Gå til innhold

Den store TEMPETRÅDEN! *råd*tips*tempeprat*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg laget en sånn tråd, jeg! :)

Har tempet nå i over ett år, så dreven har jeg blitt :) Vet også at det er flere her ute med erfaring på disse temperaturene o.s.v.

Så her er en tråd for alle de som lurer på noe, eller bare vil ha en egen tempetråd og diskutere litt!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe kul tråd !!

Eg vurdere å kutte ut tempingen . Tror den stresse meg litt.. Feks denne syklusen har den ligger 0,20 grader høyere enn normalt før EL.. Fatte svært lite !! Veldig spent på koss den blir etter EL eller om den i det hele tatt kommer innen denne uken ..

Skrevet

Kjempeflott tråd!! :-)

Har siste veka tenkt fleire gongar at eg skulle legge ut noken tempe-spørsmål som eg ikkje heilt har funne svar på, og då er denne tråden genial :)

Har tempa i 3 syklusa, og blir litt forvirra..Eg får det eg tolkar er EL, og temp held seg høgare etter EL, men fortset å holde seg høg til dag 5-6 ut i den nye syklusen før den er nede på det lave nivået igjen (Går litt og litt ned frå dag 2-3 ca).. Høgaste tempen får eg gjerne under menstruasjonen, -iallefall denne syklusen. Er dette vanleg?

Og mange får eit fall i temp dagen før den stig og EL har vert.. Eg får den "duppen" to dagar før EL kan det sjå ut som, er det vanleg?

Argh, at noke so enkelt skal vere so innvikla til tider!!! He he he

Skrevet

Hehe som eg sko skreve det selv !!

De 2 første syklusene var normale. Siste e helt på tur ! Tempen sank ikkje før dag tre og har holdt seg høyere enn normalt etter det ! Men når det gjelde el fant eg ut noe når eg begynte å teste etter el .. Det ble akkurat likt sånn du nevnte .. Hadde temp dipp to dager før el testen ble negativ.. Men ff mener at det er el dagen men eg hadde jo pos test to dager etter det

Skrevet

Tempdipp før el kan komme av østrogen-"rush" rundt når egget skal slippes. Jeg har også hatt "fast dip" før el, de syklusene jeg har hatt eggløsning da. Så det er helt normalt :) Men som el-tester og andre før-tegn på el, så er det ingen garanti for at egget slipper, og en kan få ny dip eller posiitve el-tester etter det. Når tempen først stiger, da er en sikker! Og det er i grunn kun den stigningen en skal se etter.

Det er heller ikke uvanlig at tempen ikke daler når mensen kommer. Hos noen skjer det hver gang, noen litt sånn hips om happ, og noen har alltid høy temp noen dager uti syklusen. Trenger ikke være noe galt av den grunn.

Tempen kan også forandre seg fra syklus til syklus, selv om det vanligvis holder seg i noelunde samme område. Men alt utenfra kan påvirke tempen også, som f.eks. at det er blitt kaldt i store deler av landet, en fyrer meg i peis og ovner..pysj kommer frem o.s.v. kan føre til forandring i "standarstempene". Ikke noe å være særlig bekymret over, atlså :)

Må bare legge ut link til charten, hvis dere vil :) (For de som bruker ff, så må en gå på "My Home Page" og kopiere linken derifra.)

Håper jeg fikk med meg alt nå. Hehe. Gøy å få dele litt kunnskap :D

Hilsen Google-dronninga! :P

Skrevet

Så snill du er som vil dele kunnskapen din :) Jeg har hatt helt rare sykluser etter SA i juli. Men temperaturmåling har hjulpet meg til å forstå når jeg har EL og kan forvente mensen. Virker også som jeg har litt høyere temperatur første del av denne syklusen i forhold til normalt. Kanskje fordi det er kaldere ute at man pakker seg mer inn og setter opp varmen inne? Her er min side på ff, vet ikke om noen forstår noe. Ser ut som om jeg nesten hadde EL flere ganger forrige syklus, men at den ikke kom før 1. eller 5. oktober. Får håpe denne syklusen blir litt kortere...

http://www.fertilityfriend.com/home/30817b

Skrevet

CI82:

Det var en veldig lang syklus ja. Sånn "overall" så er det ikke så lett å se noe tydelig stigning... Men så ser jeg også at du har mange sånne "gjennomsiktige" punkter... Vil anbefale at du følger mere nøye med på utfloden. El-tester kan gjøre det veldig dyrt når en har sånne lange sykluser. Og hvis du temper oralt, så kan det være lurt å prøve vaginalt eller analt istedenfor.

Desverre, så for de fleste, betyr en så lang syklus ingen eggløsning... Har slitt med det selv leeenge (16 mndr etter pilleslutt!), men har begynt å komme seg nå. Ta en syklus til hvor du er mere nøye med temping og sjekke utflod (Jeg har oppdaget at det er enklest å bare sjekke på utsiden...altså ikke "grave" etter det. Hehe.), så tar du der ifra. Det kan være at du bare har litt lange sykluser nå, og at alt fungerer fint, likevel. Ta en måned til og se! (selv om det er grusomt kjedelig å bare veeente)

Og ja, tempen blir påvirket av alt det ytre..som årstider, ny dyne, ekstra ovner i hus o.s.v. Så det er ikke sånn kjempeviktig hvordan tempen er fra syklus til syklus. Selv om min temp steg, generelt sett, 0,5 grader når sykluser med eggløsning satte i gang...men det kan være tilfeldig.

Jeg klarer ikke for alt i verden å fatte meg med korthet!! Haha!

