Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 26. oktober 2010 #1 Skrevet 26. oktober 2010 Min lille gutt på 7 uker ligger på puppen så og si hele tiden...utenom når vi kjörer bil eller går tur..han kan väre våken og rolig maks 10-15 minutter i slengen, så er det sutring og bare puppen som gjelder. Han har mye luft i magen, og jeg ser jo at han plages mye med dette. Når han sovner på puppen pröver vi å legge ham ned, enten i sofaen, vippestol (liggende) eller vognbagen, men han våkner alltid. Hvis han har sovet i armene våre ca 20 minutter, hender det at han sover lengre "på egen hånd" også. Men jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene han har sovet en times tid alene. Han våkner alltid og det virker som det er luftsmerter som plager ham. Eller er det vi som skjemmer ham bort? Både helsesöster og andre mödre sier at man ikke kan skjemme bort så små babyer, og at de skal få spise så mye de vil. Han leter etter puppen konstant, og godtar kun smokk når vi er ute (bil eller vogn). Han legger fint på seg, men ikke noe mer enn gjennomsnittet, og dermed tror jeg jo ikke han spiser mer enn nödvendig heller... Dette er litt slitsomt...men det er kanskje slik det er de förste månedene? Når han er våken og glad, pröver vi alltid å la ham ligge litt for seg selv, slik at han skal läre seg til dette også..
mandalay Skrevet 26. oktober 2010 #2 Skrevet 26. oktober 2010 Har du tenkt på at dette kanskje har blitt en ond sirkel? At han bruker puppen for å lindre magesmertene, men så får han mer luft i magen ettersom han får mer pupp? Det er jo ikke sikkert han er sulten alltid når han skriker, men det er jo lett å legge han inntil puppen da fordi det stopper skrikingen. Vesla vær sutter feks iherdig på smukken når hun har luft i magen.
førstegang...1 Skrevet 27. oktober 2010 #3 Skrevet 27. oktober 2010 Vil bare si at min er helt lik. Vil ha mat hele tiden, men har ikke luftsmerter. Hun har klare tegn til sult som smatting, ut og inn med tunga, arrmer og ben som blir mer og mer aktive, og tilslutt grining. Så etter å ha spist litt, så er hun fornøyd. Problemet er at det går så utrolig kort tid før det er på den igjen. Veldig slitsomt ja. Så hvis noen har noen tips tar jeg de også gjerne imot.
Mammahjertet <3 Skrevet 27. oktober 2010 #4 Skrevet 27. oktober 2010 Noe luftplager vil det som regel være med små babyer siden tarmene deres er så umodne enda. Men det er lurt å alltid rape de etter de har spist. Hvis han sovner ved puppen og dere legger han ned uten å rape han, så vil han våkne når luften i magen begynner å presse. Eller hvis luften går videre ned i tarmene. Da må de jo komme ut andre veien. Mi er også ganske plaget med luft til tider, men det har bedret seg noe etter som hun ble litt større. Hun nærmer seg 3 mnd nå. Har du forresten prøvd å kutte ut melkeprodukter en ukes tid? Ellers er det jo tipsene med fenikkel te, sukkervann og amme te som mange har nytte av. Jeg har bare prøvd sukkervann, men har kjøpt inn fenikkel te. Skjønner godt du blir sliten av dette. Men det er jo tydelig du er en flink mamma som setter babyen din sine behov høyt :-)
