Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #1 Skrevet 25. oktober 2010 Hva kan de? Hvor stor er de? Hvor mye sover de? Går de i bhg eller er det noen som enda har ungene hjemme? Mini er nå fylt 21 mnd, tiden flyr så fort.. Ikke lenge til To års dag! Hun er en stor jente med MYE matlyst! Kan tippe rundt 13 kilo, høyden er jeg usikker på men hun har strekt seg veldig i det siste Hun er blitt kjempeflink å prate, og synge! Hun kan synge litt av Timmy sangen, og Ro ro til fiskeskjær, samt litt av Petter Edderkopp. Trives kjempegodt i barnehage med andre unger. Tydeligvis har de lekt butikk der, for nå om dagen går hun rundt her og roper " Kom og kjøøøp" hehe. Det går i 3-4 ords setninger her om dagen Hun spør etter enkelte unger i barnehagen også, så hun har nok fått seg venner der. Evig glad for det, er ikke lenge siden hun startet her i den nye barnehagen! Sover hele natten stort sett, men tidlig på morgenkvisten vil hun ligge i mamma sin seng, samt en time i barnehagen.
Lemonia Skrevet 25. oktober 2010 #2 Skrevet 25. oktober 2010 Gutten min er 22 mnd. Har ikke veid eller målt ham siden han var 18 mnd, men da var han 88 cm og veide 12 kg. Han spiser ikke så mye, men er heldigvis ikke kresen. Han liker absolutt alt, selv sære smaker. Han går i park, dvs maks 5 timer om dagen og de er mest ute. Han trives godt der og har fått seg noen venner allerede. Han har bare gått der 4-5 uker så synes tilvenningen gikk fort. Han er jo likevel mest hjemme og det synes jeg er fint. I parken beskriver de ham som et lett barn å ha med å gjøre. Han er selvstendig og henger ikke rundt i beina på dem, han finner alltid på noe å gjøre. Han er også langt framme sosialt sett. Mens de andre på hans alder fremdeles foretrekker parallell-lek så leker han mer _sammen_ med andre, da gjerne de eldre barna, og ikke bare side om side. Han snakker mye. Antall ord vet jeg ikke siden jeg sluttet å telle ved 100 og han kan i allefall over dobbelt så mange nå, men han snakker mest i 2- og 3 og også noen 4- ords setninger. Merker også at han tar ord mye raskere Rundt ett år måtte vi gjerne gjenta ord og bruke dem flere ganger før han husket dem, nå forstår og bruker han ord etter å ha hørt dem bare én gang. Han elsker bøker, det har han egentlig alltid vært, og kan mange av historiene i de bøkene vi har lest mye. Han er også glad i å synge. Det kan like gjerne være sanger fra TV som sanger han f.eks. har plukket opp i barneparken. Veldig morsomt når han plutselig synger på en ny sang jeg ikke visste at han kunne før. Han har begynt med litt mer "avansert" lek. I stedet for å bare kjøre rundt med biler eller en annen form for handlingsløs lek, så lager han nå historier om det som skjer. Leken har en handling. Morsomt å studere ham leke og høre hva han forteller. Sove godt har han gjort siden han ble født heldigvis. Han sover nå ca 12 timer om natten og en times tid på dagen.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #3 Skrevet 25. oktober 2010 Wow. Min på 22 mnd sier ingenting. Sier mamamma papapap, et dyrenavn, thats it. Jeg har bedt han speede opp før 2 årskontrollen, men jeg tror jeg har fått en sta liten faen. Han forstår ALT, men prate, nei.
Trollemor75 Skrevet 25. oktober 2010 #4 Skrevet 25. oktober 2010 Her er Trollet 21 mndr og: Jeg aner ikke hvor stor eller tung han er. På 18 måneders kontroll var han 85 cm og 12 kg, han har strukket seg mye men virker ikke så stor. Helt normal. Han sover en gang om dagen mellom 1-2 timer. Han går i barnehagen. Han snakker egentlig ikke utenom Pappa, Mamma, der og det. Og brøle som en løve. Han er 2-språklig, de pleier å være litt tregere, dessuten er han mye mer opptatt av fysisk utfoldelse enn sosiale ferdigheter. Klatring, løping, sparke fotball, det er mye gøyere enn å snakke! Absolutt ikke noe kosegutt, det tar altfor mye dyrebar tid som kunne heller bli brukt til å tømme peisen for aske eller kaste duplo i doen. Bortsett fra når han er syk, da er han en myk kosegutt. Pappa er som regel den store helten, Mamma er god å ha når det er tid for mat. ;-)
Lemonia Skrevet 25. oktober 2010 #5 Skrevet 25. oktober 2010 Etter det jeg ser er det enorme forskjeller i språkutvikling på den alderen. I barselgruppen min er det f.eks. 6 barn. To av dem snakker bare enkeltord (den ene kun en håndfull). Hun som snakker mest snakker i lange setninger og bruker også småord og fyllord (type "pappa er på jobb" og ikke bare "pappa jobb" e.l. som mange på den alderen sier).
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. oktober 2010 #6 Skrevet 26. oktober 2010 Jenta mi ble 2 år i forrige uke, men hun har i grunnen kunnet det meste av dette i noen måneder allerede: - Snakker bra, med lange, mer eller mindre fullstendige setninger, og har også sine små historier som hun aldri går lei av å fortelle. f.eks om "bestefar som sager ved, og bråker så fælt at vi får vondt i ørene våre- må bruke øreklokker, og dress, støvler og hansker for å ikke bli skitten. Mannen saget ned greina, den falt boms ned i bakken" osv osv (dette var i sommer, men hun prater fortsatt om det- god hukommelse ja;). Uttaler ikke alle ord helt korrekt enda, men gjør seg som regel greit forstått. - Teller til 12, og kan teksten til en del sanger, men ikke den største sangfuglen foreløpig. - Sparker ball veldig treffsikkert, står på ett bein, snurrer rundt og hopper langt med begge beina samtidig (rene lengdehoppern hehe) - Sover stort sett hele natten, såfremt hun er frisk og ikke noe plager henne. Spiser lite, men det har hun alltid gjort, og er ikke store jenta- sist vi veide henne var hun 10,4 kg og 85 cm lang- 22 mnd gammel. - Begynte i bhg nå i august, og det har gått over all forventning- men hun har kortere dager + ofte en fridag i uka, siden jeg er hjemme i perm m minstejenta=) Alltid gøy å få skryte litt av sine små hehe
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #7 Skrevet 30. oktober 2010 jentami blir 2 år neste måned. Hun er veldig "med", syns det er så kjekt nå, kan forstår liksom alt, og kan føre samtaler ilag. Hun er flink til og prate, setter ord sammen til setninger. Hun er veldig sta! Hun skal ha ting slik som hun vil det og er litt "småhissig":) Går i barnehagen hver dag, liker seg godt, remser opp navna på di som går der osv. Synger alle di kjente sangene fra b.hagen og barnetv. hun sove hele natten det har hun gjort fra hun var 5 måneder... hun er ikke noe matvrak, liker seg godt ute, og leker godt aleine og med andre. Om kvelden før vi legger henne ligger vi på sofaen under teppe og bare koser:) syns det bare blir kjekkere og kjekkere:) hviler 2 timer i b.hagen...
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2010 #8 Skrevet 30. oktober 2010 Hun er 22 mnd og kan mye..., tisser på potte eller do, hopper og spretter på to bein, snakker som en foss, 4-5 ords setninger, rekorden er 8 ord! Synger bæ bæ lille lam, kaptein sabeltann, ro ro, byggmester bob, mikkes klubbhus-sangen og mange flere... Hun er 87 cm men veier bare 10-11 kg, tynn lita flis. Sover maks en time på dagen, tolv timer om natta og guuuud hvor mye vi har strevd for å få inn den rytmen! Hun sov ikke en hel natt før hun var over året. Går 70 % i barnehagen, men håper på mere snart. Merker at hun ikke er helt med sosialt der pga dette. Likevel koser vi oss fælt de dagene hun er hjemme, da, så det blir nok et savn selv om jeg burde bruke tida til studier.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 31. oktober 2010 #9 Skrevet 31. oktober 2010 hehe, apropos språk- måtte smile litt idag da lille frøkna plutselig utbryter (mens pappa støvsuger)- "støvsugern blåste rett på krøllene mine- jeg ble redd!". Hun har et litt ambivalent forhold til støvsugern, og er veldig opptatt av krøllene sine for tida- så en herlig kombo må jeg si
husmus &2 Skrevet 1. november 2010 #10 Skrevet 1. november 2010 Veldig morsomt å lese om de små, særlig fordi det er jo noen en husker nærmest fra BIM, så det er litt festlig. Prompen blir 2 år neste mandag og siden han er tospråklig henger han nok litt etter, men merker det kommer flere og flere nye ord ut, mest på norsk, men han skjønner jo begge språk like godt. Han er veldig glad i å synge, og det går i Lille Ole, toget går, hjulene på bussen og bæ bæ lille lam. Det er vel kun først og sistnevnte han selv synger helt. Han er ekstremt opptatt av støvsuger, og skulle gjerne gjort det hele dagen. Han elsker å være i barnehagen og leker mer med de enn ved siden av de. Der er han kjempelydhør mens hjemme er det morsomst å gjøre det man ikke får lov til. Leke med lekene sine er ikke like gøy som å leke med ipad´en, noe han faktisk klarer helt fint. Han kommer seg inn og ut av programmer og vet liksom hvilke ikoner han skal trykke på. Veldig festlig. Hjemme sover han to timer på dagtid, men kun en time i barnehagen. Ellers legger han seg kl 19 og sover itl 07. Han våkner ikke opp om natten, det har han aldri gjort, med mindre han er syk noe som er ekstremt sjeldent. Han elsker lillesøsteren sin og er kjempeflink til å leke med henne.
Mjølkekua Skrevet 2. november 2010 #11 Skrevet 2. november 2010 Gutten vår er snart to (desember) og snakker masse. Han har ikke fullstendige setninger, men sier "åj, det var godt", Mamma leke med *navn*. Pappa bange ved (han mener kløyve ved). Gå i barnehagen. Se på lastebilen. Etc. Han synger (kan noen sanger - i allefall deler av dem), hopper, går trapper, teller til ti (selv om han av og til stokker om noen tall). Bygger fint med duplolego (setter klosser systematisk på plass). Har skjønt putteboksen fra han var året. Elsker barnehagen og vil leke mer når vi henter ;-) koser alle barna og lillesøster og sier "ikke dytte, bare kose" og "så, så *lillesøster navn* ikke gråte - se (holder opp leke) leke". Generelt god og blid gutt, men han kan være trassig, spesielt på morgenen. Spiser greit, men er ikke en stor gutt (var rett over 11 kg på 15 mnd og 78 cm. Vet ikke hva han er nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå