Gå til innhold

Influensavaksine anbefales gravide...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folkehelsa har gått ut og anbefaler alle gravide i 2 og 3 trimester å ta influensavaksina i høst. Er det mange som har gjort det?

Jeg hadde håpet at svinevaksina i fjor kunne holde i maaange år, og har vel egentlig ikke tenkt så mye på vaksina i år.

Noen som vet mer om anbefalingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De får anbefale så mye de vil, jeg skal uansett ikke ta den. Tar ikke sjansen. Svineinfl.vaksinen er neppe så utprøvd at de med sikkerhet kan si den er trygg for gravide.

Det har ikke vært nødvendig for gravide tidligere, så hvorfor er det så absolutt nødvendig nå?

Det har vært flere tråder om det her i det siste, både på 2. og 3. trimester og skravle. Du kan jo lete opp de og se hva andre mener.

Skrevet

Her er informasjon til gravide ang vaksinen:

http://www.fhi.no/dokumenter/9706ff04c0.pdf

Det er mye skremselspropaganda her inne angående vaksinen, men hver og en får lese denne og gjøre seg opp sin egen mening.

Valget står vel mellom den lille risikoen for alvorlige bivirkninger av vaksinen vs den lille risikoen for å bli alvorlig og livstruende syk av influensa pga graviditeten. Helsemyndighetene vurderer det siste som mest sannsynlig og anbefaler derfor vaksinen.

Skrevet

Hmm, tror jeg bare venter og ser hva legen min sier. Tok jo den i fjor og brude jo da være bedre rustet enn de som ikke tok den i det hele??

Har ikke hørt noe ang toåringen her heller. Han tok i fjor pga han er i risikogruppa...

Skrevet

INGEN vaksine her nei....

Det er 6 gangen jeg går gravid og det har ALDRI før vært anbefalt at gravide skal/trenger vaksineres mot influensa!!

Ingen av oss tok svineinfluensavaksinen i fjor heller.....tok ikke sjansen på å våre prøvekaniner på en så lite forsket på å uprøvd vaksine og ingen av oss har hatt influensa heller så langt tilbake vi husker, og svineinfluensa-pandemien er jo for lengst tilbakevist!

Dessuten har jeg bøker for gravide oversett fra engelsk, og hørt at alle gravide skal holde seg unna både influensavaksiner og andre unødvendige vaksiner av hensyn til fosteret mens man går gravid!

Og det er 16 år siden jeg gikk gravid for første gang!

Synest virkelig synd på særlig dei som er 1 gangs gravide og bli nedsyltet av all slags skrekkpropaganda som det har vært det siste året siden svineinfluensahysteriet startet i fjor man kan jo bli nervøs mindre!

Skrevet

hadde sv.influensaen, så tar nok ikke vaksinen.. men hadde nok forhørt meg med legen hvis jeg ikke hadde hatt den.

Skrevet

Jeg hadde bestemt meg for å IKKE ta den, er også litt i mot slikt.

Var syk av svineinfluensaen i fjor, skikkelig syk, men har fortsatt ikke følt for å ta den. Er selv av den oppfatningen at jeg mener man trenger noen runder, så lenge man ellers er frisk, for å bygge opp imunforsvaret ;)

MEn i går var jeg hos legen (pga noe annet) og da spurte jeg hva han synes, han anbefalte å ta den, det samme gjorde de på føden når jeg ringte dit i går ettermiddag, de mener risikoen for at noe skjer er så liten sammenlignet med sjansene man tar ved å ikke ta den, de snakket om alvorlige komplikasjoner, men jeg fikk selvfølgelig ikke med meg hva det var snakk om, noen som vet??

Det at jeg hadde den i fjor har visst svært lite å si..

Anyway, jeg skal ta den i dag ;) Lykke til med Deres valg.

Skrevet

Jeg kommer nok til å ta den. Skal på kontroll hos legen min i neste uke. Tar en samtale da. Kommer nok til å følge anbefalingene fra helsemyndighetene. At man ikke har hatt influensa før, betyr ikke at man ikke får den nå, og man kan jo som gravid bli veldig dårlig. Jeg har ikke hatt influensa på ca 25 år, men tar likevel ikke sjansen.

Dette er ikke et enkelt valg, og hver enkelt må kjenne på hva de gjør.

Lykke til, alle sammen med valget deres!

Skrevet

Nei, den skal jeg ikke ta.

Helsepersonell svarer bare ut fra det de har fått fortalt, og har egentlgi ikke peiling. Så her må man gjøre opp sin egen mening.

Det er jo veldig sjelden en faktisk får influensa. Så tror sjangsen jeg tar er minimal.

Skrevet

Jeg er veldig usikker, men jeg begynner å helle mot å ta den ja. Det at man har hatt svineinfluensa eller tatt vaksinen i fjor tror jeg ikke har så mye å si, for denne vaksinen beskytter mot tror det var 3 influensavirus. Blant annet Hong Kong influensaen som visstnok skal være verre enn svineinfluensaen. De vet jo ikke helt sikkert hvilke virus som kommer i år, men ettersom jeg har skjønt er det denne Hong Kong influensaen de frykter mest. Det at de anbefaler vaksinering nå og ikke har gjort det tidligere går jo på at de forventer at influensavirusene er mer agressive nå enn de var tidligere. Det er vel også basert på erfaringer de gjorde under svineinfluensaen i fjor da flere gravide fikk alvorlige komplikasjoner og det var vel et dødsfall.

