Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo kunne tenke seg å å ha permisjon tre ganger i uka og så jobbe to dager i uka istedenfor å ha 10 uker sammenhengende. Vet han har krav på 10 uker sammenhengende, så det kan ikke arbeidsgiver si noe på, men hva med gradert? Må arbeidsgiver godkjenne det, eller har han rett på en sånn ordning? Tenker at svaret er nei, men må bare høre for sikkerhetskyld. Det hadde vært en gull ordning for oss har vi funnet ut...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok ikke han har rett til det, men det er jo noe man helt fritt kan avtale med arbeidsgiver. Vi skal de siste 5 månedene av permisjonen ha 50% permisjon og 50% jobb hver (arbeider 3 dager en uke og 2 den neste). Både mannens og min arbeidsplass synes det er glimrende, for da mister de ikke vår kompetanse så lenge (dvs vi er jo tilgjengelig de dagene vi er på jobb). Det kan kanskje være et større problem for flere arbeidsplasser å skaffe vikar når det er 50%, men det er vel uansett få som får vikar for bare 10 uker fravær heller.

Skrevet

Arbeidsgivere kan i teorien si nei til gradert permisjon dersom det går alvorlig ut over driften. Men de fleste synes det er en god ordning, fordi en slipper problemet som oppstår når noen er ute i 10 uker ifht vikar. Samboeren din må skrive en arbeidsavtale med arb.giver som sendes til Nav. Jeg har nettopp gjort dette med min arbeidsgiver, og synes det fungerer godt.

Skrevet

Tror NAV kun har noe med det dersom man søker "gradert permisjon" dvs dersom man skal forlenge perioden totalt sett, men dersom mor har permisjon de øvrige dagene i uka, og uttaket er innenfor den ordinære perimisjonsperioden, har ikke NAV noe med hvordan ukene fordeles, de skal bare ha beskjed for å regne ut riktig beløp til utbetaling.

Skrevet

NAV kan ikke nekte dette, men det var arbeidsgiver jeg tenkte på. Sambo har spurt og de hadde ikke vært så positive til det, for de mente det var vanskelig å få inn et vikariat i 60% stilling i bare noen mnd.. Så det går nok ikke for oss.....blæææ.. Det hadde vært veldig godt for meg å få en rolig overgang til jobb og ikke plutselig hjemme kl 17 fem ganger i uka, men fortsatt hatt et par dager i uka hvor jeg var hjemme..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...