Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #2 Skrevet 25. oktober 2010 Nei det tror jeg ikke. Han må evt bruke av egne sykedager. Han har rett på fri om du er syk...
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #3 Skrevet 25. oktober 2010 Man har krav på sykedager for egne barn - samme hva mor måtte gjøre.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #4 Skrevet 25. oktober 2010 Oi, her var to ulike svar. Noen som vet 100%?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #5 Skrevet 25. oktober 2010 Ja, de har han. men kun dersom den hjemmeværende ikke kan ta seg av det syke barnet pga sykdom selv eller pga andre omsorgsoppgaver. Slik sett vil det være greit om far er hjemme dersom mor f.eks er opptatt med en nyfødt, men man forventer at en hjemmeværende kan håndtere2 barn når det minste er litt eldre.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #6 Skrevet 25. oktober 2010 Så hvis mor er i permisjon med en baby på 3 uker og 3-åringen blir syk med oppkast, kan far være hjemme og det er almennt akseptert? Takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #7 Skrevet 25. oktober 2010 Ja, det har han. Far har rett på sine sykedager, uavhengig om mor har permisjon. Dersom mor er hjemme i permisjon og opptatt med pass og stell av andre barn, så kan far være hjemme med andre søsken som er syke. Det er ikke krav til at mor er syk eller forventninger om at mor bør kunne passe begge barna. Dette finner du i folketrygdlovens § 9-5 første ledd: Til en arbeidstaker som har omsorg for barn, ytes det omsorgspenger dersom han eller hun er borte fra arbeidet 1. a) på grunn av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller i helseinstitusjon, 2. fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk. 3. c) fordi den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon, eller 4. d) fordi barnet på grunn av sykdom trenger oppfølging i form av legebesøk mv. selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen. Videre sier retningslinjene: "Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger." Og jeg forstår ikke hvorfor folk her inne svar på ting de åpenbart ikke har greie på???? Nav-dama
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #8 Skrevet 25. oktober 2010 Bruke av egne sykedager? Det kan han vel ikke! Det er ikke han som er syk, det er barnet.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #9 Skrevet 25. oktober 2010 "Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger." Det er jo nettopp her kravet til at mor er fohindret pga sykdom eller andre omsorgsoppgaver ligger. manmå altså være FORHINDRET fra å passe det syke barnet pga andre omsorgsoppgaver. Å være flerbarnsforeldre er ikke det samme som å være forhindret. Så er man hjemme i permisjon med et barn som ikke har spesielle omsorgsbehov så er det forventet at man skal klare å være hjemme med et sykt barn i tillegg. Hilsen NAV2
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #10 Skrevet 25. oktober 2010 Men det står jo "eller er opptatt med omsorg for andre barn,"!!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #11 Skrevet 25. oktober 2010 Far har rett til å være hjemme med sykt barn, selvom mor har permisjon. Hvis du har sykt barn så har du sykt barn, noen dager kan det være behov for å være 2 stk hjemme når du har en baby og en syk unge utenom. Min mann har ikke vært flink til å bruke syktbarn dager når jeg har hatt permisjon med småsøsken, men gud det hadde vært herlig å hatt litt avlastning av og til. Når minsten henger i puppen 24/7 og storebror/søster spyr både på dagtid og nattestid. Det skal vaskes sengetøy, tømmes spybøtter osv.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #12 Skrevet 25. oktober 2010 Men det er opp til foreldrene selv å vurdere. Far kan bruke egenmelding inntil 3 dager, og arbeidsgiver kan kreve legeerklæring fra 4. dag. Dersom man som foreldre mener at det er for mye for mor å være hjemme med et sykt barn i tillegg til det hun har permisjon for, er det ingen som kan nekte var å være hjemme. En egenmelding på grunn av sykt barn går på tillitt mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, på lik linje med egenmelding på grunn av egen sykdom. Det vil jo komme helt an på barnas alder og sykdom i hvilken grad man er FORHINDRET fra tilsynet med det syke barnet. Dersom foreldrene selv mener at mor er forhindret så kan faktisk far være hjemme med det syke barnet, og arbeidsgiver skal yte omsorgspenger. Det kommer ikke frem i lov eller retningslinjer at det kreves ytterligere dokumentasjon dersom mor er hjemme i permisjon. Jeg jobber i forvaltning og utbetaling av denne ytelsen, og har aldri opplevd at dette har ført til problemer for en arbeidstaker.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #13 Skrevet 25. oktober 2010 Ja, og det er her jo her skjønnet kommer inn. OPPTATT med omsorg for annet barn betyr jo ikke nødvendigivs at du ikke kan ta deg av den syke. Eller mener du seriøst at dersom man som forelder er hjemme med et barn, så har man ikke kapasitet til å ta sge av nor 2, i den forstand at en forelder aldri kan være alene med 2 barn? Hvis det barnet man er hjemme i permisjon med krever såpas mye at man ikke har kapasitet til å ta sge av det syke barnet, kan far selvsagt være hjemme med god samvittighet. Hvis mor klarer å ta seg av begge barna, kan ikke far være hjemme. Men dette er jo bare mor og far som kan vurdere, og igjen; det går på skjønn (og dermed egen samvittighet). Jeg er hjemme i permisjon med nr 3 når. Forrige uke hadde nr 1 og 2 vannkopper, men ellers var de friske og raske. Kunne ikke falle meg inn å be far være hjemme med de fordi jeg måtte ta meg av nr 3 (som forøvrig er snart ett år). Men da mellomste hadde omgangssyke samtidig som nr 3 slet med kraftig kolikk; ja, da var far hjemme også
