lillespire08+10 Skrevet 27. oktober 2010 #1 Skrevet 27. oktober 2010 Hei! Er det sånn at hvis man føder før termin, så må man tilbake på jobb tidligere. Dvs hvis man føder 2 uker før termin, blir permisjonen 2 uker kortere enn det som står på papiret. Og motsatt fall, hvis man føder 2 uker etter termin, blir permen 2 uker lengre? Sikkert logisk tenkning dette her, men jeg klarer ikke tenke klart nå. Svangerskapspermen min har jo startet, så trodde at så lenge man var innenfor den, så ble permen den samme om man fødte 3 dager før eller 3 dager etter termin. At fordelen med å føde før var at jeg fikk mer tid med babyen :-) ? Noen som har noen klare svar her?
<rose> Skrevet 27. oktober 2010 #2 Skrevet 27. oktober 2010 Slik jeg husker det så mister man deler av permisjonen dersom man føder før..og går man over tiden mister man permisjonstid sammen med barnet, men får den "alene" istedet..Så er nok ikke noe fordel å føde før for å være sammen med babyen dessverre:)
Hera_75 Skrevet 27. oktober 2010 #3 Skrevet 27. oktober 2010 Permisjonstiden er den samme okkesom.. Feks med 80 % dekning, er det jo 56 uker totalt. Enten går man ut i permisjon og venter til barnet kommer, da starter jo permisjonen når den starter, eller om man føder før permisjonen har startet - da fremskyndes permisjonen og starter ved fødsel, men man får ikke ekstra tid. Hvor mange uker man får sammen med barnet, kommer an på hvor langt uti permisjonstiden det blir født..
Mrs Preggie Skrevet 27. oktober 2010 #4 Skrevet 27. oktober 2010 De tre ukene før termin er en "trappe-ned-periode" som faller bort dersom du føder før tiden. Da blir permisjonen avkortet med tilsvarende antall dager som du føder før tiden. Forrige gang fødte jeg 13 dager før tiden, og dermed ble permisjonen avkortet med 13 dager. Mener å ha hørt noe om en begrensning på 14 dagers avkorting, men dette er jeg IKKE sikker på! Enkelte arbeidsgivere som forskutterer utbetaling lar likevel den ansatte gå permisjonen fullt ut etter det opprinnelige vedtaket. Du vil ikke få noe nytt vedtak fra nav dersom du føder før tiden. Ta eventuelt en telefon dit etterhvert og spør etter din maxdato. Dvs din siste permisjonsdag, og dagen før far må ut i permisjon dersom han avvikler på ordinær måte. Om du føder etter termin vil det ikke påvirke permisjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå