Gå til innhold

storesøster vil være med på fødsel

Anbefalte innlegg

Vi venter en liten go gutt nå om to uker.

Men så har det seg slik at min datter (som jeg har fra tidligere) vil sårt bli med på fødselen.

Hun er snart 16 år. Er moden og ansvarsfull jente som etter min samboers mening bør få være tilstede.

Jeg derimot er litt mere skeptisk.

Men har vel gått med på at ho kan få være tilstede når det virkelig nærmer seg, og ikke fra når evt vannet går eller riene tar til, for ingen vet jo hvor lenge det kan pågå

Hvordan stiller andre seg til dette? Ho er jo ikke barn lenger i den forstand...

Fortsetter under...

Hun er jo ikke et barn, men sånn sett heller ikke en voksen som "bør" tåle alt som skjer inne på en fødestue (du vil jo ikke skremme henne fra å få egne barn!).

Du har jo født før og kan jo vurdere litt utfra hvordan du reagerte... Selv hylte jeg som en stukken gris når de "tok ut ungen" med vakuum, og det er ikke noe en 16åring bør oppleve.

Om du var rolig og fattet hele veien er det kanskje mer aktuelt? Du kan jo ev. gjøre en avtale om at hun må gå om du synes det blir for intenst?

En 16-åring kan nok være med på en normal fødsel, men bør jo være litt forberedt på hvordan det kan arte seg.

Hvis du har en voksen venninne eller en annen voksen som datteren din kjenner, kan kanskje vedkommende være i nærheten og forklare for henne hva som skjer, vil det jo ta presset av deg.

Egentlig tror jeg at det kan være en veldig fin opplevelse for ei nesten voksen jente å få oppleve noe sånt, de fleste har jo ikke opplevd fødsler før de står der og skal føde sitt eget barn.

Lykke til!

Skjønner at du vurderer det, men selv ville jeg nok ikke ha gjort det!

Selv om en fødsel er en stor opplevelse, og en naturlig del av livet, vil det potensielt kunne være en påkjenning for en ung jente å se mammaen sin i en situasjon med store smerter og kanskje også panikk(?). Fødsler har jo også det ved seg at de være litt uforutsigbare, så jeg ville rett og slett ikke ha tatt sjansen.

Lykke til! :-)

• 2 uker senere...

Jeg vurderer faktisk å la min 4 år gamle sønn være med på fødselen... Han har spurt om å få være med.

Men nå hører det med til historien at jeg har født to ganger før, og jeg pleier verken å få panikk eller være særlig høyrøstet av meg... Han er forøvrig vant til å være med i sauhuset når sauene lammer, så han vet sånn ca hva det går i.

Tror at ei 16 år gammel jente som faktisk selv har veldig lyst å være med på fødselen bare hadde hatt godt av den erfaringen. Det er jo tross alt helt naturlig det som skal skje. :-)

• 3 måneder senere...

Heisann,

jeg var med på min lillebrors fødsel da jeg var 12 år gammel. Var en stor opplevelse. Det var mange inntrykk på en gang,men er kjempe takknemlig i dag for jeg var med. Da var jeg litt forberedt på hvordan ting er når jeg fikk min første sønn. Har et veldig nært forhold til broren min,og han har jo selvsagt en spesiell plass i mitt hjerte:)

Prat med datteren din og forbered henne godt,hun kan jo vente ute på gangen til babyen er født. Men dette er noe dere må bli enige om,ønsker dere lykke til:)

• 3 uker senere...

Annonse

Ville aldri ha tatt barn eller ungdommer med på fødslen, selv ikke venninner som ikke hadde fødet før. DERE MÅ TENKE PÅ AT DE KAN TA SKREKKEN og aldri ville orke tanken på å gjennomgå en fødsel selv.

• 2 måneder senere...

Det er store forskjeller på 16 åringer, eller ungdommer generelt og hvor modne de er. Men de fleste ungdommer har vel sett fødsel på enten tv eller i seksualundervisninga på skolen så det blir nok ikke noe sjokk, det som heller er, er at de kanskje ikke vil trives med å se at mora deres har det vondt.

Selv har min datter som blir 18 år i sommer sagt hun ønsker å være den som er med og støtter når hennes lillesøster vil ut hvis barnefar ikke skulle rekke å komme hjem til fødselen. Hun håper nesten han ikke rekker det.... Har også forberedt henne på at jeg kan få store smerter og at ingen fødsler er like. Har termin om en uke :)

Det kunne sikkert vært fint for henne å oppleve en fødse, men ikke når hennes egen mor føder. Det er mye som er veldig udelikat under fødselen, og der syns jeg mor/barn forholdet ikke passer sammen. Hadde vært noe annet om det var mor som var med på datteren fødsel.

• 2 uker senere...

ja hvorfor ikke la hun være med?

før i tiden var d jo ofte vanlig at de eldste barna var med å hjalp til under fødselen...

og de har no virkelig fått barn i ettertid de og.. ellers ville jo ikke vi vært her den dag i dag...

Jeg har født 6 barn, og opplevd mye vanskelig under fødsel. Så for meg hadde det vært helt uaktuelt å ha med barn Jeg så bare når 4 åringen var med i bilen til sykehuset, og så at mamma hadde så vondt i magen. Han var ganske forskrekka... Tror det var nok for han. Jeg har også store barn, men kunne ikke tenkt meg og hatt de der under selve fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...