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #14 Skrevet 25. oktober 2010 Til NAV2: Hvor i lov eller retninglinher finner du dette? Det står ikke noe sted i rundskrivet at man kan forvente at en i permisjon skal ta seg av det syke barnet. Tvertimot, så står det akkurat det du referer til: "opptatt med omsorg for andre barn". Dette kommer også frem i § 9-5 bokstav c vedr. følge av barn til helseinstitusjon osv. I retninglinjene til dette kommer det frem at foreldrene har en valgrett på hvem som skal følge. Fars rettigheter til omsorgspenger blir ikke svekket selv om mor er hjemme i permisjon. Disse rettighetene er også nedfelt i arbeidsmiljøloven. Denne loven sier heller ingenting om dårligere rettigheter til far selv om mor er hjemme i permisjon.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #15 Skrevet 25. oktober 2010 I hvilken grad det skal brukes skjønn innenfor tolkning av folketrygdloven er jo opp til nav å vurdere. I disse tilfellene er det foreldrene som har valgretten, og skal vurdere om det er behov for far hjemme. Navs bruk av skjønn vil derfor aldri komme til anvendelse i disse tilfellene. Dersom foreldrene mener at mor er forhindret, har far rett til å være hjemme og arbeidsgiver skal betale omsorgspenger. Enkelt og greit. Som nav ansatt ville jeg aldri bedt en bruker om å bruke skjønn. Lovverket er da komplisert nok som det er, både for de som ikke jobber i nav og vi som jobber der. Spørsmålet er om far kan være hjemme med sykt barn selv om mor er i permisjon. Svaret er: ja! Tolkninger av lovverket utover dette synes jeg er helt unødvendig.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #16 Skrevet 25. oktober 2010 Dersom mor er hjemme, må hun være (pga sykdom eller annet) ute av stand (medisinsk sett) el. på annen nmåte forhindret til selv å ta seg av barnet/barna. Far kan ikke bruke egne sykedager dersom han ikke selv er syk.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #17 Skrevet 25. oktober 2010 Sånn har jeg tolket det også (14:30), men om far må være hjemme likevel, - vi hadde kolikkbaby og jeg taklet bare ikke en 2-åring i tillegg, må han bruke egenmelding. Han kan jo si det som det er til arbeidsgiver, men det er ikke noe annet passende å krysse av på på egenmld-skjemaet enn egen sykdom...
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #18 Skrevet 25. oktober 2010 Far har rett til å bruke "syktbarndager" hvis det er NØDVENDIG for å ta seg av barnet. Hvis mor likevel er hjemme ansees det normalt sett ikke som nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #19 Skrevet 25. oktober 2010 Og hvor finner du dette "nødvendighetskravet" i retninglinjene til nav? Hvor står det at dersom mor er hjemme så er det ikke nødvendig?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #20 Skrevet 25. oktober 2010 Egenmeldingsskjema for egen sykdom og barns sykdom er to forskjellinge. Evt er det samme skjema, men man skal krysse av for om man er hjemme pga egen sykdom eller barnets. Egenmelding for egen sykdom og egenmelding for barns sykdom er to helt separate rettigheter med forskjellige vilkår. Nav- dama
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #21 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg finner det i folketrygdlovens § 9-5 første ledd. Jeg har ikke påstått at det nødvendig vis ikke er nødvendig hvis mor er hjemme, men i de fleste tilfeller vil det være det ettersom man som regel greier fint å ta seg av mer enn et barn.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #22 Skrevet 25. oktober 2010 Fordi det står ganske tydelig i retningslinjene at far kan være hjemme dersom den andre part er OPPTATT med omsorg for annet barn. Opptatt i den forstand at man er forhindret fra å ta seg av det syke barnet. Normalt sett er man ikke forhindret fra å ta seg av det syke barnet selv om man er hjemme i permisjon med et annet barn, ergo er det forventet at parten som er hjemme i permisjon også kan ta seg av det syke barnet og far kan sålede ikke være hjemme. Dette er en sak sm går på tillitt mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Dersom arbeidsgiver tviler på om far virkelig MÅ være hjemme, dvs at det sås tvil om at arbeidstaker misbruker ordningen, kan arbeidstaker nekte å utebetale omsorgspenger. Normalt sett kreves det legeerklæring dersom fraværet er mer enn 3 dager, men arbeidsgiver kan i gitte tilfeller også kreve legeerklæring tidligere og kan kreve godtgjort at parten som er i permisjon er forhindret fra å ta seg av det syke barnet. I min tid i trygdeetaten/NAV har jeg kun opplevd en slik bestridelse og her vant arbeidsgiver fram....
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #23 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg er ufør. Det hender at far tar seg sykt-barn-dager når barna er syke, om jeg for eksempel er bortreist, eller har andre planer. Ingen som har sagt noe på det.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2010 #24 Skrevet 26. oktober 2010 At ingen har sagt no på det, betyr jo ikke nødvendigvis at det er greit.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå