hol(L)y COW Skrevet 25. oktober 2010 #1 Skrevet 25. oktober 2010 Har en på snart 7 mnd'er. Koker vannet han drikker nå - men hvor lenge skal man gjøre det? Har ikke fått noe beskjed fra helsestasjonen og glemte å spørre på sist kontroll. Tenker jo med gru på den giardaepisoden for noen år tilbake, men på den andre siden er det kanskje mest viktig å koke vannet på sommeren når det kan være (hus)dyr i fjellet? Hva gjør dere andre bergensere?
Sunnybeach4gull :) Skrevet 25. oktober 2010 #2 Skrevet 25. oktober 2010 Dm sir vell at etter 5 mnd trenge man ikke koke vannet mer , nån vente til dm bikke 6
Babyønske �� Skrevet 25. oktober 2010 #3 Skrevet 25. oktober 2010 Vet det er noen som koker det ganske lenge, til 1 1/2-år. Nettopp med tanke på det gardia utbruddet. Det er jo noen år siden nå, men det skjedde en gang, og hvem vet om det kan skje igjen. Regner med at kontrollrutinene deres er noe bedre, så om vannet skulle bli forurenset så varsler de tidlig. Jeg har ikke vært så nøye på det. Fra gutten min var 6-12 mnd var vi ikke i Bergen permanent, bare i perioder. Fra han ble 1 år har vi bodd her permanent. Jeg har gitt litt hipp som happ før han var 1 år. Hadde jeg kokt, avkjølt vann fikk han det, hvis ikke fikk han rett fra springen.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. oktober 2010 #4 Skrevet 25. oktober 2010 Kan spebarn (0-1 år) gis drikkevann direkte fra springen? Dersom vannet er behandlet (desinfisert), slik det er vanlig ved større vannverk som forsyner tettsteder, bør barnet kunne få dette uten videre forbehandling så snart det inntar annet enn morsmelk. Vannet er ikke sterkere bakteriologisk belastet enn den grøten/maten barnet ellers får i seg. Snarere tvert i mot. Vann fra godkjent vannverk skal være fritt for patogene mikrober og vil vanligvis bare inneholde et forholdsvis lavt antall "miljøbakterier" som er uten betydning i denne sammenhengen. http://matportalen.no/artikler/2008/2/1204288690.71 Ulykken i Bergen skyldtes vel at det oppsto en feil på renseanlegget, og akkurat det kan vel i teorien skje hvorsomhelst- men heldigvis er sjansen for det rimelig liten=)
Vimse + gullene Skrevet 25. oktober 2010 #5 Skrevet 25. oktober 2010 helsesøster (bergen) sa man slapp å koke vannet etter fast føde var innført. Da får de i seg så mye at systemet blir mer robust. Med tanke på giardiaepisoden er det gjort mye for å bedre vannkvaliteten i bergen. Det burde snarere vært sikrere enn andre steder for de har gjort så mange utbedringen. Spesielt hvis du får vann fra svartediket, kan du vite at de har flett nytt og moderne anlegg med uv-rensing av vannet.
hol(L)y COW Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 25. oktober 2010 Ok - godt å høre Da dropper jeg kokingen fra nå av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå