Gå til innhold

Angående mat til 15 mnd gammel jente? Hun liker ingenting!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva lager dere av middag til de små.? Hun kan smake grandiosa, og hun liker pølser. Det er det! Så går det i babyglass, men vil jo hun skal spise som meg. Hvordan gjør dere det, og hva er en sjikkelig sleger? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Mini her er 14 mnd og i går lagde jeg noe som han faktisk spiste veldig bra av. Jeg kokte laks, og mosa den sammen med kokt potet og gulrot, og hadde en slags fiskesaus til. Jeg har funnet ut at han liker helst mat med saus..og at den er moset. Da glir den vel lettere ned. Fiskekaker/boller i karrisaus, potet og gulrot ble også en slager. Supper spiser han også litt av. Middagsglass har han hele tiden nektet, så der ga vi oss etter å ha prøvd omtrent alle typene..hehe.

Prøv mosa mat blanda i saus og se om hun vil ha! Hvertfall poppis her! :) Lykke til!

Skrevet

Her spiser mini på snart 16mnd alt vi spiser, ikke noe kresen, men favorittene er fiskeboller/fiskepudding i hvit saus med poteter og gulerøtter, kjøttkaker i brun saus med poteter, pannekaker, lasagne, kylling wok, fiskepinner og pommes frites og lapskaus med flatbrød.

Her har mini aldri likt middagsglass og har ikke spist sin første middag før han var 11mnd, før likte han ikke klumper i maten - det skulle være nærmest flytende.

Men en slager er det meste som er most i saus, så prøv det :-)

Eller hvis hun er glad i fingermat - kan du dele opp ulik mat i små biter og la hun spise det selv.

Skrevet

Gutten her får det vi får, that's it. Er litt nazi på det. Jeg tvinger han ikke å spise opp, men han må smake. Og han får aldri noe annet enn det som står på menyer. Jeg justerer med en litt større dessert om han ikke har satt pris på hovedretten; i stedet for frukt får han f. eks. yogurt naturell (Biola) eller en ostebit.

Prøver å lage fristende retter, de er mer sofistikert i matveien enn vi tror. Og om jeg er usikker på om han kommer til å like noe, passer jeg på at det er noe annet han liker på menyen, f. eks. tilbehøret. Og jeg slutter ikke å servere noe som han har vært lite interessert for, det tar mange ganger før de lærer å like noe nytt, dessuten er det ikke alltid de føler for det du serverer. Samme rett kan være super pyton en dag, og neste gang er det digg.

Hvis hun er skeptisk av seg, prøv gjerne med ukontroversielle retter som inneholder ting du vet at hun liker. F. eks., on hun liker Grandis, kan du lager en rett som er dekket med smeltet ost (lasagne? hjemmelaget pizza?) men som inneholder masse sunn digg. Laks kan du pensle med hoisinsaus (litt søt kinesisk saus) før du griller den, evt. med litt sesamfør på toppen. Men dampet gulrot og brokkoli i buketter er det veldig pop her i gården. Det samme med fiskegrateng, dog med dampet gulrøtter i stedet for råkost.

Lykke til! Gutten her er 21 mndr, han er blitt litt mer skeptisk til mat enn han pleide, men det går seg til til slutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...