super_s Skrevet 27. oktober 2010 #1 Skrevet 27. oktober 2010 Er det blitt prosedyre over hele landet at ingen bortsett fra barnefar har lov til å komme og være på barsel de 3 dagene man normalt ligger på sjukehuset? Var på omvisning på føden i går og der fortalte jordmor at ingen, bortsett fra barnefar, kunne komme opp på rommet på barsel på visitt. Pga den svineinfluensahysteriet (som jeg mener går over stokk og stein). Så hvis vi skulle ha besøk av besteforeldre og sånn så måtte vi ned til 1.etasjen og hovedingangen. Det blir i mitt hode helt feil, for ungen er jo mer utsatt for smitte der, enn at besteforeldrene kommer opp og besøker oss der. Så, er det blitt sånn over hele landet?
Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 27. oktober 2010 #2 Skrevet 27. oktober 2010 Ikke på Fredrikstad som jeg vet om... Det høres jo ganske hysterisk ut ja. Og kjipt!
april*82 Skrevet 27. oktober 2010 #4 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg er ikke sikker, men tror det er forskjellig fra sykehus til sykehus. Kanksje litt "strengere" på de største sykehusene? Jeg har fått beskjed om at besteforeldre kan komme på besøk en gang, ellers er det kun barnefar som har adgang. Dette er på St Olavs (der får man ikke omvisning før fødsel heller...). Egentlig synes jeg det er ok. Er det ikke greit å kunne fokusere mest mulig på barnet og den nye familien de første 2-3 døgnene etter fødsel? Som førstegangsfødende tenker jeg at jeg kommer itl å ha mer enn nok med babyen og alt som er nytt, da er det greit å kunne si til folk at det ikke er anledning til å besøke oss.
Luna har født. Skrevet 27. oktober 2010 #5 Skrevet 27. oktober 2010 Tror ikke detteer så vanlig nå altså, men forstår igrunn at dette ble innført i en periode når pandemien herjet for fullt. Jeg må si jeg hadde vært skeptisk om jeg var innlagt på føden i fjord og det stod flere familier med søsken inne på firmannsstuene som er her på sykehuset.....Folk er jo veldig forskjellig her mtp hvor mye hensyn de tar til andre. Mange som drar med seg søsken som står der halvsjuke og hoster og nyser utover rommet...da hadde jeg blitt skeptisk om det var i fjor........ Bare en liten tanke....
super_s Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 27. oktober 2010 Dette var veldig sårende for begge oss. Både jeg og barnefar syns det er en del av sjarmen at besteforeldre kommer opp på rommet og hilser på. Ikke at vi som har akkurat gått igjennom en fødsel skal måtte gå ned til der det er mer smittefare. Dustegreier
tine0810 Skrevet 27. oktober 2010 #7 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg synes det er veldig greit at man ikke kan ha besøk på rommet. Også av hensyn til at man ligger flere på samme rom! Er man i form kan man jo fint rusle til en annen del av sykehuset med den lille, eller evt kose seg med besøk av familie og venner når man har kommet hjem.
super_s Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter #8 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg ser jo den hvis man ligger flere på samme rom, men at man må helt ned til hovedinngangen der det kryr av folk som kanskje bærer med seg smitter i alle former og fasonger, syns jeg ikke det er optimalt for mini`n. Tåpelig spør du meg
enits40 Skrevet 27. oktober 2010 #9 Skrevet 27. oktober 2010 Visste ikke at det var sånn, men ser at det kan være gode grunner for det. Folk på barsel er i ulik form, og i disse influensatider synes jeg det virker som en grei forhåndsregel. Noen er veldig nøye med å unngå nyfødte når de føler seg dårlige, mens andre tenker mindre over det. Kan være greit å bli litt beskyttet de første dagene!
Frkkaos Skrevet 27. oktober 2010 #10 Skrevet 27. oktober 2010 i skien får barnefar, besteforeldre og evt søsknene til den nyfødte komme, sist jeg sjekket.. men skjønner at di ikke kan ta mange inn på føden, for di besøkende kan jo også dra med seg smitte inn på Barsel avd, å smitte flere en et barn... men er veldig synd om ikke akkuratt bsteforeldrene kan komme da, det må jeg si at er veldig spesiellt...
super_s Skrevet 27. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 27. oktober 2010 Det er det jeg mener og. Jeg syns at besteforeldre bør kunne få lov til å komme på visitt. Gir blaffen i alle andre som kunne tenkt seg en tur, de kan vente til vi har kommet hjem, men besteforeldre er det noe eget med. Det er jo deres eget kjøtt og blod, men så får de ikke lov til å komme på besøk på rommet. Man må helt ned i 1 etasje (føden ligger i 6 etasje) for at besteforeldre skal få hilse på barnebarnet.
