Gå til innhold

NY jobb; si fra at jeg er gravid før jeg sier opp min gamle??

Anbefalte innlegg

Jeg har signert kontrakt på ny jobb, og nå har jeg funnet ut at jeg er gravid :)

Jeg har enda ikke sagt opp min nåværende jobb. Og lurer nå på om jeg bør si ifra til min nye arbeidsgiver at jeg er gravid før jeg sier opp min nåværende jobb.... Er bare 5 uker på vei. Tenker på at jeg har jo 6 måneder prøvetid, og hva om de sier meg opp i prøvetiden når de får vite at jeg er gravid? Skal jeg fortelle det før jeg sier opp eller vente til jeg begynner? Vil da være 4 måneder på vei... Når sier jeg det???

Setter umåtelig stor pris på alle meninger :)

Fortsetter under...

Hei og gratulerer med graviditet og ny jobb. Nå vet jo ikke jeg hvilen bransje du skal inn i, men arbeidsgiver skal uansett ha gode grunner for å si opp noen i prøvetiden. Graviditet i seg selv er ikke en slik grunn! Før man sies opp i prøvetiden skal man varsles i god tid om hva som ikke er tilfredsstillende og du skal få opplæring/støtte slik at du kan bli bedre. Kan jo være lurt å være organisert, slik at du kan få støtte dersom det skulle bli problemer. Men egentlig tror jeg ikke du skal frykte det. Det at kvinner blir gravide er jo helt vanlig og forventet, uansett om man har jobbet lenge et sted eller man er ny. Arbeidsgiver synes kanskje ikke det er optimalt, men må forholde seg profesjonelt til det likevel.

Bra at du har signert, for da er jobben i boks. Når du sier i fra om graviditeten blir helt opp til deg, tenker jeg. Om du synes det er best å jobbe noen uker, slik at de kjenner deg litt, før du sier det - eller om du synes det er bedre å si det nå, slik at du slipper tenke mer på det. Litt ulikt hvor fort magen vises. I min første graviditet fikk jeg mage sent, så da kunne jeg nok skjult det da jeg var fire mnd på vei. Andre og tredje graviditet kom magen mye raskere.

Skjønner godt at du synes det er ekkelt, men prøv å ikke gruble alt for mye på det. Det vil være ubehagelig å si det, men mest sannsynlig vil du kjenne at problemet er litt "ute av verden" ganske kort tid etter. Det aller viktigste nå er at det går bra med barnet. Noen ganger hjelper det å sette ting i litt annet perspektiv, synes jeg. Du gjør ikke noe galt, si det til det selv når du blir usikker. Masse lykke til :o)

Signerer Jippi-77 på denne. For arbeidsgiver er det "kalkulert risiko" å ansette kvinner som er i "kan-få-barn-alder". De er nødt til å forholde seg profesjonellt til graviditeten din (når du bestemmer deg for å fortelle det), uavhengig hva de måtte tenke om den. Kontrakten er signert, jobben er din - gratulerer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...