Gå til innhold

1,5 år og å spise selv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lar dere barnet på ca 1,5 år spise selv?

Mi får spise selv av og til.. Hun vil gjærne gjøre det meste selv, og er veeldig sta! Hun gjør allt annet enn å spise maten for det meste... Bare lar maten falle ned på gulvet, røre og plaske i maten og se på den mens den sklir ned av skjeen hvor enn det nå er hun holder den ..

Jeg får bare i henne bra med mat om jeg mater henne selv enda. men hun vil av og til ikke dette.. så lurer på hvordan dere gjør det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her spiser småen på 16mnd all mat selv, men han er veldig interessert i å spise selv og liker ikke å bli matet. ofte sitter han med en skje og jeg mater han med en annen skje, det funker kjempe fint :-)

Han spiser youghurt, grøt og middag selv - og selvfølgelig skive. Har fått skikkelig dreisen på skjeen nå, så han trenger ikke mye hjelp. Det ble mye gris før når han begynte å spise selv, da datt halve matet på gulvet, kjedelig å rydde opp mye etter middagen, men det hører med, nå er det ikke mye søl på gulvet lengre.

Hender han også begynner å tulle med maten, men da er han som regel mett og jeg tar det vekk.

Skrevet

vår på 15 mnd har spist selv nå i hvertfall 3 mnd..

spiser alle måltid selv: yoghurt,middag, skiver alt...

litt gris innimellom men er han veldig sulten blir de lite gris..

drikker av vanlig glass også..

men om man lar de prøve lærer de jo fort..

vår gjør hvertfall de..

vasker opp om han griser, tar på støvler selv, luen har han tatt på selv siden før han var året.. henter ting vi ber han hente evt smukk..

kommer med flasken,glasset om han er tørst :D

vi er jo veldig stolte

Skrevet

Tassen på 15 mnd øver som bare det med å spise selv. Gjort det en stund nå, pleier å gi han en skje og så mater jeg han med en annen skje(gaffel).

Blir mye søl, og ikke alltid han får i seg så mye, men som de sier ; øvelse gjør mester!!

Skrevet

Trollet her har spist selv med fingrene siden han var 9 mndr gammel (når det ikke var most mat, vi drev med Baby Led Weaning her i gården med mye fingermat).

Med bestikk fikk han slippe til i sommer, da var han omtrent 14 mndr. Ble mye griseri i begynnelsen, men det ble fort mye bedre. Han drikker med tutkopp eller vanlig kopp, alt ettersom. Tutkopp er fremdeles enklest siden det krever så lite oppsyn.

Akkurat nå griser han en del, trassalderen er på fremmarsj og man liker å signalisere måltidets slutt ved å kaste tallerken og glass fra seg.

Skrevet

Minstemann hos oss er 18 måneder. Han har spist selv ganske lenge. Riktignok brukte han ganske lang tid på å lære seg å spise med skje, men da fikk han spise middag med fingrene.

Eneste måte å lære på, er jo å trene. Ta på heldekkende smekke med lange armer så blir det litt mindre gris og søl.

Skrevet

Blir alltid like overrasket over at mange ikke lar barna spise selv når de er passert året. Så ulike vi er!

Ja, min på 14 mnd får spise selv, og har spist selv siden hun var 7-8 mnd gammel. Samme med brødrene. Ikke all mat så tidlig så klart, men mer og mer jo eldre de har blitt. Eneste vesla ikke får spise selv er youghurt og suppe, men tror hun snart kan får prøve seg på dette også siden hun bare siste uken ha blitt markant mye flinkere til å bruke skje/gaffel.

Du må rett og slett tåle litt rising med maten i starten. Det er normalt, og det er faktisk bra for intelligensen også (sier de som kan det) at barn får grise med maten når de er helt små. Det vi har gjort er å ta en stor plasmatte (slik en bruker under kontorstoler), under stolen til ungene når de er opp til 1,5-2 år, spisekappe eller smekke på barnet, så så la det står til. Vrir opp en klut og vasker kjapt av når måltidet er helt over.

Rsultatet hos oss er t ungene har grist ganske mye, og nesten utelukkende spist med fingrene, til ca 14 mnds alder. Da har de mer og mer begynt å benytte bestikket og innen 18 mnd har de stort sett behersket å spise ganske fint med skje/gaffel selv. Ikke all mat så klart, spaghetti, mais, erter osv er litt vrient og har trengt fingerhjelp opp i 3-4 års alder, men det meste har gått greit etter 18-19 mnds alder.

Når mine har nådd/når det punktet at de bare griser, og ikke spiser, så tar vi bort maten fordi vi antar at de da er mett. Når vi gjør dette med vesla nå, så gjørhun en av to ting. Ene er at hun viser tegn til at hun vil ned på gulvet, andre er t hun strekker seg mot fatet vi tar bort og hyler rasende. Førstnenvte er sikkert tegn på at hun er mett, sistnevnte på at hun kanskje ikke er mett. Da får hun en ny sjanse, men vi tar bort igjen fatet om hun bare griser mer uten å spise noe.

Jeg vl tro din må få gjennom gå fasen å bli kjent med maten ved å klemme på, plaske i osv før du kan forvente pen spising. Om hun ikke har fått gjøre dette så mye når hun var rundt 1 år +/- noen mnd, så får hun heller ta det nå. Hun er i prinsipet mer enn stor nok til å lære seg å spise med skje/gaffel nå, uten å grise altfor mye, men hun må jo gjennom prosessen først. Pass på at du IKKE gir henne noe mat/snacks mellom måltidene (veldig mange stapper i ungene frukt og kjeks mellom måltidene) slik at hun er skikkelig sulten når det er mat, og dermed også interessert i å spise maten også, ikke bare leke med den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...