Gå til innhold

teit med ultralyd bare pga...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg vil vite kjønn?

Vet at vi mest sannsynlig får vite kjønn på ord ul 29 nov, men tenkte kanskje å dra privat for å se det før...

er dette teit? tenkte at da kan jeg konsentrer meg på ord ul kun om at babyen er frisk og se at alt er bra:)

skal sies at jeg betaler kun 100kr for privat ul da vanlig 2D så er ikke så stor kostnad..men er det verdt det?

bør jeg det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er litt rart at du faktisk er mer opptatt av kjønn enn og vite om alt er bra med bebisen.....siden du vil vite kjønn først og så om en mnd så vil du vite om alt er bra.....

Skrevet

Tenker også det samme som Catias. Når du allikevel snart skal på ordinær ville jeg ventet, også heller bestilt privat senere om du ikke får vite det. Dette med å vente og fundere på hva man venter er en del av det spennende og fantastiske med å gå gravid, og sånn er det for alle.

Jeg er også veldig spent, har en sterk magefølelse for kjønn, og jeg kan knapt vente til ordinær ul om en mnd, men er også innforstått med at jeg kanskje ikke får vite det der. Og det er ikke så nøye heller. Man blir ganske så oppslukt av det man får se at kjønn kommer i annen rekke. At barnet er friskt er det viktigste uansett.

Vi fikk ikke vite kjønn på ordinær ultralyd med førstemann. Det var jo ingen krise, men vi var ganske så nysgjerrige og fikk liksom ikke helt roen, så vi bestilte en 3D til uke 28. Det var noen lange og spennende uker, men vi ventet jo på noe godt, så vi hadde ikke vondt av å vente.

Skrevet

har vel egentlig ikke så mye med det å gjøre da..her i gården spiller det ingen rolle hva det blir så lenge det er friskt:)

men nå har det seg sånn at vi er nysgjerrige og både kjønn og om barnet er friskt får man vite uansett...men på privat ul så sjekker de ikke så nøye ting og tenkte jeg ville bruke sykehusets ul til å få med det viktigst med babyen da..vet at mange spør om kjønn på ord ul og da bruker gjerne jordmor tid på å lete etter dette, men da slipper han eller hun å gjøre det når vi skal evt da om vi skulle ta ul tidligere...

men ser hvorfor du trodde det var sånn jeg tenkte, men helt ærlig tror du noen her ute som er gravide bryr seg mer om kjønn enn at barnet er friskt??? jeg tror det er åpentlyst at ALLE som er gravide vil at barnet er friskt først også kommer kjønn sånn egentlig nederst på stigen.....

men har ikke drøftet dette med mannen så er ikke noe vi har bestemt oss for i det hele tatt...

Skrevet

Ja det er rart!

Men når det er sakt, så er jeg akkuratt lik deg;)

Vi har ordinær UL 24 november, og skal på privat UL i morgen.

Den primære grunnen er at vi vil vite kjønn.

Det betyr ingenting hvilket kjønn det er, og det viktigeste er såklart at det er

friskt :)

Men jeg klarer ikke vente med å se d lille nurket på skjermen :)

Viss du kun må ut med 100kr så hadde jeg ikke vært i tvil.

Vi må ut med mye mer.

Men som sakt så er jeg litt rar ;)

Skrevet

du tok ordene mine ja:) vet jeg er rar så da er vi to:) vi har ord ul 29 nov...men vi får se hva vi gjør..er litt ventetid der jeg tar privat ul så vi får se..men hadde vært kos å se det lille nurket igjen:)

Si i fra i morra da hvis dere ser kjønn, spent på deres vegne:)

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde dratt på UL bare for å sjekke kjønn, nei. Min mening er at det er greit å være litt restriktiv med bruk av ultralyd, og da er ikke kun kjønn en god nok grunn for meg til å dra.

Jeg kan aldri tenke meg at jordmoren prioriterer å finne kjønn foran andre viktigere undersøkelser på ordinær ultralyd. I praksis så prøver nok de fleste å finne kjønnet etter hvert, siden mange vil vite, men strengt er de ikke nødt til bruke tid på å finne kjønn hvis det er vanskelig. Og når du ligger der, kan jeg love at du følger med på alt hun gjør, uansett hvor spent du er på kjønnet. :-) Hvis hun ikke finner det, kan du jo vurdere å ta privat UL etterpå.

Skrevet

har to venninder som pga risikosvangerskap har mått ha ul nesten en gang annen hver uke hele svangerskapet..så om jeg tar to eller tre, tror jeg ikke skader noe..men uansett jeg vet at jordmor kan bruke laang tid på å finne kjønn på ul..har en fra før og hun vi var hos sist brukte vel 5-7 min ekstra bare for å finne kjønn og få bra bilde av babyen.så jo mange bruke ekstra tid på det..men selvsagt gjelder ikke det alle...

hun prioriterer ikke kjønn framfor noe annet, at babyen er frisk sjekker de jo først...det et jeg jo..men da kan de evt bruke 5-7 min ekstra for å evt dobbelt sjekke ting da i steden for å se etter kjønn..

men uansett dette her var ikke så viktig spm da..tar helt av her hehe:)

var ikke ment sånn, bare ett spm fra meg ut i luften hehe

at den lille i magen er frisk er det viktigste:):)

Skrevet

Dem tar jo veldig lett feil på tidlig UL ang kjønn, så vet ikke akkurat om jeg hadde villet dratt av den grunn. Men å få se den lille flere ganger er jo bare kos :)

Skrevet

Jeg synes ikke det er teit, men det er kanskje fordi jeg skal gjøre det selv?:)

Så klart er det viktigst at den lille er frisk og har det bra, og det håper jeg så veldig at de sier den er når jeg skal på UL denne uka. Både gleder meg og gruer meg! Jeg er så nervøs og urolig for at noe skal være galt.

