Gå til innhold

Dine beste middagsoppskrifter/-tips for travle småbarnsfamilier??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som gjerne er rask, enkel, sunn, god og kanskje billig? hehe, skal ikke være storforlangende, men er gått tom for raske idéer. Er noen ganger hjemme så sent som 17.00, og da er det nesten for sent å sette på poteter etc. I dag hadde vi deriomot en rett som er er favoritt både hos mannen og toåringen: Brennende kjærlighet:)

Løk, eple og pølser (gjerne kyllingpølser) i biter stekes i olje blandet med 1/2 til 2 ts karri, og serveres på seng av potetmos.

Enkel, og meget smakfull variant til den evindelige pølse og potetmos:)

Skrevet

jeg har 2 middager jeg pleier å lage en del som både er god og enkel =)

første er pølse, potetmos, grønnsaker og ost stekt inni ovnen..

steker først oppkutta pølsebiter på stekepannen sammtidig som potetmosen lager seg selv, og kjærer opp de grønnsakene jeg vil ha i (jeg pleier ha i løk, paprika, mais, agurk tomat og annanas:) å lager potetmosen litt tynnere en vanlig, så heller jeg alt av pølser og grønnsaker i potetmosen og blander det, å legger det i en illfast form å strør ost over å lar det stå i ovnen til osten er smelta =)

andre pleier jeg kjære opp det jeg vil ha av grønnsaker og evnt potet og legge i illfast form, å kjære opp sånne laksefiletbiter med folie over til grønnsakene er myke og laksen ferdig =) og evnt potet eller potetmos vedsiden av om jeg ikke har poteten sammen med laksen :)

Skrevet

Det som fungerer best hos oss er å fryse ned posjoner å bare ta opp på de travle dagene. Ex lage ferdig ovnsretter og fryse de ustekte evt halvstekte i sånne alminiumsformer. Pleier også å lage masse spaghettisaus når jeg lager, så kan jeg bare fryse ned posjoner å ta opp.

Ellers så lager jeg ofte en fiskeform. Skjærer opp blomkål og løk, legger over fiskefilet (bruker mest sei), krydrer med sitronpepper og evt salt. Heller over creme fraiche og fløte, inn i ovnen på 200 grader i ca 20 min. Her spiser vi den både med og uten poteter. Enda raskere er å kjøpe ferdig blomkål og brokkoligrateng og legge fisken opp det.

LYKKE TIL!

Skrevet

Bare et lite tips damer...-om dere synes det tar for lang tid å koke poteter, så del de opp i mindre biter, og det å koke poteter vil ta 8-10 minutter.

Jeg liker å lage store porsjoner som kan fryses.

Lapskaus f.eks. Sunt og godt, og kan spises av store og små. Til de minste kjører man det bare gjennom blenderen til mos.

Gryter o.l. kan fint lages på forhånd.

Jeg lager en kyllinggryte som er kjempekjapp, og kan lages dagen i forveien om man ønsker.

Del kylling i småbiter og stek. Lag en kylling bretagnesaus over kyllingen, og kok opp pasta. Bland i sammen, og sett i ovnen med ostelokk i 10 minutter.

Server gjerne med en frisk salat og/eller brød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...