Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 8 nå, og det er ikke så mange som vet at jeg er gravid. Siden jeg jobber på kontor trenger jeg jo ikke noe tilrettelegging på jobb, så jeg har ikke sagt det til sjefen min ennå.

På den annen side har jeg vært drit sliten i 3-4 uker, og siden vi er så heldige å ha fleksitid har jeg tatt korte dager. Men nå har jeg snart brukt opp alt jeg hadde innarbeidet av plusstimer, og ser ikke helt når jeg ev. kan få tatt igjen om jeg nå begynner å få minustimer. Kvalme har så smått begynt (Mamma var mye kvalm, så sjansen er jo stor for at jeg har noen skikkelig kjipe måneder foran meg), ikke sånn at jeg spyr heldigvis.Så jeg kan jo fint sitte på kontoret og føle meg uvel, men jeg føler at jeg får gjort så lite og føler at alle synes jeg er en slask som er så lite effektiv.

Jeg lurer på om jeg bør fortelle det til sjefen, sånn at han skjønner hvorfor, selv om det graviditet vel ikke er noen unnskyldning for å gjøre en dårlig jobb. Og uansett vil jeg ikke at alle de andre på jobben skal vite det ennå. (Har jo ikke sagt det til alle vennene mine engang) Skulle nesten ønske jeg var så dårlig at jeg fikk sykemelding og i stedet for å føle at jeg sniker meg unna.

Når er det vanlig å fortelle det til sjefen?

Fortsetter under...

Gjør litt hva du føler for. Jeg sa det tidlig i første svangerskap for da trengte jeg litt tilrettelegging i forhold til de tyngste løftene. Sa det tidlig når også i ny jobb, men det var andre grunner som gjorde at jeg "måtte" si det. Hadde jeg vært helt fin så vet jeg ikke når jeg hadde sagt det. Men hadde nok ikke drøyd for lenge, for det er greit at arb.giver vet hva de har å forholde seg til.

Jeg har forresten hatt godt forhold til mine sjefer, så ikke vært noe problem å snakke med dem -derimot ganske naturlig.

Men som sagt må du kjenne på det selv. :o)

Med førstemann venta jeg lengst mulig med å si noe til noen på jobben fordi hun ene som jobba der ikke klarte å holde kjeft om noe. Men sjefen fikk vite det da jeg var ca 10 uker på vei pga jeg måtte ha permisjon for tidlig UL.

Denne gangen hadde jeg og sambo bestemt at vi ikke skulle si noe til NOEN før etter 1. trimester. Men den gang ei. Jeg har vært så kvalm at jeg har måttet si det til sjefen, da var jeg ca 6 uker på vei. Da jeg ble sykemeldt på deltid for å få komme litt senere på jobb måtte jeg også si det til hun jeg jobber tettest sammen med, samt hun som fikser vikarer (er lærer). Og det er jo innlysende også, når jeg er sykemeldt for å komme en time senere på jobb og er på min alder og ellers frisk og rask. Men har bare sagt det til de jeg har følt jeg måtte si det til. Vil vente lengst mulig, bare sån i tilfelle det skulle gå gærnt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...