Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Ser at det anbefales å vaksinere seg mot influensa nå. Noen som vet om vi som vaksinerte oss i fjor også skal?? Finner ikke at det står noe om det noen plass... Har bare 9 dager igjen til termin, så gidder ikke hvis jag kan slippe ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Mentha♥med kul på magen♥
Skrevet

Det er jo laget en kombivaksine, som bl.a inneholder samme vaksina som i fjor. Så jeg ville ikke tenkt noe på det (men jeg holder meg langt unna disse vaksinene uansett jeg da).

Mye viktigere å holde immunforsvaret oppe med vit D, vit C og probiotika :)

Skrevet

Jeg er veldig i tvil om jeg skal ta. Tok ikke i fjor, og nå er det ca. tre uker til termin. Mannen min og begge barna valgte å ta i fjor, så det var ikke det at jeg var noe "prinsipielt i mot" som gjorde at jeg ikke gjorde det - snarere litt "makelighet". Nå som jeg er gravid føles det ikke fristende å ta noen vaksine, akkurat som det ikke føles fristende å bore hull hos tannlegen, ta smertestillende etc.

Dette er jo absolutt ikke noe objektivt råd, tvert i mot (myndighetene anbefaler det jo!), men bare min subjektive magefølelse...

Men, er som sagt i tvil om jeg bør følge den! ;-)

Skrevet

de som er vaksinert de 5 siste åra trenger ikke å tenke på den :)

Skrevet

Jeg velger å følge magefølelsen. Så her blir det ikke noe vaksine hverken på meg,mann eller unger. Tok ikke noe vaksine ifjor heller. Min helt personlige greie....

Skrevet

Jeg kan referere litt info fra informasjonsskriv jeg fikk av jordmor. Dette er utgitt av Folkehelseinsitututtet:

De aller fleste gravide som får influensa blir friske uten komplikasjoner og uten av fosteret blir skadet. Infeksjon med influensavirus kan imidlertid øke risikoen for alvorlig sykdom hos gravide. Under pandemien 09/10 ble en større andel gravide rammet av alvorlige komplikasjoner av sykdommen enn ikke-gravide. Gravide i 2. og 3. trimester ble derfor anbefalt å ta pandemivaksinen.

Det er vanskelig å forutsi hvilke typer av influensavirus som vil komme til Norge kommende høst og vinter. I den pågående insluensasesongen på den sørlige halvkule, har disse tre typene influensavirus sirkulert: 2009 A(H1N1), A (H3N2) og et B-virus. Erfaringene fra den sørlig halvkule viser at infeksjon med 2009 A (H1N1) representerer den samme risikoen for komplikajsoner hos gravide som under pandemien.

For influensasesongen 2010/2011 opprettholdes derfor anbefalingen om at alle gravide etter 3.svangerskapsmåned tar influensavaksine som beskytter mot 2009 A(H1N1). Dette gjelder også for dem som ble vaksinert med pandemrix under pandemien.

----------------

Håper dette var til hjelp. Jeg har vaksinert meg selv om jeg har kort tid til termin. Men det er jo helt opp til en selv.

Skrevet

Skjer ikke at jeg tar den vaksina. Den har de ikke fått testa ut lenge nok til at jeg stoler på den. Som sagt før her, viktigere å få i seg nok vitaminer.

Skrevet

Takker for svar :)

Ser at de fleste er usikre osm meg. Men det må jo være en grunn til at de anbefaler den. Er bare redd for at eventuelle bivirkninger skulle komme samtidig med fødsel... Ømme ledd er vel ikke akkurat å foretrekke oppå alle andre ømheter..

Skrevet

Jeg holder meg også unna det greiene der! Tror det er, som flere sier, viktigere med vitaminer og hygiene! Skummelt med ting som sprøytes inn i kroppen... iallefall når det ligger et lite liv inni magen som kan ta skade av det, både i det korte og det lange løp! Man vet jo aldri hvilke bivirkninger man får!

Skrevet

Nei, de fleste som svarer her er faktisk ikke i tvil;) De er ganske tydelige på at de ikke skal ta den....

Skrevet

Har aldri tatt ei influensavaksine, så hvorfor begynne nå? Og i allefall etter all dritten de oppdaga med griseflaksvaksina, skjer det ikke at jeg vaksinerer meg før helvette fryser til is.

Skrevet

Jeg tok vaksinen og var ikke i tvil da jordmoren min spurte om jeg skulle ta den. I fjor tok jeg ikke vaksinen og dette forårsaket at jeg fikk en kraftig lungebetennelse som varte i nesten 3 uker og akkurat i juletider. Så Jeg vil ikke risikere å gå gjennom det igjen og spesielt ikke når jeg har en liten baby å ta vare på.

