Gå til innhold

NÅR TA amh prøver? osv. første time til utredning.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei:) amh er en relativ ny prøve som tilsier hvor mye egg du har igjen! Samme som fsh, bare at amh måler "jo lavere, jo værre" i forhold til fsh som er bra hvis lavt! Min amh var på 0,3 (går ikke an å måle lavere)! Jeg har lest endel om dette p nett, og ikke fortvil hvis resultatet er dårlig . Det er en hel haug som har blitt gravide på tross av det, så ikke gi opp hvis dårlig resultat:)

Lykke til:)

AMH måler eggkvalitet og eggløsningsreservene, dvs restaktivitet i eggstokkene derfor kan den tas når som helst.

Jo lavere AMH, jo mindre eggreserver har du. I mottsatt fall vil svært høye nivåer av AMH representere økt risiko for å bli overstimulert i forbindelse med prøverørsbehandling.

Denne testen er det bare prøverørsklinikker som kan ta pga det er en dyr test for det offentlige. Selv ble jeg bedt om å ta denne testen pga alderen min (39 år). I tillegg ble jeg bedt om å ta en CC-test (Clomifen-test med pergotime tabletter) hvor de målte alle relevante nivåer av hormoner tre ganger i løpet av en menssyklus for å få ovulasjonsinduksjon, dvs eggløsningtest.

Lykke til

http://www.stolav.no/templates/StandardMaster____101772.aspx?epslanguage=NO

Ikke kvaliteten, kun eggreservene!! Hadde vært både dårlig kvalitet og minimalt med egg, så tror jeg ingen hadde klart det;)

Annonse

http://www.stolav.no/templates/StandardMaster____101772.aspx?epslanguage=NO

Ikke kvaliteten, kun eggreservene!! Hadde vært både dårlig kvalitet og minimalt med egg, så tror jeg ingen hadde klart det;)

Gjør deg oppmerksom på at amh angis i forskjellige verdier avhengig av hvor du tar det. F.eks på st.olavs er god amh på 25.. Jeg hadde det høyeste de noen gang hadde sett på 179, og ble selvfølgelig skikkelig overstimulert. Det er heller ikke positivt og det er heller ikke gitt at kvantitet er synonymt med kvalitet,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...