Gå til innhold

Noen som har Schæfer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi bor i enebolig med stor hage, og bikkja er ganske ofte ute i hagen. Ihvertfall på sommeren, fordi da står terrassedøren alltid åpen. På hverdagen går vi ca 4 turer med henne. Noen av de er kortere enn de andre, blant annet første turen på morgenen før vi drar på jobb. Da får hun bare en kort runde før hun legger seg igjen. I helgene blir turene lengre, og da gjerne andre steder enn hvor vi vanligvis går. Slik at hun får litt nye lukter og impulser.

Når vi er på jobb, så er hunden alene hjemme. Hun har aldri ødelagt noen ting, bortsett fra noen sko når hun var valp da:) Vi har fulgt opp med dressurkurs hele veien, og har også testet ut agility. Skal love deg det er trim for både to-og firebente!

Har en datter på 1 år, som går greit overens med hunden. Hun er nå i en periode hvor hun er ekstremt opptatt av bikkja, så vi forsøker å unngå at hunden fungerer som klatrestativ. Regner med at dette går seg til når hun blir litt eldre. Men tror det er veldig viktig å jobbe med hund og barn sammen, slik at begge forstår seg på hverandre. Ikke alltid viktigst at hunden er barnevant etter min mening, men heller at barnet er hundevant.

Nå vet jeg ikke om dere har hatt hund før, men hvis dere er førstegangs så ville jeg faktisk ikke anbefalt en schæfer. De er flotte hunder, men krever endel og kan være ganske så på vakt (spesielt når de skal passe på familien sin). Så ville vel heller valgt en enklere rase som retriver av noe slag.

Uansett, en hund er et fantastisk tilskudd til familien, så lykke til i valget deres.

Takk for svar! Interessant å lese. Nei vi har hatt hund hele livet. Og mannen min har vokst opp med Schæfer, samt at vi tilbringer mye tid (flere dager i uka) med svigerforeldrene mines schæfer. Jeg ønsker å vite om vi har nok å tilby en Schæfervalp. Vi har hage, er glad i turer, bor i et tur oppråde osv.

Jeg jobber ikke akkurat nå, så derfor ville det kanskje vært en passe tid nå. Barna våre er veldig flinke med hundene vi kjenner. De er rolige og avventende og trygge (barna altså). Fikk vi en valp ville jo valpen vokst opp med barna også.

Jeg har lest mye om Schæfer og er veldig interesssert i rasen. Ønsker først og fremst en vakthund, og også er en god familiehund, og det virker som Schæferen er en god match. Flere erfaringer tas i mot med takk.

Jeg hadde schæferhund i nesten tre år, og det var min første hund. Syntes ikke det var noe problem, hun og datteren min som var var fem år da vi fikk henne var bestevenner fra dag en, aldri noe problem i det hele tatt!

Det som er så trist er jo sykdommene som schæferhunden kan være belastet med, sånn som vår som hadde sterk grad av HD(enda oppdretter er veldig seriøs, så kan man ikke være sikker på at hunden vil være frisk), og ikke ble mer enn nesten tre år før hun ble så syk at livskvaliteten ble helt ødelagt for henne.. Ufattelig trist, og jeg tenker på henne hver eneste dag, over et år etter at hun sovnet inn.. :(

Ja, vi har en fantastisk schæfer. Det er den andre vi har og har kun positive opplevelser med hunderasen :)

Han er 3 år nå og vi har barn i alder 1, 5 og 12 år.

Har gått ett valpekurs med ham. Han har et godt lynne og er veldig lydig.

Han har sine småturer i hagen flere ganger alene. Ellers så får han en lang hovedtur om ettermiddag/kveld.

Jeg har ham faktisk med meg på jobb hver dag hvor vi har hundegård, og jeg slipper ham ut hver gang jeg har pause ;) Ellers går jeg en tur med ham på jobben også, vi har to timer i uken som vi kan bruke i arbeidstiden.

Har ikke hatt hunder før disse to, og skjønner ikke at det skal være lettere med feks en labrador eller golden for den saks skyld...