Så jeg var ikke i tvil ;)

Skrevet

Jeg spurte legen min om dette på en kontroll for et par uker siden (jeg er i uke 38 nå) og han sa at siden jeg tok svineinfluensavaksinen i vinter(før jeg ble gravid) kunne jeg vente med å ta årets influensavaksine til etter fødselen. Men han anbefalte absolutt å ta årets vaksine også etter fødsel for man har nedsatt immunforsvar etter fødselen også. Selv om han også var enig i det at man får jo sjelden influensa (kanskje to-tre ganger i løpet av livet) slik at risikoen ikke er så stor uansett, så blir man hardere rammet som gravid/rett etter fødsel. Jeg har derfor tenkt til å ta den. Hvorfor ikke, tenker nå jeg.

Syns for øvrig det er merkelig hvordan alle skeptikerne til vaksinen plutselig ble eksperter på hvordan vaksiner skulle testes ut da svineinfluensaen slo til i vinter. Hvordan kan vanlige folk vite at vaksinen ikke er testet "godt nok" som noen over her påstår ? Antar dere som skriver slik har inngående kunnskap til hvordan vaksiner normalt skal testes og utarbeides? Jeg velger å tro at norske myndigheter har såpass kunnskap om dette at de ikke hadde anbefalt folk å ta denne vaksinen hvis ikke den var testet godt nok. Og det er et faktum at gravide ble hardere rammet av svineinfluensaen (og andre typer influensa, det er også et velkjent faktum), så jeg ville nok tenkt meg om to ganger og tatt vaksinen hadde jeg vært dere. Det er jo faktisk ikke bra å få influensa når man er gravid.

PS. Til og med svenske helsemyndigheter oppfordrer gravide til å ta influensavaksine fordi årets influensa antas å bli av det harde slaget.

Men, folk får nå gjøre hva de vil. Får håpe ingen her inne får influensa uansett :)

Skrevet

De som tok vaksinen i år er også anbefalt å ta den, fordi viruset har endret seg litt. Jeg tok vaksinen i fjor og har tatt den i år. Som legen min sa: Denne vaksinen er veldig godt utprøvd bl.a. i USA. Generelt er man veldig forsiktig med å anbefale vaksiner til gravide, så hvis de hadde vært det i tvil om dette var mer skadelig for fosteret, så hadde de ikke anbefalt det. Og så er det veldig positivt for fosteret å være beskyttet gjennom antistoffer i morsmelk etter fødsel.

Jeg er ingen ekspert på dette området, og velger derfor å stole på anbefalingene fra de som faktisk er det.

Skrevet

Jeg stoler faktisk bare på magefølelsen min,jeg. Og det holder for meg. Det er faktisk mange eksperter som anbefaler å ikke ta den også, så det å finne en ekspert å støtte seg til er ikke så vanskelig. Det finnes jo faktisk utallige eksempler opp gjennom historien på at "ekspertene" tar feil også. Det som gjør meg mest skeptisk er alle de pengene som er involvert i disse tingene rundt legemiddelindustrien. Men det som er flott er jo at vi lever i et fritt land der vi selv kan velge. Og ta ansvar for vår egen helse.

Skrevet

Be cool: godt sagt og jeg er veldig enig med deg!

Det er nok stor risiko å anbefale gravide om å ta en vaksine, så dette må de være rimelig sikker på at det går bra. Det er helt greit å være skeptisk, men for min del, når det gjelder dette så velger jeg å tro på ekspertene. Om det var galt av meg, vil det vise i senere tid. Men jeg vil heller ikke bli syk pga at jeg ikke har tatt vaksinen.

Leste at noen her hadde skrevet at man får influensa et par ganger i løpet av livet. Dette stemmer ikke for min del, jeg kan få lettere influensa flere gang per år eller så slår det skikkelig til med veldig kraftig en gang i året. Har ikke hatt noe stort i år, så jeg regnet med at det sannsynligvis kommer i løpet av høsten/vinteren. Så jeg håper vaksinen gjør underverket ;)

Skrevet

For å si d sånn. Er mye mat jeg skal spise før jeg skulle tatt vaksina nå når jeg går gravid.... Tok ikke vaksinen i fjor og har ikke tenkt å gjøre d nå heller. :)

Skrevet

På dette området er jeg veldig i tvil i år. På generelt grunnlag er jeg en skeptiker til disse vaksinene, men så har jeg da også kun meg selv å svare for.

Nå som jeg er gravid, er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre.

Jeg er enig i at man alltids kan finne en ekspert å støtte seg på, samtidig ser jeg at jeg som et enkeltmenneske har langt mindre kunnskap enn feks Helsemyndighetene.

Jeg syns som sagt dette er veldig vanskelig i år, og jeg er redd for for å velge feil, uansett hva det måtte bli.

Har tenkt å ta det opp med jm neste uke.

Men bevares, folk skal jo gjøre det som en føler er riktig for seg selv og sitt. Det er i alle fall bra, at vi alle kan velge det vi syns er riktig!