Skrevet

Takk for langt og raskt svar :) Hva betyr de "gjennomsiktige" punktene? Synes det er vanskelig å tyde utfloden. Skjønner når jeg har EL-slim eller "sticky" utflod. Men har veldig ofte litt hvit/blank tyntflytende utflod, er det det som er creamy? Og noen ganger er det vått, men ikke noe særlig utflod, det er kanskje det som er watery? Skal bli flinkere til å skrive det inn.

Har ikke tenkt til å ta EL-tester hele tiden hvis jeg har så lange sykluser, så det er greit å følge med på andre ting. Synes jo det stemte bra med temperaturstigning i forhold til når mensen kom. Hadde litt rar blødning også. Bare to dager med brunlig blod og 3-4 dager med spotting. Sorry for alle detaljer, hehe.

Jeg tar tempen oralt, bruker babycomp som sa at EL var 6.oktober, det stemmer jo også ganske bra i forhold til TR. Tror jeg fortsetter med det i tillegg til å sjekke utfloden bedre. Så får vi se hvordan denne syklusen blir!

Takk igjen for svar!

Skrevet

Godt å høyre at vi er fleire metti 3pp ;o)

Vart skikkeleg snurt i dag, trudde eg skulle ha EL, men neida, tempen steig ikkje slik eg hadde trudd.. So no har eg hatt 8 daga med HØY på CBFM, og venta på MAX forhåpentlegvis snart.. Den duppen var nok berre eit østrogenrush som kom, men som ikkje vart noke av.. Sukk.. Får smørje meg med tålmodighet, og satse på at d kjem snart. Sambo er vekkreist uansett, so noken daga frå eller til spela ikkje so stor rolle, var berre gira for at NO trudde eg endeleg at eg hadde fått kortare syklusa etter eit år med litt lange..

Trur eg skal prøve ff eg òg, greit å la andre sjekke ut om dei tolkar det på samme måte som meg. Du verkar bra dreven i dette du

Drømme stress-less, takkar for at du delar kunnskapen :o)

Skrevet

Husker selv hvordan jeg sleit med tolking og satt hver måned med masse spørsmål..spesielt siden jeg ikke hadde eggløsning! Så.. *dyttepåtråden*

:)

Skrevet

Hei, noen som kan se på tempene mine?

http://www.fertilityfriend.com/home/gkben

El-testene (billigstrimler) var så og si positive tirsdag og onsdag. Torsdag var den svakere, men i dag var den KNALL sterk. Har jeg el i dag? Synes tempene liksom har steget så mye, men ikke nok til å ha hatt el?

Meninger?

Skrevet

Tempene dine har ikke steget så veldig mye, Veslefrøkna, så hopp i bingen, og fortsett med el-test og temping :) Sannsynligvis vil tempen stige når el-testen blir negativ. (± 1 dag)

Du ser klart når eggløsningen har vært, på tempen :)

Skrevet

Hei. Vi hoppa i bingen i går kveld! Hadde mine heftige el-smerter i natt så antar at el er over. Måtte stå opp og ta en paracet for å få sove...

Tempen steg til 36.44 i dag, men er usikker på den tempen ettersom den ble tatt senere enn vanlig + at jeg var våken endel i natt pga i lita frøken som ikke ville sove...

Skrevet

En temp litt sånn fra eller til i våknetiden, er ikke så nøye. Jeg gir megselv en ca 5-6 dager før jeg (eller ff) finner el-dagen. Så bare fortsett og temp! :)

Noe opplever også at de ikke får en "dramatisk" stigning, men at den bare stiger gradvis etterhvert. "Slow rise" som det sies så bra på FF sine sider ;)

Skrevet

Hei Drømme stress-less. Kjipt å lese at du fikk mensen i dag!!!

I dag hadde også tempen steget (igjen var jeg oppe om natta, men ikke så mye som i går). FF sier nå at el kanskje var torsdag. Seff den ene dagen denne uka vi ikke hadde sex, men vi får jo bare vente å se!

Skrevet

Off, føler at eg ikkje har kontroll på EL denne mnd.. Ikkje at det har so veldig mykje å sei, for sambo er vekkreist akkurat no, men lika å ha litt kontroll likavel ;) Er greit å kunne "dokumentere" det til gynekologen når eg er der til kontroll også..

Hadde eit par nattevakter forrige veke, og dagen etter fyrste natta fekk eg MAX utslag på CBFM, men tempen steig ikkje så veldig. Fekk jo ikkje tempa meg før kl.11 på føremiddagen etter ca 2,5 tima søvn, så den verdien må eg nesten sjå vekk ifrå uansett. Samma temp nesten dagen etterpå, etter ca.2,5 tima søvn.. Så desse to tempane har eg sett vekk ifrå, og dei syner ikkje noko tydeleg EL.

Einaste eg no registerar er at eg ligg høgare i temp no etter desse dagane, når eg tempar meg på morgonen i 0630 - 0700 tida som vanleg. Kan det tyde på at eg hadde EL forrige veke når FM var MAX?

(off, vart litt langt dette, håpa det er forståeleg...)

Lurer også på om det går å legge inn eit par tidlegare syklusa på FF? Har ikkje sett så veldig mykje på det enda, men...

Godt det ikkje er berre meg som slit med å forstå tempinga, det er jo ein eigen vitenskap omtrent!

Skrevet

*dytte denne tråden opp litt* :)

Skrevet

Hei .. Hive meg inn i denne tråden igjen.. Sluttet å tempe sist mnd pga at det stresset meg så mye.. Men pga to positive El tester sist mnd med ein uke mellomrom så prøver eg meg på nytt med tempingen.. Satse på at tanta komme snart så da e det ny syklus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...