Gå til innhold

Spiser din 2 åring selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille 2 åring (2 år + 2 mnd), vil helst ikke spise selv. Vi må mate han. Han nekter å spise grøt, middag, yoghurt osv dersom vi ikke gir han på gaffel/ skje. Frukt, kjeks o.l. spiser han selv da. Har jo gripeevne. Spiste grøt selv en periode da han var mindre også.

Er dette normalt? Trodde det var litt sånn "gjør-sjøl" jeg... Er litt tidkrevende å først mate han, så spise selv, når jeg mener at han er stor nok til å spise selv. Hva syns dere? Stiller jeg for store krav?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er under 2 år (22 mnd), men han har spist selv med skje og gaffel siden han var 15-16 mnd...det er nok litt individuelt!

Øve litt mer, så får han det nok til :)

Skrevet

Nei, det er ikke å stille for høye krav! Han kan, han VIL bare ikke ;) Det er jo noe annet..

Min er 2,8 år. Har spist selv så lenge at jeg ikke kan huske når det begynte. Det er veldig personavhengig hvor giret man er på å "klare selv". Har han mindre søsken? Kan jo være han har litt lyst å være mamma sin lille baby en stund til..? :) Min liker veldig godt å få være liten bebiss i blant. Koselig, men i små doser da.

Skrevet

Skiver, grøt, yughurt og slik spiste datteren min selv før hun fylte året. Hun har spist all mat selv fra hun var ca 15 mnd. De klarer det helt fint, men det krever jo litt trening, ble mye søl i begynnelsen :)

Skrevet

Tro meg, han KAN! Han er bare veldig lat eller noe i den duren?!? Han funnet ut at han ikke liker å søle, få søl på fingrene, rundt munnen osv. Snodig! Jaja, får vel begynne å bli litt streng mot han da:)

Han har ikke yngre søsken ennå. (men veldig snart!)

Skrevet

Mini på 2 år blir fortsatt litt matet....ikke fordi han ikke klarer å spise selv, men fordi det går så innmari tregt, og blir mye søl...så vi pleier ofte å dytte inn litt mat i tillegg til det han putter inn selv:-) Muligens vi er litt for utålmodige som foreldre, men han er veldig utålmodig selv også...har ikke tid til å sitte lenge å spise før han sier han er mett.......så for at han skal få i seg nok mat mater vi han litt fortsatt. (Han har aldri vært særlig storspist)

Skrevet

Ved den alderen var det litt hipp som happ. Ville hun prøve, så fikk hun det, gikk det for tregt så tok vi litt over - og gjør det fremdeles.

Hun kan godt sitte ved bordet en time og spise og prate om hun får anledning. Dessverre glemmer hun ofte å spise, så da gir vi henne.

Hun holder helt fint i både gaffel og skje og har begynt å bruke kniv litt. (er drøyt 2,5 år nå)

Skrevet

2 år og eit par månedar, og har ete maten sjølv leenge. brødskiver har ho ete sidan ho var berre 9 månedar (oppdelt sjølvsagt), graut, middagar og yougurt har ho ete sjølv eit års tid no med skei og gaffel - og det siste halvåret har ho starta meir og meir med å smøre på med kniv også. ikkje alle dagar det går like bra/raskt, så litt hjelp til ulikt blir det.

Skrevet

Gutten min er 23 mnd og har spist selv siden før han var året (brødskiver, frukt, middag og annen fast mat først, flytende mat som grøt, yoghurt og suppe fra han var ca 15-16 mnd). Selv om det helt sikkert finnes endel toåringer som blir matet, er det nok mest normalt å spise selv (de fleste på den alderen er jo også selv veldig opptatt av å "gjøre selv"). Det tar litt tid når små barn skal spise selv, men det er jo øvelse som gjør at de blir flinkere. Det gikk tregt da gutten vår begynte å spise mat selv, men nå spiser han maten sin i samme tempo som oss og bruker gaffel og skje uten problemer.

For oss er det helt uaktuelt å bli matet. Når han gir uttrykk for at han er ferdig, selv om det er mat igjen på tallerkenen, så blir maten tatt vekk, jeg mater ikke for at han skal få i seg mer. Jeg synes ikke du stiller for store krav, når du vet han _kan_ spise selv så la ham gjøre det.

Skrevet

Jenta mi på 2 år og 2 mnd spiser selv. Har gjort det lenge nå. Blir veldig mye gris, men det må man vel bare finne seg i :)

Skrevet

Heisann du!

Jenten min er like gammel som gutten din. Og hun spiser selv.

Men jeg mener det går mye på hva de synes selv er komfortabelt og best å gjøre. Alt nytt de gjør og alt de selv gjør ligger kun på hva indre drivkraft de har. Alle barn er forskjellig :-)

Min jente vil minst mulig gå i trappen selv, må stort sett bære på henne. Ok som oftest, men tungt til tider da jeg er gravid....

Så lenge han spiser bra og det ikke er andre problemer med spisebordet, er det bare å slappe av :-)

Om det skulle hjelpe hva med å kjøpe nytt bestikk til ham?

Vi kjøpte nylig 2 sett med gaffel/kniv/skei på ikea til 19 eller 29 kr settet. Kjempeflott til små barnehender :-)

Skrevet

min han spist alene siden han var rundt 12 - 14 mnd.

så tror du kan sette krav til at han må spise selv.

nekter han, så spiser han når han er sulten:)

Skrevet

hvis min 2 åring bare skulle spist selv hadde han nesten ikke spist noen ting. han er veldig småspist, og sier han er mett hele tiden.....må ofte putte i han mat mens han leker eller ser tv eller sånn bare for å få i han litt uten at han "merker" det.

Skrevet

Gutten min har også vært veeeldig komfortabel med å bli matet. Han har alltid vært dårlig på å spise, og heller ikke interessert i å spise selv. Så skulle vi få i han mat, så matet vi han. Han er helt normal, bare ikke interessert i mat..hehe.

Nå først, i en alder av 2,5 år har han begynte å ville spise det meste selv. Men kan godt bli matet allikevel innimellom.. :-)

Skrevet

Har en gutt på 18 mnd som absolutt ikke vil bli matet. Vi setter middagen foran ham og så spiser han med skje eller med fingrene. Når det går dårlig, hjelper vi ham med å legge maten på skjea.

Han nekter helt når vi prøver å mate med skje, så noen måltider blir det lite mat, men da tar han det igjen til neste måltid.

Skrevet

Spiser han selv i bhg? Hvis de får det til der så kanskje du kan få noen tips.

Skrevet

En bestemt liten latsabb du har. For 2 åringer klarer fint å spise selv.

Min 2 åringe spiser med gaffel og kniv og skreller sin egen potet. Smører sine egne skiver.

Skrevet

Min spiser med pinner, bretter servietter, steiker pannekaker og av-iser kjøleskapet.

Skrevet

Min toåring spiser selv og har gjort det ganske lenge. I barnehagen lærer alle barna fra to år og oppover å smøre sin egen mat og selvsagt spise den. På foreldremøtet spurte en mor til ei på tre om hvordan de gjorde det når de hadde varmmat med eks suppe og da sa de at det måtte de selvsagt prøve å spise selv. De aller minste kunne få litt hjelp men de satt gjerne en god stund med maten før de fikk hjelp og de aller fleste fikk det til etter 5-10 minutter men litt søl ble det jo med de minste (1 åringene). De som var over to år måtte smøre og spise maten selv og de som ikke kunne det måtte lære dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...