Hanna30 Skrevet 27. oktober 2010 #5 Skrevet 27. oktober 2010 Selvfølgelig skal man sette babyens behov høyt, men ikke så høyt at man sliter seg helt ut. Da kan man jo heller ikke være noen god mor lenger. Hvis du føler deg utslitt av dette så kan du jo gi morsmelkerstatning innimellom, så kanskje babyen drikker litt mer, og du får hvilt deg litt! For eksempel gi ei flaske om kvelden etter at du har amma (da går det ikke ut over melkeproduksjonen din), slik at babyen kanskje sover noen timer etterpå! Det er lov å gi mme, det er helt opp til deg selv:) Slet nemlig med det samme. Jeg hadde ikke nok melk da, babyen lå på puppen konstant og ble aldri helt mett, og ville derfor på igjen rett etter at han hadde drukket. Da jeg bestemte meg for å gi mme uten å ha dårlig samvittighet (for det er lett å få med det ammepresset som er..) ble tilværelsen så VELDIG MYE bedre! Jeg var helt utslitt og livet ble liksom noe helt annet for hele familien da vi begynte å gi mme. Babyen var mett og fornøyd, jeg fikk hvilt meg, og pappaen kunne slappe mer av og ikke bare trøste og være den som oppmuntret hele tiden. Ikke sikkert du føler at det er så ille, men om du er utslitt så er det ikke noe galt i å gi flaske:D Ikke ellers heller forresten:)
Hanna30 Skrevet 27. oktober 2010 #6 Skrevet 27. oktober 2010 Snakk med ei erfaren helesøster om å gi mme om du er usikker! Jeg hadde en ung vikar til å begynne med, og hun sa bare "ikke gi opp amminga ennå" og sånt, uten noen fornuftige råd som hjalp oss. Da jeg traff ei eldre helsesøster med erfaring og kunnskap på helsestajonen som sa at det var lurt å gi mme om kvelden, og om jeg fortsatt ble utslitt av amminga så mente hun jeg kunne slutte, og forklarte meg hvordan jeg isåfall skulle gå fram da. Det var så lettende å høre at det var helt greit å gi flaske når man føler for det! At det var helt opp tl meg, og at babyen da også fikk det bedre:D
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 27. oktober 2010 #7 Skrevet 27. oktober 2010 Takk for innspillene...jeg har seriöst vurdert mme til kvelds i det siste, da jeg er våken/sover med ham på puppen stort sett hele natta, noe som ikke er bra verken for ham eller meg...problemet er at vi hadde tröbbel med ammingen i starten og måtte gi mme i tillegg og hadde en skikkelig hard kamp for å få til ammingen..så jeg er litt skeptisk! Men samtidig, når han fikk mme i tillegg hadde vi en baby som kunne sove to-tre timer mellom måltidene og nettene var greie, han sov i vognbagen ved siden av senga og la seg fint etter et nattmåltid. Jeg skal se det an litt til, men hvis det ikke blir bedring snart tror jeg at jeg kryper til korset snart. Men, det skal sies, han har faktisk sovet en liten lur på formiddagene (för 12-turen ut) de siste dagene....en positiv utvikling! Eller kanskje han bare er trött etter natten heh...
kirvill Skrevet 27. oktober 2010 #8 Skrevet 27. oktober 2010 Hei! Har det litt likt som deg, nå er pjokken bare 17 dager gammel, men vært litt tøffe tak allerede med vanskelig for å nå fødselvekt igjen og lite melk. Etter flere råd fra ulike hold, så har jeg nå leid dobbel brystpumpe, pumper meg 6 ganger daglig, ammer hver gang ungen vil ha, og gir den ekstra utpumpa melka (som ikke er store mengdene enda) i et såkalt hjelpebryst. Da suger ungen på brystet og stimulerer til økt produksjon, samtidig som han får i seg ekstra mat gjennom en syltynn slange. Gir også et MME-måltid via hjelpebrystet på kveldstid. Synes hjelpebrystet har vært en revolusjon for vår del, gutten ville ikke ha MM eller MME på flaske eller kopp de andre kveldene. Resultat: hysterisk sulten gutt og fortvilet mamma uten nok melk i brystene - og slik gikk no dagan Nå: rolig gutt som suger 30-40 min hver amming 8-10 ganger i døgnet, og sover godt! Ble litt langt og kanskje ikke helt svar på spørsmål.. Men konklusjonen er vel at MME ikke er fy - og at amming med times pauser i mellom også går an å få til! Lykke til!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå