LittLykkelig Skrevet 26. oktober 2010 #1 Skrevet 26. oktober 2010 Min er snart 5 mnd og jeg har gått skikkelig inn for å legge han mellom 7 og 8 på kvelden. Dette har medført endel frustrasjon og timesvis med "legging". Orker ikke mer nå, så de siste kveldene har jeg kapitulert og hatt han på sofaen til han blir trøtt. Er det veldig dumt eller? Er jo selvfølgelig redd jeg skal "lære" han noen uvaner. Men er ikke det uansett for tidlig? Det føles liksom så feil å "tvinge" han til å ligge i senga når han absolutt ikke virker trøtt. Svigermor mente at en "så liten baby" måtte legges når den var trøtt, ikke etter klokka. Er dere enige? Det ville iallefall fjerna endel stress og press på ettermiddagen og kvelden her i gården.. Om dere er enige, når er det egentlig på tide å legges til fast tid uavhengig om barnet er synlig trøtt eller ikke? Forresten så skal vi fortsette å ha samme bade, spise og leggeritual hver kveld til samme tid. Men dersom han er lys våken og ikke roer seg i løpet av en tid så tar vi han heller opp. Vil at han skal forstå at han egentlig skal sove fra 19. Kanskje litt mye forlangt det også eller? *Forvirra førstegangs*
Vimse + gullene Skrevet 26. oktober 2010 #2 Skrevet 26. oktober 2010 min fikk døgnrytme når hun var 3 mnd, og har blitt lagt fast etter det. Men er enig med deg at det kan virke hardt å legge en baby som ikke er trøtt. Kanskje du kan prøve med fast leggetid litt senere? Vi begynte 9 (da hun var trøtt) og har etterhvert lagt tidligere ettersom hun ble tidligere trøtt. Nå er det 7-halv 8. Du har gjerne fått i hus et b-menneske? Jeg spurte helsesøster sånn generelt om fast legging, mener hun sa det ikke var nødvendig før 6-7 mnd. Det er om å legge når de er trøtt, før de blir overtrøtt. Ikke så lett alltid. Det skader jo ikke å prøve å legge når han er trøtt. Hvis det fjerner stress hos forelsde, fjerner det gjerne stress hos han og? Lykke til!
Bustehue Skrevet 26. oktober 2010 #3 Skrevet 26. oktober 2010 Vi har lagt guttungen i senga si hver kveld kl 19 siden han var en uke gammel. Han er alltid stuuuptrøtt når det nærmer seg leggetid. Gikk ikke lang tid før hans døgnrytme passet inn i det vi la opp til. Så har han heller aldri fått komme opp før kl. 7... Jeg synes absolutt at det er på høy tid at du begynner med leggerutiner, ellers vil du få problemer. Nå er det like for de begynner å reise seg opp i senga og sånt. Hvis du ikke har gode leggerutiner før det begynner, vil det nok bli enda vanskeligere å få lagt barnet. Han sover kanskje for sent på ettermiddagen hvis han ikke er trøtt kl 19. Det er helt vanlig for små barn å legge seg kl. 19. Så lenge han ikke griner og har det vondt er det uansett ingen grunn til å ta han opp av senga. MÅ ikke ta han opp bare fordi han griner litt heller. Det er nå bare min mening.
lilleღpersille Skrevet 26. oktober 2010 #4 Skrevet 26. oktober 2010 Min erfaring er at å legge et barn som ikke er trett- er heller ikke klar for det. Da blir det en lite koselig situasjon både for barnet og den voksne. Når tid har barnet ditt siste luren på dagen? Kanskje du kan korte det ned litt, slik at han blir trett til leggetid. Eller kan det være at han er overtrett? Da kan legginga bli umulig da også! Tro det eller ei. Mine gutter er 5mnd (3mnd korrigert) og jeg lar de ikke sove lenger enn til kl 18- dette vil forandre seg med tid og stunder regner jeg med. så blir det stell og kveldsmat etter det og i 19-20 tiden er de klar for senga. Når ungene er mett og tørre og har hatt en god stund våkentid med stimuli og lek og begynner å bli grinete, kanskje viser andre tegn på tretthet (gjesp, gnikking i ansikt), kler jeg på dem og legger de ut i vogna. Får veldig lite protester da. Men er de ikke trette, protesterer de villt! Du finner nok ut av det! En av utfordringene med små barn er at man må lære de og kjenne. Lese av alle tegn og signaler de sender. Lykke til! Forstår frustrasjonen din!
LittLykkelig Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 26. oktober 2010 ingliogapegutten: Jeg har hatt fast rituale på han siden han var født altså. I begynnelsen la han seg når vi la oss, men det ble gradvis tidligere. Fra 3 mnd til nå nettopp har han badet, spist og sovnet mellom 19 og 20. De siste ukene har han imidlertid våknet hyppig i flere timer etter leggetid (og han får grøt så han er ikke sulten) og ligger i senga lys våken. Vi har prøvd å la han klage litt, men han holder på i over en time, og det har jeg virkelig ikke hjerte til. Orker ikke at senga skal forbindes med noe kjipt og "tvang", hvertfall ikke enda. Han kan sove opptil 14 timer tilsammen hver natt (med mat 3 ganger). Har prøvd å la han sove lur ca 1,5 time etter vi står opp, men oppdaga fort at han ikke får sove før 3 timer etter vi stod opp. Da sover han ca en time, av og til mer hvis vi er heldige. Så går vi en god trilletur utpå ettermiddagen mellom 15 og 17 og da sover han opp imot en time til. Aldri etter 18. Og det er plent umulig å få han til å sove mer enn disse to lurene iløpet av dagen. Virker som han har fått for seg at det er kjedelig å sove og at han er altfor interessert og nysgjerrig til å sovne med mindre han er skikkelig skikkelig trøtt.. Utviklingssprang kanskje? lillepersille: Ja synes det er veldig vanskelig å lese signalene hans av og til. Han er overtrøtt med et vips. Har lært at hvis han sutrer og er sur så er han trøtt. Likevel kan han bli lys våken når han legges i senga. Akk.. Til du første som svarte (husker ikke nick): Takk for rådet om 6-7 mnd. Det var noe sånt jeg håpet på. Tror nok han blir ganske stressa når jeg er stressa ja. Av og til er han trøtt etter ti min på sofaen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå