viktig at det alltid er helt rent, slik at sårene får gro på en fin måte.

Jeg syns ikke salve funket sånn veldig jeg heller (hadde Sheriproct), men jeg brukte den der saken for å føre det inn i endetarmen. Det hjalp kanskje litt.

Etterhvert gikk det over, selv om det tok sin tid. Jeg burde kanskje ha kontaktet lege på et tidligere tidspunkt, men sånne ting venter jeg i det lengste med ( er vel ikke alene om det)...

Så bare fortsett med samme prosedyre etter fødsel, eller kontakt lege for bedre råd. Ellers må man evt. få operert det bort.

Annonse

Skrevet

Løs eller hard mage, hemorider kommer.. eneste som hjelper er å legge på isbiter slik at kulen(e) demper seg. Bruk så en fet salve så du kan klemme hemoridene inn i analkanalen igjen. De er vondest når de henger ute. Og faktisk j... vonde. Jeg skal operere bort mine etter fødsel. Hurra!!

PS: Du kan kjøpe engangshansker på apoteket om du synes det høres bedre ut..

Skrevet

Avføringstabletter skal IKKE brukes av gravide!!!! bare til opplysning. Bare Duphalac eller lactulose som e anbefalt. Og da e d viktig å drikke masse i tillegg.

Skrevet

Prøv AC3 på apoteket. Finns både som salve og ei salve med en propp som du kan føre inn i endetarmen om det er inni. Da kommer kremen ut på alle sider inni tarmen. Gjør at avføringa glir lettere og myker ogg og lindrer sånn at det ikke blir så vondt. Jobber på apotek.

Skrevet

Huff da, hvis det rådet jeg fikk på apoteket ikke var riktig. De sa jeg kunne bruke avføringstabletter veldig forsiktig - ikke hver dag, men 1-2 ganger i uka. Og jeg er på overtid og sa for sikkerhetsskyld at jeg var gravid - men det kan man ikke unngås å se heller- Har brukt de en gang nå, og har heldigvis ikke merket noe unormalt med barnet.

Is hjelper godt, da får du det ned og mindre betente. Er bare å vente på at de kommer tilbake etter fødsel, men hjelper jo litt å ikke ha de før

Skrevet

har lest at knipeøvelser på alle fire med rumpa som øverste punkt skal fungere bra mot hemoroider. har ikke hatt så mye problemer som jeg fryktet med detta enda selv, men er da flere uker igjen :P

Skrevet

Dere som er plaget med hemorider, prøv å smøre på zink Salve! Leste det tipset her inne og prøvde det selv, snurre på et godt lag med vanlig natusan zink salve, dagen etter datt den rett og slett av... Verdt forsøket;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...