Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere,

ser at flere snakker om pusteteknikker i fbm fødsel, og hører ofte at folk puster seg gjennom rier/smerter og at det er til hjelp å fokusere på pusten. Hva menes med dette, og er det noe sted en kan lære mer om det?

Noen som har erfaring og ev. kan tilby et stikkordsmessig lynkurs her inne? ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

pust inn gjennom nesa og ut munn. ha åpne hender og slapp av i rompa.

jeg hadde veldig god hjelp i dette under siste fødsel. var hjemme med rier i veldig mange timer før vi reiste på sykehuset. jeg dro pusten inn gjennom nesa, dypt, rolig og kontrollert. pustet ut gjennom munnen mens jeg fokuserte på å være slapp. lange, dype åndedrag. jeg passet på at jeg aldri knyttet nevene eller knep igjen rompa. du slapper mye bedre av både under og etter rien dersom du ikke spenner kroppen under riene.

Skrevet

Jeg fikk bare beskjed på fødestua om hvordan jeg skulle gjøre det, og det hjalp faktisk den korte stunden før pressriene kom. Da kom det bare en stor rie, som var så vond at jeg kunne ikke gjøre annet enn å presse, gikk ikke an å tenke på noe pusteteknikk for min del. Men da var jo også ungen ute på 1-2-3, og det var kroppen som gjorde jobben, jeg gjorde ikke noe annet enn å presse litt når jordmora sa "press".

Men jordmor sa: Pust så dypt (med nesa) at du kjenner at pusten går igjennom magen og igjennom området du kjenner rien. Ikke pust ut før du kjenner smertene avtar. Da puster du sakte ut med munnen. Altså pust i takt med rien.

Som sagt jeg syns det hjalp veldig på smertene, men samtidig tenkte jeg at dette også var himla tungt, å skulle sitte å puste på den måten der. Men da var riene så tette hos meg, at jeg gjorde ikke noe annet enn å puste i dype drag.

Skrevet

Hos meg pustet jeg slik jeg følte for, og jordmora sa hele tiden at jeg pustet fint. Jeg tok rolige dype drag hele tiden. Tror det er det som er viktig, ikke få panikk og puste fort eller hyperventilere:) Jeg pustet med munnen både inn og ut tror jeg (var ikke helt bevisst hva jeg gjorde, men når jeg prøver å puste slik som jeg tror jeg gjorde det, er det med munnen iallefall).. Skikkelige drag rett og slett, og rolig og sakte! Når jeg fikk lystgass tok jeg så dype og lange drag jeg kunne. Tok nesten fart på en måte for å få i meg mest mulig:) Og da sa hun også hele tiden at jeg brukte lystgassen fint:) Så rolig og dypt er vel stikkordene:)

Skrevet

Med nr 1, som for øvrig var en lang,hard og komplisert fødsel, så kom pusteteknikken naturlig. Hadde aldri gått på noe kurs for å lære det, og hoppet over å lese om pusteteknikker i gravidboken ;)

Jeg kom også inn i et naturlig fokus ang det å tenke at for hver rie man går igjennom så man et trinn nærmere i å møte den lille.

Lagde ikke en eneste høy lyd, slappet helt av og pustet til tross for at fødselen var litt ekstrem ;)

Med nr 2 deriomt så skreik jeg og jamret meg og fikk ikke til å slappe av i det hele tatt. Fikk akutt fødselsangst (som sagt nr 1 var en hard fødsel) og panikk. Verste jeg har vært med på. Men sekundet etter de satt epiduralen så kom jeg inn i naturlig modus igjen og klarte å puste. Gikk fra 4 cm til full åpning på en rie rett etter de satt den. Epiduralen hadde ikke begynt å virke en gang før fødselen var overstått, så var veldig psykisk med andre ord... :)

Konklusjonen min er at riktig pusteteknikk og tankegang under fødselen har myyyye og si for smertene. Så nå håper jeg bare denne kroniske tettheten i nesen forsvinner til jeg skal føde;) ;) ;)

Skrevet

Et tips er forresten å telle ned riene. Jeg telte sakte nedover fra 20 til 0 ved hver rie. Ett tall for hver inn- og utpust (tilsammen). Da måtte jeg konsentrere meg meg om noe og det tok fokuset (så godt det gikk an) bort fra smertene. Iallefall kom jeg da igjennom dem. Så for meg én og én sau for hvert tall. Hehe, jeg høres sikkert gal ut! :) Men veldig greit å ha noe fast å fokusere på, så man ikke gir etter for smertene på en måte. Husker jeg glemte at det var sauer jeg skulle telle en gang midt i en ri, og fikk panikk:) Fordi jeg ikke visste hva jeg skulle telle altså. Hehe:) Lurt å telle nedover også, da må man konsentrere seg mer enn når man teller oppover (det kan gå på automatikk og da konsentrerer man seg dårligere). Tipset om å telle fikk jeg her inne! :) Men ikke om sauene og det å telle nedover da, det kom jeg på selv.

