Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2010 #1 Del Skrevet 26. oktober 2010 Heihei:) Jeg ser det ikke er så mye aktivitet her, men prøver "lykken" og håper på svar. Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte for snart et halvt år siden. Jeg begynte på Levaxin 50 mikrogram. Jeg har vært flere ganger på kontroll, og de sier at blodprøvene nå er normale, og derfor vil de ikke øke dosen. Problemet mitt er at jeg ikke føler symptomene har bedret seg I DET HELE TATT! (Og jeg har dem alle, i mer eller mindre grad). Det som plager meg mest, er at jeg er så utrolig sliten hele tiden. Uansett hvor mye eller lite jeg sover, eller hvor jevn døgnrytme jeg har, så skulle jeg ønske jeg kunne sove i 5 timer til. Heldigvis går ikke dette utover jobben min, da jeg har en ganske rolig jobb. Men likevel lurer jeg på. Kan det være ME? En "mild" grad? Jeg har hatt disse symptomene i mange år. Selv da jeg gikk på ungdomsskolen, MÅTTE jeg sove litt etter skolen. Jeg har jo også tatt blodprøver som sjekker vitamin og blodmangel. De var negative. Så mine spørsmål er da; Kan det være jeg har ME? Må jeg gi medisinen litt mer tid til å virke? (Legen min sa det skulle bedres etter 6-8 uker) Kan jeg evt få diagnosen ME når jeg allerede har fått den andre diagnosen? Noen som har erfaringer? Håper at noen gidd å svare:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142485124-lavt-stoffskifte-vs-me/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2010 #2 Del Skrevet 27. oktober 2010 Hei! jeg fikk påvist lavt stoffskifte da jeg var ni år, og fra jeg fikk tablettene til jeg følte meg bedre gikk det lengre tid, nesten et halvt år tror jeg. Etter det har det gått opp og ned, men prøvene har alltid sett bra ut. En lege sa at jeg aldri kom til å bli 100%, så.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142485124-lavt-stoffskifte-vs-me/#findComment-142485190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest_10 Skrevet 29. oktober 2010 #3 Del Skrevet 29. oktober 2010 Mange av oss har litt lave stoffskifteverdier selv om stoffskiftet egentlig er normalt. Er du en av disse og kommer til lege med symptomer som tretthet, slapphet, nedtsmthet, frysing, vektøkning eller forstoppelse (enkelte av symptomene er nok) er det fristende for legen å prøve å tablettbehandle deg ("Levaxin") for å se hvordan det går. Føler du deg ikke bedre må man lete etter andre årsaker, alt fra lav blodprosent til psykisk overbelastning som er svært vanlig, men vanskelig å diagnostisere. For å stille diagnosen ME kreves det at det ikke påvises annen sykdom som kan forklare utmattelsen. Varigheten må ha vært minst seks måneder, men ikke vart fra barndommen eller i veldig mange år. En ME bedres heller ikke av hvile! For å stille diagnosen kreves det at du er redusert fullstendig med minst femti prosent. Du går altså bare for halv maskin. Resten av dagen hviler du (uten at det hjelper). Årsaken til utmattelsen skal ikke kunne knyttes opp mot en spesiell hendelse som ulykke, psykisk overbelastning etc. Alt dette må være oppfylt for å kunne kalle det ME. I TILLEGG må du ha minst fire av disse sympomene: Redsuert hukommelse eller konsentrasjonsevne Sår hals Ømme lymfeknuter Muskelsmerter Smerter i flere ledd Nyoppstått hodepine Manglende følelse av å være uthvilt etter søvn Forverret sykdomsfølelse i minst 24 timer etter anstrengelse Ikke nok med dette, men i tillegg må du ikke tilhøre en av disse gruppene: En med sykdom som kan gi tretthet (må utredes før dette kan lukes ut) Visse psykiatriske lidelser eller psykose (krever noe utredning) Demens Anorexi eller bulimia nervosa Misbruker av narkotika, andre rusmidler, inkludert alkohol. Alvorlig overvekt. Det KAN altså tenkes legen din bare gjorde en forsøksbehandling av stoffskiftet ditt og at du må ta en ny prat med ham/henne. Kjenner du deg igjen i ME-diagnosen bør du absolutt ta dette opp med legen. Er noe uklart kan du vel bare skrive inn hit igjen? mvh OnlineLege.no Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142485124-lavt-stoffskifte-vs-me/#findComment-142497291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå