Gå til innhold

Når og hvordan slutte med bleie?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min han var rundt 2 når vi startet pottetreningen, vi lurte han på potta med non stop. Vi la non stop langs gulvet og inn på badet så når han kom på badet satte vi bare han på potten, for å forhindre at han stakk av så tok jeg badekrakken over knærne på han og la litt non stop der, sånn at han gjorde sitt fornøyde og spiste non stop samtidig.

heisann.... jeg vil vel tro og mene at i 3 årsalderen er det tida for å slutte.... men jeg tror det viktigste er at barnet er klar for det!!!!! Jeg har ei veninne der dattera sluttet da hun var 2,5 og da var hun klar for der.... mens ei annen venninne "tvinget" jenta hennes og fikk henne omsider tørr men ikke om natta.... og etterhvert i 4 årsalderen begynte uhellene på dagti også å komme hun er nå snart 5 år og må hele tiden minnes på å gå på do....

Min eldste guttunge var livredd for toalettet..... så jeg tenkte at jeg bare måtte smøre meg med tolmodighet.... han for ut å tisset var 3 år den sommeren men da vinteren kom ville han prøve ... kaldt å gå ut vet du og da var det full klaff og vi har ikke siden verken hatt natt uhell eller uhell på dagtid.... han fikk det til når han var klar for det!!!!!

min personlige meninger er jo at den pottetreningen ikke har så mye for seg da de på nytt skal lære seg å gå på toalettet..... men det må jo være smak og behag.....

Det er veldig forskjell mellom pottetrening og tildlig potteLÆRING. Det er bare i vestlige land hvor engangsbleier er vanlig, at barn ikke er 'klare' før det er 2 år +.. For da har de lært å ignorere sine egne instinkter slik at de må 'trenes' på nytt.

I Sør-Amerika, India, Asia ellers og Afrika der man ikke bruker bleier, lærer foreldrene barnets signaler og lære dem å si ifra selv når de må på do ved bruk av lyder eller baby tegnspråk. Det heter Elimination Communication (eller Natural Infant Hygiene). www.diaperfreebaby.org har masse god info :)

Vi begynte med EC når gutten var 4 mnd (kan begynne fra fødselen),og har vært bleiefri siden han var 15 mnder. 80% av tiden sier han ifra selv, resten spør vi om han må. Det er IKKE for tidlig å la jenta di sitte på potte! Det er ikke snakk om å tvinge henne på doen eller slutte helt med bleier, men hjelpe henne lære mer om sin egen kropp :) Etter hun har våknet, eller ved bleieskift er naturlige tider å sitte litt på potte. Etterhvert kan man lese det i løpet av et par sekunder om de må på do eller ikke :)

Det er en grunn til at babyer tisser/bæsjer med en gang bleien er tatt av, for det er ikke naturlig for dem å ville tisse/bæsje på seg selv. Da kan man egentlig si at alle babyer er 'klare' fra de blir født, men mangler evnen til å komme seg til doen alene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...