Lykke til! :-)

Skrevet

Jeg har aldri lest, eller gått på kurs, men likevel komme meg godt igjenom fødslene.

Jeg har hatt så tette og intense rier fra starten så har aldri rukket å tenke mye på dette,

Fikk beskjed på telefonen av jm med nr 2 at jeg pustet meg fint gjennom riene, da hadde jeg hatt rier i omtent 1 min og tenkte ikke engang på at jeg pustet.

I det jeg la på kom riene i ett, jeg var alene hjemme og det ble flere telefoner hele tiden pustet jeg ut igjenom munnen, men jeg følte selv ikke at jeg dro lange drag ned i magen før eg pustet ut

sto til slutt på alle 4 og i ettertid føler jeg at jeg pustet omtrent som det man ser på film :)

Skrevet

Jeg brukte pust veldig bevisst under forrige fødsel,-det funka strålende gjennom hele åpningsfasen. Jeg kan absolutt anbefale å gå på et yoga-kurs med fødselsforberedelse(avspenning og pusteteknikker) for gravide. Jeg opplever at det anbefales også av jordmødre som har erfaring med det.

Skrevet

Enig med Magica fra Tryll. Yoga-kurs er gull

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar! :-) Jeg skal prøve å være mer bevisst på dette denne gangen. Alt for ikke å få panikk - det har jeg fått før, og det var ikke noe kjekt!

Skrevet

Står noe i svangerskapsboken til Gro Nylander om se for seg hver ri som en bølge som skyller innover land og tømmer havet,og denne bølgen puster man seg gjennom, hver bølge ( altså hver ri) er borte når den er over og vil aldri komme igjen, og for hver bølge er det litt mindre vann igjen, mao litt kortere til fødselen er over. Brukte selv denne teknikken sist og det hjalp veldig , utrolig nok!

Skrevet

Til enits40:

Så fint:) Men du, må bare spørre,-har du bestemt deg for å føde vaginalt denne gangen også likevel?

Skrevet

Hei igjen, Magica :-) Ikke sikker ennå! Har fått en dato for ks, men har samtidig fått beskjed om at hvis fødselen starter før, så er det ikke sikkert at de vil gå for ks, men heller "se an forløpet". Jeg prøver derfor å forberede meg som best jeg kan for begge deler!!! Litt småparanoid, kanskje, men er jo litt av en kontrollfreak da, så for meg er det best å ha tenkt igjennom det meste (selv om jeg sikkert kommer til å få meg noen overraskelser uansett) !! :-)

Niåringen min kom forresten til verden ni dager før termin, så hvis det skulle gjenta seg, blir det før datoen for ks er satt....Grubler fortsatt altfor mye frem og tilbake over denne fødselen (skulle ønske at jeg var mer klar, ser jo at mange her inne er det!!), men har vel landet på en slags "skjebnetro" om at det enten blir ks til avtalt dato - eller så prøver jeg vaginalt hvis han skulle bestemme seg for å komme før. Har fortsatt dager hvor jeg får fullstendig noya (bare noen små uker unna nå!), men samtidig er det en liten del av meg som har begynt å tenke: ok - la meg få dette overstått!! Håper det er et godt tegn! Uansett blir det fantastisk spennende å møte denne lille at-på-klatten som har romstert rundt her så lenge! :-) (Skulle bare ønske han kunne kommet på en litt mindre vond og dramatisk måte),,, ;-)

Skrevet

Jeg bare pustet dypt og rolig inn og ut, tenkte ikke på nese eller munn i det hele tatt, funka veldig bra for meg. På de verste riene mellom 7 og 10 cm lagde jeg noen jamrelyder de sekundene riene var på max, dette kom av seg selv. Jordmor sa at dette var utmerket(jeg spurte om det var uheldig). Jeg hadde også mye positive tanker om at jeg var en superkvinne(med selvironi og humor riktignok) og distanserte meg litt fra verden, lot jordmor og lege ta ansvaret for alt. Synes d var tøft, men samtidig veldig fin opplevelse.

Lykke til!

Skrevet

Tar å dytter litt på denne tråden jeg... Var utrolig nyttig for meg som førstegangs å lese den og tror flere vil ha glede av den! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...