Jeg har også lest at de har vaksinert gravide i USA og mange andre land i flere år allerede og det har ikke vist å ha gjort noen skade. Men jeg er ingen ekspert og er fullt klar over at det er mye skremselspropaganda fra begge sider som kommer fram i media, så jeg vil ikke gi noen råd om hva andre skal gjøre. Folk må gjøre det de føler er riktig. Jeg er som sagt litt skeptisk, og tenkte å snakke med jordmor om det når jeg skal dit i neste uke, men jeg tror det blir vaksine på meg.

Skrevet

Utrolig mange som har "veldig god greie " på dette her her inne skjønner jeg. Jeg hører på fagfolkene og gjør det de anbefaler. Veldig lurt av en her som først snakket med legen sin og deretter med føden. Blir jeg anbefalt å ta vaksinen gjør i alle fall jeg det :)

Skrevet

Ingen hos oss kommer til å ta noen influensavaksine. Vi er så godt som aldri syke, og mener som 08.04 at man trenger å gå noen runder innimellom for å bygge opp immunforsvaret.

Jeg stoler mer på et naturlig sterkt immunforsvar og egen magefølelse, enn helsemyndighetenes anbefalinger i denne saken!

Men nå skal det likevel presiseres at vi ikke er i mot vaksinering generelt! Det er ikke for ingenting at sykdommer som polio, hjernehinnebetennelse, tuberkulose, meslinger etc er mye mindre utbredt - for ikke å si utryddet - i Norge i dag, enn bare for få tiår siden!

Skrevet

Jeg synes det er litt spesielt å si at helsepersonell ikke har peiling og at man derfor selv må bestemme..

Helt greit å velge å ikke vaksinere seg, men litt rart å mene man har mer peiling selv enn helsepersonell..

Ikke meningen å skape noen krangel, men synes det blir litt selvmotsigende..

Skrevet

Jeg kommer til å følge anbefalingene, og ta den. Jeg er MYE mer redd for å få svineinfluensa som gravid, enn å ta vaksinen som gravid.

Skrevet

Jeg skal ikke ta den. Stoler på mitt eget immunforsvar :) Feil å si at legene ikke har peiling, men mener også at de mest sannsynlig er pålagt å anbefale dette til alle pasienter. Det dreier seg mest om salg og markedsføring tror jeg. Hvorfor i alle dager skal årets influensa vaksine være mot 3 forskjellige typer influensa, når man ifjor måtte hive seg over en "haste-utprøvd" vaksine for svineinfluensa´n? Og når man vaksinerer seg, blir man mest sannsynlig litt syk for så å bli immun. Vil heller lavære og ikke bli syk i hele tatt :)

Har full respekt for de som ønske og ta den selvfølgelig! En må følge sitt eget hjerte.. eller hode :)

Skrevet

Tok svineinfluensavaksina i fjor, kommer ikke til å ta vaksine i år. Ut fra magefølelsen. Nå har mannen og snuppa vært syk med feber ++ (influensa??) siste uka, bank i bordet jeg er fortsatt frisk. JObber med barn og har aldri blitt lett syk, verken som liten eller voksen.

Håper på jeg slipper unna.

Skrevet

Leger er ikke pålagt å anbefale noen vaksine... De har også lov til å følge sitt eget hjerte og hode, og ikke minst faglitteraturen de har tilgjengelig. Og det at legen anbefaler vaksine eller ikke, handler IKKE noe om kjøp og salg. De fleste blir forøvrig ikke litt syke av vaksinen, men NOEN blir det. Slik er det med mange vaksiner. At årets vaksine er mot tre ulike typer, er vel ikke så rart - vaksinen i fjor ble laget i all hast, i en ekstraordinær situasjon med et "nytt" virus. Nå er viruset ikke nytt lenger, og dermed er det tid til å innlemme det i sesong-influensavaksinen.

Skrevet

Signerer meg80. Makan til mistenksomhet ovenfor helsepersonell..

Skrevet

Jeg var litt usikker på om jeg skulle ta vaksinen, og ringte derfor fastlegen min. Hun anbefalte meg å ta den, og sa at risikoen ved å ta vaksine var mye mindre enn risikoen for å få komplikasjoner ved en evt. influensasykdom når man er gravid. Jeg møter mange nye barn hver eneste uke på jobb, og er derfor ganske utsatt for smittefare. Selv om jeg er en person med godt immunforsvar som svært sjelden er syk, så vil jeg være på den sikre siden. Jeg stoler på det legen og helsemyndighetene anbefaler!

Skrevet

jeg er veeeeeldig i tvil, heller nok mot å ta den.

Jeg tok ikke i fjor, men var veldig syk med over 40 i feber i 9 dager, kastet opp i syv dager og toppet det hele med en sterk lungebetennelse. jeg var "låst" til senga i 13 dager.... Tok paracet,men alikevel var feberen på 39,8 å oppover.

Det var helt grusomt, merker jeg er redd for å bli så syk igjen, spesielt nå som jeg er gravid i uke 25-er vel enda mer utsatt for komlikasjoner nå...

Det ble ikke påvist gjennom blodprøve at det var svineinfluensa jeg hadde, men legen er veldig overbevist da jeg hadde ALLE syptomene, å i tillegg så sterke. dette var i november i fjor...

Så lurer veldig på om jeg bør ta den som de annbefaler i år???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...