Gå til innhold

Trodde jeg skulle ha planlagt keisersnitt denne gangen jeg..men NEIDA!

Anbefalte innlegg

Etter å ha logget 18timer med førstemann og d endte med keisersnitt, målte jeg bekkenet mitt og fikk beskjed om at jeg ikke kunne føde normalt dersom jeg fikk et barn som var 3300 eller mer. Så da ble det nok mest sannsylig keisersnitt med 2.mann.

Dette har jeg innstilt meg på siden man som oftest får større barn og målingene ikke er helt sikkre.

Men nå skal jeg innigjen 8 uker før termin og se hvor stor barnet er da...

Min vennines barn ble målt til 3800 men var 4500 så jeg er ikke giret på dette siden målinger IKKE er 100% til å stole på.

Hadde jeg vist jeg kunne føde normalt så hadde jeg selfølgelig villet det, men når alt er så usikkert blir man bekymret.

Og hva gjør jeg da med permisjonsøknaden når jeg ikke får vite noe før 8uker før. Mister jo 14 dager jeg da om det plutselig blir keisersnitt og jeg har søkt permisjon utifra den ordinære terminen...

????

Fortsetter under...

Jeg endte også opp med hastesnitt med førstemann, og pelvimetri etterpå viste at jeg har for trangt bekken til å føde. Jeg fikk ingen vektgrense, slik du fikk, så situasjonene våre er ikke helt like... Vi skal flytte før fødsel, så jeg var skikkelig bekymret for om sykehuset jeg skal føde på ville være enige med sykehuset jeg fødte på sist, men det gikk heldigvis veldig greit å få innvilget ks der.

Hvor stor var din første, da? 3300g er jo ikke en spesielt stor baby, akkurat... Det er under gjennomsnitt. Og som du sier, det er en ganske stor feilmargin på målinger av str på babyen, så jeg skjønner du er skeptisk. Jeg skjønner godt at du er bekymret. Dessverre er det jo slik at man har ingen fasitsvar når det gjelder bekkenmål, det kommer an på så mange ting, så ofte er det vanskelig å si om det er mulig å føde eller ikke før fødselen er godt i gang... Og da føles det jo litt sent, hvis man allerede har et hastesnitt bak seg og absolutt vil unngå å få et til.

Vet ikke om det er så mye hjelp i svaret mitt, jeg vet ikke hva jeg skal råde deg til... Hvis du er sikker på at du ønsker deg ks, må du i alle fall stå knallhardt på det, uten noen dersom-ditt og dersom-datt. Fasiten for hvordan det går har man uansett ikke før etterpå - både på godt og vondt (for det kan jo gå bra også!).

Ang permisjonssøknaden, du trenger vel ikke sende inn søknaden til NAV enda? Jeg fikk brev fra jordmor med datoen for ks, så permisjonen starter 3 uker før det. Det er veldig kjedelig å "miste" to ukers permisjon, det gjorde jeg med førstemann som kom to uker før termin... Klart, med vaginal fødsel kan man aldri vite uansett, men skal man ha planlagt ks, VET man jo at man vil miste permisjonstid hvis terminen blir benyttet! Du kan kanskje snakke med arbeidsgiver, som jo er den som vil få det største "problemet" med det mtp vikar, og forklare situasjonen? At det enda er litt usikkert akkurat når permisjonen vil starte, men at du vil vite mer 8 uker før termin? Uansett er det ikke snakk om er enn 1-2 uker, så det burde ikke være noe problem for de fleste arbeidsgivere.

Hei,

Når du har hatt en fødsel som endte med haste ks er jeg ganske sikker på at du vil kunne få et planlagt ks denne gangen, uansett størelse på barnet .MEN, du må være krystallklar på at du ønsker ks og at pga forrige fødsel er vaginal forløsning helt uaktuell. Det er du for traumatisert til. I tillegg er det en større fare for ruptur av livmor når du har et ks fra før, slik at bruk av riestimulerende er noe du ikke kan eller vil akseptere som helsehjelp (det er opp til deg faktisk!!). Det vil bla utelukke igangsetting før termin for å hindre stort barn. Vekstestimering er forøvrig ikke verdt papiret det er skrevet på. Har hatt 5 UL i 3 trimester for å fastslå størelsen og ut kom en kar som veide 1 kg mer en estimert fødselsvekt!! Hadde valget mellom ks og vaginal fødsel men var veldig i tvil og var dermed et "lett bytte" for jordmor/lege og endte opp med vaginal fødsel. Er veldig mørbanket nedentil pga stort barn og tiden får vise om jeg burde ha valgt ks. Uansett er det viktig å ikke vingle en milimeter dersom det er ks du ønsker. Lykke til og hold oss oppdatert da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...