Gå til innhold

Glukosebelastningstest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gjort dette før?

Jordmor vil absolutt at jeg skal ta denne prøven men jeg vil ikke. ser ikke helt vitsen med det bare fordi jeg har litt høy BMI. Med eldste lå symfysemålet mitt over det grønne feltet og jeg la på meg masse. Mens denne gangen legger jeg meg ikke på så mye og jeg ligger innenfor normalen på symfysemålet.

Syns det er litt rart bare..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Ja, jeg tok den for noen uker siden.

Råder hun deg til det, ville jeg bare tatt den.

Det er ikke noe pes i det hele tatt. Du kommer fastende, drikker et stort glass med noe søtt og måler blodsukker, venter et par timer (jeg fikk dra hjem imens) og måler igjen.

Skrevet

Hei!

var igjennom dette for tre uker side. Har høy bmi også, og da tar dem det visst.. Smaker ikke noe særlig herlig, men det sklir ned. Er veldig søtt.. Men jeg drakk masse vann etterpå :)

Satt på venterommet jeg da, for fikk ikke lov til å reise noe sted, skulle visst være i ro. Men tok med litt strikketøy og tiden gikk fort :)

Ønsker deg masse lykke til, og det er ikke noe å grue seg til :)

Skrevet

Jeg ville hørt på jordmor i dette tilfellet. Det at man tar glukosetesten er jo for å se om du står i fare for å få svangerskapsdiabetes. Høye blodsukkernivåer er ikke bra i forhold til barnets vekst i magen. Selv har jeg type 2-diabetes og går til kontroller 2.hver uke i forhold til langtidsblodsukkeret mitt. Man kan ende opp med å få kjempebabyer om man ikke har kontroll på blodsukkeret slik at barnet blir veldig stort.

Siden jeg har diabetes fra før, har jeg ikke tatt glukosebelastning selv, men vet at det ikke er så fælt som flere skal ha det til.

På Riksen bruker de sitrondråper i sukkervannet du skal drikke, nettopp for at det ikke skal være så grusomt å få det ned. Man skal jo drikke det opp i løpet av en viss tid.

Smart å ta med strikketøy som på'n igjen ;o)! Eller en god bok ;o)

Skrevet

Tja, vet ikke jeg. Får se hva det blir til. Hvor langt på vei var dere når dere tok den da?

Skrevet

Jeg skal ta den om 1 1/2 uke og jeg ligger under symfysemålet.

Skrevet

Jeg har tatt testen i 2 av mine sv.sk.. Å jo,- det er helt grusomt! Jeg fikk skikkelige brekkninger. Hadde heldigvis ikke dia men må kanskje ta testen om igjen prg sukker i urinen...

Skrevet

Jeg har også tatt den pga høy BMI. syns det er bedre å ta den og være på den sikre siden enn å la vær. Jeg har heller ikke hatt sukker i urin, lagt på meg mye (8,5kg i uke 30) eller ligger over på symfysemål.

Ikke var det så ille heller. Hadde med musikk og bok som tidsfordriv de 2t. etter å ha drukket.

Du får tenke slikt at du kan vise at også vi tjukke er sunne og spreke!!

Skrevet

jeg ligger nesten UNDER normalen jeg, men tok glukosebelastningstest for noen uker siden fordi søstra mi har diabetes, så bare for å være sikker.. hadde funnet litt sukker i urinen ogsånn.. Men det var driiiiiiiit kjedelig!!!!!!!!1 Jeg bare satt der, og gjorde ingenting i to timer... eller, først styrtet jeg en halv liter med sukkervann, noe som ikke var veldig deilig men ..

Jeg mente selv at jeg ikke hadde det da men dte hjalp ikke så mye , for både lege og jordmor ville ha meg til å ta den. MEN jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes eller noenting :):) Hadde målt blodsukkeret mitt jevnlig selv så visste det sånn halvt egentlig, men da fikk ihvertfall legene også bekreftelse...

Skrevet

Blir egentlig et veldig stort problem å møte opp fastende pga jeg kommer til å kaste opp siden jeg ikke får spise om morgenen. Kjipt å bli dårlig hele dagen bare pga dette. Men skal høre med legen hva hun sier. Mener hun at jeg ikke trenger å ta den så kommer jeg ikke til å gjøre det heller antageligvis.

Skrevet

Det er visst i løpet av det siste året kommet nye retningslinjer som sier at har man spor av sukker i urin, BMI over normal eller har født stort barn tidligere og ikke da blitt sjekket for sv.sk.dia da, så skal man gjennomføre glukosebelastningstest. Synes det er bra at de sjekker det, selv om jeg ikke akkurat ser fram til det selv. Hadde spor av sukker i urinen to ganger forrige gang svangerskap og ba om å bli sjekket for dette, men fikk ikke siden jeg ikke hadde høy BMI eller dia i familien. Ut kom en gutt på nesten 5 kg. Så jeg synes det er svært bra at det blir sjekka denne ganga :)

Skrevet

Synes det er veldig bra at vi følges opp og sjekkes. Dreier dette seg om deg eller om babyens ve og vel? Slutt og vær så egoistisk og hør på fagfolkgene i stedet. Og en glukosebelastningstest er ikke så veldig ille akkurat!

Skrevet

Det er da til babyens beste! Jeg er også godt trent og i god form, men går akkurat over BMI "kravet". Skal ha test i morgen. Det er ikke SÅ ille som alle skal ha det til (hadde to sist jeg var gravid). Ja det smaker ikke godt, og man kan bli litt kvalm. Man tar med lydbok/musikk/noe å lese på og bruker tiden til å slappe av, eller jobbe som jeg kommer til å gjøre.

Synes det er flott at de følger opp dette! Om legen skal gjøre en individuell vurdering av alle vil jeg tippe at halvparten av legene aldri ville nevnt det med et ord (akkurat som de normalt ikke sier et ord om vekt til sine pasienter, selv om det er et helseproblem!)

Skrevet

Ikke noe pes å ta den.Drikke sukkervann , vente 2 timer og så ferdig.No big deal;)

De 2 timene gikk kjempefort også.Man kan ha svangerskapsdiabetes selv om man ikke har sukker i urinen.

Syns det er et fint tiltak og det er barnets ve og vel det er snakk om.

Lykke til;)

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet så mange har med glukosebelastningstesten... Det er noe søl å få i seg, ja da, men jeg synes det er flott å få testet jeg, bra å vite at alt er i orden. Jeg synes det er viktig å følge opp slikt for de som trenger det, og om jordmor mener det er nødvendig synes jeg du burde ta den. Selv har jeg tatt testen og skal ta igjen om et par uker, og det synes jeg er bra. Ikke noe problem å sitte stille de to timene heller, er vel bare å ta med seg noe lesestoff tenker jeg...

Skrevet

Er jeg egoistisk bare fordi jeg ikke ser poenget med å ta den??

Må le litt av noen av dere. :)

Skrevet

Jeg fikk vite at jeg hadde svangerskaps diabetes etter jeg tok en slik test. (i mitt forrige svangerskap)

Det var ikke noe kult å ta den men jeg hørte på fagpersonell og fikk tett oppfølging resten av svangerskapet. Jeg venter nå nr 3 og må ta denne testen på nytt i uke 27. Jeg er glad man kan finne ut slike ting så man slipper komplikasjoner med tanke på alt for stort barn og fødsel.

Mitt råd: ta den!!

Skrevet

Glemte og si at jeg hadde normal BMI og ingen som har diabetes i min familie....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...