VirreVirre Skrevet 27. oktober 2010 #12 Skrevet 27. oktober 2010 synes det høres fint ut jeg da. Blir mer rolig på rommet, særlig hvis man deler med andre. Jeg lå på hotell sist, og da foretrakk vi faktisk å komme ned med babyen. Der var det helt rolig, og sofaer vi kunne benytte oss av. Så ikke noe problem ved det.
butterflyes and dreams Skrevet 27. oktober 2010 #13 Skrevet 27. oktober 2010 Her er det kun barnefaren og babyens søsken som får komme på rommet. Resten av de besøkende må man treffe i heishallen til spesielle tider. Andres unger er ikke tillatt! Barnefaren får heller ikke komme når det er stille stund, som er noen timer midt på dagen! Er egentlig helt greit, da får man bedre tid til å bli kjent med den lille før man reiser hjem. Er jo egentlig ingen grund til at man skal få besøk i løpet av de 2-3 dagene man er på føden!
cecil Skrevet 27. oktober 2010 #14 Skrevet 27. oktober 2010 Det er sånn på Bærum også. Ser fordelen med ro i dagene etter fødsel, samtidig som det hadde vært hyggelig med besøk fra besteforeldre hvertfall ) Jeg kommer ikke til å ta med babyen ned i resepsjonen så da må de vente til vi kommer hjem.
*NordNorge* Skrevet 27. oktober 2010 #15 Skrevet 27. oktober 2010 Æ sir bare en ting å d e at de må reis t helvetta om at æ ikke skulle få låv t å få besøk av min bestaste veninne eller et søskenbarn eller noe annet enn besteforeldre. Punktum!
Ziz Skrevet 27. oktober 2010 #16 Skrevet 27. oktober 2010 I fjor var det full stopp med tanke på besøk på barsel, under svineinfluensaen. I den perioden så de at mor og barn fikk mer ut av oppholdet, og ofte kunne reise hjem før, og mange sykehus beholdt denne praksisen etterpå. Det er forøvrig mange som kunne tenke seg å slippe besøk på føden, men ikke tør å si dette, så for de er dagene blitt litt enklere. Leste en undersøkelse i fjor, hvor de tok utgangspunkt i 2500 fødende, hvor 83% skulle ønske de ikke følte seg forpliktet til å ta imot besøk på barsel. Det er en STOR andel fødende kvinner som ikke tør å si i fra. At man ikke får ta med besøk inn på rommet om man deler rom med andre har jeg full forståelse for. Det er irriterende å sitte å høre på andres besøk om man er sliten selv. Her kan far og søsken komme på besøk mellom 10-22, med unntak av hviletiden som er fra 14:30 - 16:30. Ligger man flere på et rom må dette besøket foregå i besøksstuen. Der vil og øvrig familie kunne komme på visitt mellom 17:30 og 18:30.
Miss Snow Skrevet 27. oktober 2010 #17 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg veit at grunnen til at det er stramma ganske kraftig inn på en del sykehus i og rundt Oslo også har med å gjøre at en del har såååå mye besøk at det går over alle støvleskaft. Dermed får verken de nye foreldra, eller andre på avdelinga, roen de trenger. På St. Olav kan besteforeldre komme én gang i løpet av oppholdet, om en må være på barsel. På barselhotellet bestemmer en selv, men vi kommer til å si at den regelen gjelder der også. Pappaen kan være der døgnet rundt, og det er mye viktigere for min del. Det er jo ikke lenge en er på sykehuset, om alt er normalt, så jeg syns det er positivt at sykehuset har litt regler for sånt. Deres fokus er jo at man skal bli kjent med hverandre og få igang amminga, noe mye besøk kan vanskeliggjøre.
Puppemamma Skrevet 27. oktober 2010 #18 Skrevet 27. oktober 2010 Dette er også vanlig på Lillehammer sykehus. Syns det er greit jeg, er vel begrensa hvor mye ungen klarer å bli smitta av diverse den lille tiden man har besøk Litt enklere å ha korte besøk da også kan jeg tenke meg, slipper man at folk blir hengende litt for lenge:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå