Gå til innhold

Noen som har reist langt med barn (over 2 år) og baby (ca 9 mnd)? Tidsforskjell evnt. vaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi planlegger en reise med storfamilie, og det har blitt foreslått Belize. Jeg er litt skeptisk til en så lang reise, men samtidig høres det jo forlokkende ut.

Jeg har tenkt på Mauritius da man ikke trenger vaksine for å dra dit og det ikke er tidsforskjell.

Noen som har erfaring med å reise langt med små barn? Det blir da eventuelt snakk om en reiselengde på 2-3 uker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi var en mnd i Sør Afrika da mini var 6 mnd (7 da vi kom hjem) og reisen gikk utmerket. Var vel totalt 25 timer på fly (tur-retur) og hun skrek i kanskje 10 min totalt...men hun var liten nok til å kunne ligge i den bagen de har på flyet, da.. det er nok ikke din på 9 mnd... ville sjekket i alle fall..

Hun fikk de vanlige vaksinene før vi dro og vi gav henne også hepatitt B vaksinen. Hep A vaksinen kan de ikke få før de er et år...

Alt i alt en knallferie :o)

Skrevet

Vi var 3 uker i Brasil med vår første da han var 1,5 år. Var 5 timer tidsforskjell og det gikk kjempefint. Mener å huske det tok et par-tre dager før han var på plass i ny døgnrytme. Tror det var lettere for han enn for oss, han regulerte det med mer eller mindre dagsoving. Dagslyset hjelper jo også, det blir mørkt ved leggetid ved ekvator. Han fikk hepatitt b-vaksine. Den blir gitt som standardvaksine til mange grupper av babyer så det er helt ukontroversielt.

Vi hadde det helt topp på langtur!

Skrevet

Vi reiste til sør-øst Asia med Knerten fra han var 5 til han ble 7 mnd. Loffet litt rundt der nede og besøkte flere land i løpet av 2 måneder.

Omstilling ift tidsforskjell var null problem, han ble i praksis omstilt på flyet begge veier. Fordelen med lange flyturer er selvsagt at flyet er mye større, vi satt rett ved en nødutgang og hadde dermed egen lekekrok. Ble plassert der fordi vi hadde baby bassinet.

Han fikk ingen ekstravaksiner på forhånd, de ville helst unngå det siden han var så liten. Hepatitt B som gis til enkelte smitter jo kun via kroppsvæsker, så det er uansett ikke så lett å få den, det er i så fall hepatitt A som er utfordringen (smitter feks via mat).

Mannen min ble forøvrig smittet med hepatitt A i Spania, så uansett hvor du reiser har du ingen garanti mot denne.

Husk myggnetting til vogn og reiseseng. Ellers vil jeg også anbefale leilighet i stedet for hotell når man reiser med små barn, det gir større frihet til store og små.

Skrevet

Takk for svar :-) tror at det kommer til å gå fint uansett hvor vi reiser, så lenge man tar noen forhåndsregler, men er godt å høre andres erfaringer!

Da er det bare å starte planlegging!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...