Gå til innhold

Kan ull vaskes på 60 grader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller skal jeg spraye litt flekkfjerner på bæsjeflekkene etter minsten og vaske det på 40 grader?

Skrevet

Ja, det tror jeg. Så på Newton at ull krymper ikke pga. høye grader, men at høy hastighet på sentrifugering. Solveig kokte ull genseren sin, uten at den krympet. :-)

Skrevet

Vanish Oxy spray og 40 grader har fjernet bæsjflekkene her i huset.

Skrevet

Jeg hadde aldri gjort det!

Jeg bruker gallesåpe på flekkene, jeg, og det funker som bare rakker'n! Selv på 30/40 grader. ;-)

Skrevet

Jeg har nettopp hatt tekstillære på skolen min, og hatt om ull. noe ull er blitt bearbeidet slik at det ikke krymper, men når du vasker det med for høy temperatur vil du endre fibrene i ullen. dvs du vil da ødelegge kvaliteten, den blir mindre slitesterk, den kan også begynne å nuppe og loe.

prøv med flekkfjerner først, og vask på ullprogram.

hvis mini er så liten at h*n vil vokse ut av bodyen om kort tid uansett, så gjør det jo ikke så mye om den får dårligere kvalitet. men ikke gjør det til en vane å vaske på 60 grader=)

Skrevet

Jeg ville brukt flekkfjerner og 40grader, evnt håndvask litt avhengig av hva slags plagg det er.

Ull tåler mye varme, og kan kokes i gryte, men det forutsetter lite mekanisk bearbeiding og at ulla kjøler seg ned i gryta. Problemet med vaskemaskiner er at de beveger mye på tøyet og skyller med kaldt vann. Begge deler kan føre til krymping.

Behandler man ulla i feks ullbodyer/ullundertøy feil (ala 60 grader og/el feil vaskemiddel)er min erfaring at det ikke nødvendigvis krymper men blir porøst og råttent i stoffet. Hjemmestrikket pleier å krympe.

Skrevet

fibrene i tøye blir ødelagt om du vasker ull på 60 grader.

Skrevet

Har best erfaring med å gni gallesåpe på flekken og la ligge litt før eg vaskar for hand eller på ullprogram.

Skrevet

Gallesåpe er genialt! Gnidde det på masse tomatflekker som ikke gikk vekk. Lot det virke i 10 min og vasket på ullvask 30 grader. Funker VELDIG bra!

Skrevet

Hva er gallesåpe og hvor får man kjøpt det?

Skrevet

Jeg kjøpte det på helsekost. Et såpestykke som du fukter og deretter gnir rett på flekken. Fjernet vanskelige flekker på ulltøyet. Er naturlig produkt som også allergikere kan bruke :)

Skrevet

Gallesåpe er genialt. Kjøpte det på clas ohlsson.

Skrevet

Du kan også bløtlegge tøyet i vann med grønnsåpe, om du ikke kan vaske det umiddelbart. Deretter spraye på flekkfjerner og vaske på ullprogram 40grader. Eller håndvaske forsiktig (IKKE gni hardt mot hverandre men sirkelbevegelser med finger) med zalo, det funker også veldig bra på flekker på ulltøy.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...