Han er jo en vakthund, men det er ikke noe bjeffing når det ringer på døren eller noe... han har lært seg tider da ungene kommer osv.. men hvis det er sent på kvelden og det ringer på, ja da kan han komme med 2 bjeff..liksom for å si; er dette en tid å komme på, hvem der?

Som nevnt ovenfor, en fantastisk hund og kunne ikke tenkt meg noen annen rase siden jeg kun har gode erfaringer.

Men selvfølgelig, i alle raser er det jo forskjellige personligheter.

En ting er at eierne har mye å si på hvordan en hund blir formet også..

Lykke til hvis du får deg hund, uansett hunderase :-D

Annonse

Jeg vil gjerne ha en vakthund jeg da. Ikke en som bjeffer på alt og alle, men en som klarer å brukte instinktet og beskyttelsesevnen godt. Har aldri hørt om en Schæfer som ikke bjeffer når det kommer fremmedfolk på døra..hehe..

Takk for at du delte dine erfaringer. Høres ut som dere har en flott hund. Jeg tror også at "man får den hunden man fortjener". Vi har tenkt på dette i mange år. Det er ikke noe innfall, og vi er klar over at det er livsendrende.

Vi har en hund som er blanding mellom labrador, schæfer og rottweiler. Hun er en perfekt familiehund; oppfører seg som en labrador helt til det ringer på døren eller noen nærmer seg hennes område. Da slår vaktinstinktet til:) Og hun kan skremme alle dørselgere, 40 kg tung og skikkelig grov i røsten... hehe!

Og det sier du på bakgrunn av at du har hørt om dårlige eiere 23:39?

Jeg hadde schæfer når gutten var liten. Helt fantastisk! Snill og rolig, og pålitelig med ham. Lettdressert om du bare vet hvordan du skal sette deg i respekt :-) Det er vel den største utfordringen. De er ganske egenrådige og du må være tøff om du skal klare å dressere dem.

Jeg gikk 4-5 timer hver dag med den. En time om morgenen, 3-4 timer om ettermiddagen, og en liten luftetur om kvelden. Men det var mitt valg da, er ikke nødvendig om du har stor hage. Jeg hadde en liten leilighet midt i byen så det var ikke så mange andre muligheter.

En schæfer kan være alene hjemme på lik linje med andre hunder.

Ett stort minus er at du må være påpasselig med å sjekke for HD. Pga den krummede ryggen så er de svært utsatt for hoftesykdommer, men om du får kjøpt fra en seriøs oppdretter og hunden kommer fra en frisk familie så har du redusert sannsynligheten for at det skal skje :-)

Takker for svar. Jeg synes også kommentaren til 23.39 var teit. Hvis man leser generelt om rasen (uten å høre enkelthistorier) er det jo absolutt ikke kjent for å være uforutsigbare, derimot er de kjent for å være flott familiehunder, og svært barnevennlige. Det er som du sier ofte dårlige eiere som får uforutsigbare hunder. Men det finnes selvsagt unntak, noen er født med et mer fientlig gemytt (nå snakker jeg ikke bare om schæfere men alle hunder)

Annonse

Jeg har ikke selv hatt schæfer,men kjenner mange som har/har hatt + at jeg er i et aktivt hundemiljø der det er maaaange som har rasen.

Mitt inntrykk er at det er en rase som krever mye,og trenger en fast og god oppdragelse. De hundene jeg omgås på trening,er hunder som MÅ ha fysisk mosjon og hjernetrim hver eneste dag,for å i det hele tatt ikke å koke over av energi. Og de fleste av dem,bjeffer - mye! Så de er vel sikkert en god vakthund.

De jeg kjenner (har kjent) til privat,er det absolutt ingen som har vært 100% stabile i hodet.

Slik jeg kjenner rasen,er det en vanskelig og krevende rase. Har selv holdt på med hund i mange år,men kunne ikke tenkt meg å hatt en.

Sikkert mange schæferhundeiere som synes dette er den perfekte rasen,men for meg er det absolutt ikke det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...