Kunne ikke brydd meg mindre om hvilket kjønn det er, men det betyr ikke at jeg ikke vil vite det dersom det er mulighet for det. Jeg er jo så spent!

Vet at mange liker spenningen med å vente til ordinær UL, og noen vil jo ikke vite kjønn i det hele tatt. Det skjønner jeg veldig godt. Men hverken jeg eller mannen min er sånn. Hele svangerskapet og alt som skjer med kroppen min er en STOR overraskelse for oss, det holder i massevis:)

Det går jo ikke ut over noen som "trenger" UL at jeg betaler for en privat UL, så da får jeg heller bare være teit:)

Skrevet

Hvis jeg bare betalte 100 kr for ul så hadde jeg glatt tatt meg en tur før ordinær ul :) :)

Dessuten har jeg flere ganger opplevd "legetabber" så jeg vil alltid ha en second opinion på det meste ;)

Skrevet

Jeg ville evt gjort det omvendt - at jeg tok privat UL først for å utelukke flest mulig avvik, slik at ordinær UL ble mer "kos" (mange utviklingsavvik er jo allerede utelukket) og kanskje mer fokus på kjønn? Jo tidligere du tar UL, jo større sjanse er det uansett for at de tar feil ang kjønn.

UL er uansett først og fremst en medisinsk undersøkelse, kjønn er underordnet.

Skrevet

Siden du spør så, ja synes det er litt teit. Når jeg har tatt ul er det alltid vært for å sjekke om alt står bra til. Først se om det var liv uke8, så om alt var bra og fremdeles liv i uke 12, etter det har alle ul vært pga blødninger. Det var veldig gøy da vi fikk vite kjønnet på ordinær ul men det var MYE viktigere og stor lettelse at han faktisk var frisk og alle organer var i orden, alt fint med morkake, fostervann osv.

Nest siste ul jeg hadde på fødepol fikk jeg beskjed om å bremse ul av lege, for de er ikke 100% sikre på virkningen på fostrene, nå med de nye apparatene som stråler mer enn de gamle. Men når man blør og det plutselig er lite liv et par dager så er ul viktig.

Du vet ikke hva som kan skje fremover så synes ikke du bør ta ul om det bare er for å se kjønn, ikke for noe annet!

Skrevet

Er veldig mange som baaare tenker på kjønn ang ul, rett og slett fordi man tar for gitt at alt står bra til, blir nesten ikke på tenkt..

Hvis du allerede hadde vært på en ul å sett alt var bra, men ikke såg kjønn og reiste inn igjen DA bare for vite kjønn ville det være grett :P

Jeg tenker myye på kjønn selv når jeg skal på ul, men om den lille har det bra er det første jeg spørr og så kjønn.. Drar dit med en liiten fryk jeg skal få en dårlig nyhet, man vet jo aldri ikke sant :)

Skrevet

Dra på ultralyd , du - og kooos deg med det du får se. Forhåpentligvis (og sannsynligivs) er det et friskt, lite vidunder der inne - om kjønnet avsløres eller ei blir en bonus. Om du synes det er spennende og gøy å se barnet i magen drar du avgårde med god samvittighet.

Skjønner tanken om at UL kan innebære risiko for foster og at en dermed godt kan være litt forsiktige med hyppigheten her, men en gang eller to ekstra skal ikke være forbundet med noen ekstra fare i følge svangerskapsforskningen.

Lykket til!

Skrevet

DU må gjøre det som føles rett for deg, dersom du har et sterkt ønske om å komme på en ultralyd nå så gjør det uansett hva andre måtte mene. Men vær klar over det at INGEN som utfører ultralyd går inn for å finne kjønn før de har sett over alle vitale organer hos den lille i magen din.. Det er førstepri... en ultralyd er en medisink undersøkelse og ikke et underholdningstilbud til nysjerrige foreldre :-)

Jeg har vært en av de uheldigde som har kommet til ordniær ultralyd og fått forferdelige nyheter om den lille i magen..mista da lillejenta vår og er nå gravid på nytt og selvfølgelig har jeg tenkt mye på hvem som bor derinne nå også. Men det første var såklart om barnet mitt var friskt og få vite kjønn var en bonus :-)

Lykke til :)

Skrevet

Nå er det jo vanskelig å se kjønn tidlig. Hvor langt er du på vei når du vil på tidlig ultralyd, da?

Vi dro på tidlig ultralyd da jeg nesten 12 uker for å se om alt så fint ut hos barnet. det er jo for tidlig til å se kjønnet. Deilig å se at alt så fint ut, så blir det mer kos med den ordinære ultralyden selv om ting selvfølgelig kan dukke opp da også.

Du får gjøre det du føler for, og jeg skjønner at det er fristende med privat ultralyd for kun 100,- Men jeg ville da vært mest opptatt av om babyen så frisk ut, ikke kjønnet. Og du må jo være forberedt på at om du egentlig drar for å se kjønn, kan det jo dukke opp noe som ikke ser ut som det skal og som må sjekkes nærmere.. Sånn er det jo alltid ved ultralyd..

Skrevet

Da har vi vert på ultralyd (15+6)

Vi er lykkelige over at den lille GUTTEN er frisk ;)

Jeg angrer IKKE på at vi kjøpte en ekstra ultralyd :)

Skrevet

jeg har vært på ultralyd i uke 12 så har sjekket det man kan sjekke da at alt er bra:) blir vel at jeg venter til ordinær ul for det var visst lang ventetid....

grattis med gutt, Malia:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...