Så lenge man ikke spiller på samvittigheten til de som har ulik mening enn en selv, syns jeg folk må få bestemme over egen kropp og graviditet.

Og så krysser vi fingrene for at vi alle holder oss friske og raske:-)!

Skrevet

Jeg tør ikke ta den jeg...redd for ettervirkningene og synes den er for "ny". Tok den ikke i fjor og nå er det ikke lenge til termin og ligger uansett i hi nå på slutten:)

Skrevet

jeg er veldig usikker på om jeg skal ta den eller ikke, snart 3 mnd igjen til fødsel... Men tror jeg heller mot å ta den, om ikke fjorårets vaksine fremdeles holder.. Jobber i barnehage og er vel mer utsatt for smitte enn mange andre, mye snørr og gørr , og man kan jo ikke unngå å få snørrsusser, klemmer og mange nys over seg i løpet av en arbeidsdag ;o) Jeg har mange ganger trodd jeg har hatt influensa, men etter å ha hatt en skikkelig "hong-kong" influensa en gang, vet jeg nå forskjell på influensa og kraftig forkjølelse!! Da var eldstemann bare noen få mnd, og jeg har ALDRI vært så syk. Fullpakke av feber og ødelagt i kroppen, var helt i ørska, er 4 dager jeg ikke husker noenting ifra. Ble fortalt etterpå at svigermor hadde flyttet inn og tatt vare på meg og lilegutt, hun hadde måttet snu meg over på siden når han skulle ha mat og over på andre sida når neste pupp skulle tas.. jeg husker ikke engang at jeg var oppe på do disse døgnene... Så hvis en vaksine kan hindre noe slikt en gang til, både for meg selv under graviditeten (kan neppe være bra for nurket i magen da heller), eller etterpå, tror jeg at jeg velger å ta den. Skal til jordmor om noen dager, så skal diskutere litt med henne også, er egentlig litt imot å ta noe når man er gravid, tør knapt bruke paracet... men av to onder tror jeg at jeg ender med å ta vaksinen..

Skrevet

Ikke bra å bli så syk - helt klart. Men jeg syns det er skummelt med eventuelle langtidseffekter av vaksine jeg, da. Det ble nevnt tidligere noe om at hvordan kan vi mene at vaksinen ikke er godt nok utprøvet når vi ikke er eksperter? Vel - det er jo faktisk umulig for ekspertene å ha prøvet ut denne vaksinen noe særlig lenger enn et år.... og ut fra det kan jeg VITE at den ikke er lenge nok utprøvet. Det er for kort tid! Det tar en viss tid bare å utvikle en vaksine, og deretter er det ikke mye tid igjen til utprøvning før influensaen faktisk banker på døra.. Det er jo slik at ekspertene hvert år gjetter på hvilket eller hvilke virus som kommer til å "treffe" oss. Jeg har i alle fall ikke tenkt å utsette lille nurket i magen (eller meg selv) for en vaksinecoctail basert på en gjetning som er testet i kun kort tid... Da tar jeg heller sjansen på å KANSKJE bli god gammeldags klein i noen dager... (og så langt i vurderingen min har jeg enda ikke tatt i betraktning de økonomiske kreftene som ligger bak vaksineproduktene. *Grøsse*) Men det er nå meg.. :)

Skrevet

Jeg har ikke hatt influensa som jeg kan huske. Et par små forkjølelser i året kanskje, og har allerede hatt en i år, så jeg er sikkert trygg ut året. Har aldri tatt vaksiner mot influensa, jeg mener at kroppen har godt av å være syk innimellom (så framt man ikke holder på å daue av det da) - for det styrker jo immunforsvaret når kroppen klarer å bekjempe det selv.

Og er det ikke litt influensa de sprøyter inn i kroppen da, når de gir vaksine? Har man dårlig immunforsvar, kan man jo faktisk bli syk av vaksinen også.

Er prinsippielt i mot alle typer legemidler når man er gravid, på disse 35 ukene har jeg tatt 2 paracet, etter et par timer med migrene.

Skrevet

Jeg skal definitivt ikke ta den!

Ble skikkelig dårlig av vaksina i fjord og sliter fortsatt med bivirkninger. Tør ikke tenke på hvordan det hadde gått om jeg var gravid da jeg tok den....

Skrevet

Samma her, ble skikkelig dårlig i fjor av vaksinen..! Da tok jeg den fordi jeg jobbet med risikogrupper, og ville ikke risikere å smitte dem. Men jeg ble sjuk selv jeg gitt, og er glad for at jeg ikke var gravid da..

Har nå greidd å blitt forkjøla, men det er ingenting i forhold til bivirkningene av vaksinen jeg tok i fjor! Har veeeldig sjelden innfluensa uansett, så satser på at det går greit:)

Tror kanskje mange forveksler kraftig forkjølelse og innfluensa? Er det bare jeg som har det inntrykket? En kan jo føle seg ganske ør og utslått av en forkjølelse også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...