-S- Skrevet 24. oktober 2010 #1 Skrevet 24. oktober 2010 Min lillegutt er 6 uker i morgen. Jeg steller og legger han for natten i 21-22 tiden, men som regel bruker jeg ca en time før jeg får han å sove (ligger på puppen, sovner, men våkner igjen straks jeg fjerner meg). Har forsøkt å legge han senere, men han sovner ikke fortere av den grunn. Virker som han har fått for vane at han skal bruke meg som smokk til han er ordentlig sovna. (pappaen har forsøkt å legge han og bruke smokk, men da begynner han å gråte etter et par-tre runder med den) Når han først er sovna, så sover han godt, og når han er våken for å spise på natta, så bare spiser han og sover igjen. Er kun på kvelden at han har fått denne vanen.. Er ganske sliten på kveldene, er ofte alene hele dagen med han når mannen er på jobb(han jobber laaange dager), og det ville vært utrolig deilig om det gikk litt fortere å få han til å sovne, slik at jeg fikk litt tid for meg selv før jeg legger meg. Noen tips? Det er uaktuelt å la han gråte..
sthans Skrevet 24. oktober 2010 #2 Skrevet 24. oktober 2010 Kjenner igjen det der :-) Her hjalp det å amme litt oftere tidligere på kvelden og korte litt ned på intervallene mellom amming på dagen. Da blir han skikkelig mett av siste ammingen før leggetid, istedetfor at jeg/han bruker en time på å fylle tanken. Varmt bad hver kveld er også viktig, men det gjør du kanskje allerede. Vanskelig á finne det perfekte leggetidspunkt, men viktig å ikke begynne for tidlig. Her kan det være snakk om bare et kvarter fra eller til. Trøsten er at det der kommer til å gå seg til khempefint etter hvert - spesielt siden du er flink med rutiner som du sier. Her er gullet drøyt tre mnd nå og leggingen har gått fint stort sett de siste to-tre ukene. Utenom kveldene går det som en drøm her også, så tror vi er heldige tross alt totalt sett :-)) Lykke til (det er DEILIG når voksentiden på kvelden kommer tilbake!!) :-)
Guttemamma75 Skrevet 24. oktober 2010 #3 Skrevet 24. oktober 2010 Min personlige mening er at det er ALT for tidlig å forsøke å "presse" en baby på 6 uker inn i rutiner.. I min erfaring kommer rutinene av seg selv etterhvert og babyen blir trøttere tidligere på kvelden slik at den kan legges til "vanlig tid"... Du kan gjerne ha en rutine med kveldsstell, men å prøve å legge en baby alene som ikke VIL dette er dødfødt.. Jeg hadde babyen på stua med oss så lenge han var våken, når han begynte å bli trettere forsøkte jeg å legge ham tidligere og tidligere på kvelden helt til han tilslutt fant roen selv i 19 tiden pga at da var han trøtt...
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 24. oktober 2010 #4 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg er enig med lille M+junigutt+julibaby!... Har ikke noen spesielle tips å komme med, er første gang jeg gjør dette også, men jeg kan jo fortelle hva jeg gjør Gutten vår var litt sånn som din, var ikke sutrete eller noe, men etter flaska kl 9 på kvelden ville han helst være våken, og sovnet gjerne ikke før 23 tiden! Det var forrige uke, da var han 6 uker.. de siste dagene nå har jeg mått vekke han kl 9 for å gi han mat, og i går og dagen før det fant jeg ut at jeg skulle se hvor lenge han sov etter maten kl 6-7...han sov til 02:30, fikk mat, og sov til 08:30 igjen begge dagene! Sover babyen din godt etter måltidet før 9? Kanskje du kunne prøvd samma greia som meg, er jo ikke sikkert det funker på din, men det skader i alle fall ikke å prøve! Håper du finner ut av det da, jeg vet hvor godt det er å ha et par timer for seg selv! Bare være deg, og ikke mamma liksom ! (ikke misforstå meg, jeg ELSKER å være mamma , men det er viktig å ikke miste seg selv )
-S- Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 24. oktober 2010 Mener selvfølgelig ikke at man skal ha så mye faste rutiner når de er så små, det har vi ikke heller. Jeg følger hans rytme, pg det fungerer fint. MEN synes det blir litt slitsomt å ligge i senga å amme i en time før han sovner om kvelden.. verst er det når jeg ikke legger han før jeg selv skal legge meg, for da er jeg skikkelig trett, og det blir ekstra slitsomt. I kveld forsøkte jeg å ta kveldsstellet kl 20.30. Satte meg i stua og ammet han fra 21 og i tre kvarter. Han sugde begge bryst tomme, og øynene gikk igjen.. så la jeg han i senga og lå sammen med han i 5 min før han sovnet.. Måtte inn et par runder å gi smokken, men nå sover han veldig godt.. så er nok bare å prøve seg frem til hva som fungerer:)
Løvinna30 Skrevet 24. oktober 2010 #6 Skrevet 24. oktober 2010 min er 3 mnd jeg har så vidt begynt å tenke på rutiner Jeg vet liksom ikke helt når og hvordan jeg skal begynne.. her har vi bare nytet babylivet og ikke tenkt på rutiner i det hele tatt.. han sover og spiser og driter akkurat når han vil :-) regner med at rutiner kommer smått av seg selv, med litt innsats :-) Håper det hvertfall... Mitt tips er å prøve å stelle og legge han tidligere og tidligere for hver kveld (alt fra 15-30 min hver dag).. Lykke til :-)
Mamma's Magic Skrevet 24. oktober 2010 #7 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg synes det høres ut som om du har det veldig greit, jeg! At en så liten baby sovner kl 23 er jo kjempebra! Det er kanskje slitsomt å måtte amme i en time før babyen sovner, men jeg tror ikke det er så uvanlig. De skal jo spise seg godt opp for natten. Og hvis det er en trøst, ammer jeg ofte i både 4 og 5 timer før jenta mi sovner ordentlig for kvelden;)
-S- Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter #8 Skrevet 26. oktober 2010 Ble egentlig litt feil å spørre om tips til kveldsrutiner.. for vi har egentlig ingen rutiner vi heller;) Var heller dette med den lange tiden med amming det tar før han sovner.. Men har altså de siste kveldene funnet ut at jeg ammer ferdig i stua, fremfor å ligge i senga å amme. Han sovner likevel når jeg da legger han ned. Også føles det mye mindre slitsomt å sitte behagelig i stua og drikke vann og kose mens jeg ammer i en times tid;)
-S- Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter #9 Skrevet 26. oktober 2010 Har jo også sjønt nå at han faktisk trenger masse mer mat på kvelden for å sove godt, og at han ikke bruker meg som smokk.. jaja..mye å lære og mye å prøve å forstå for en førstegangs;)
Tremo Skrevet 27. oktober 2010 #10 Skrevet 27. oktober 2010 Høres ut som om det går bedre med deg nå Vil bare si at alle barn er ulike. Har mange veninner som har lagt barna klokka 19 fra de bare er noen uker gamle, men det har vi aldri fått til med våre barn.Har ikke hatt noen ambisjon om å få det til heller;) Så jeg har sittet i stua og kost meg med dem frem til de sovner en gang mellom 21 og da vi voksne legger oss. Da kunne jeg amme samtidig som jeg koste meg i stua og var sosial men mannen. Det som skulle gjøres av huslige ting akkurat da gjordre mannen.
novembermum Skrevet 27. oktober 2010 #11 Skrevet 27. oktober 2010 Hei Jeg har en på tre år fra før, og da la vi han mye senere enn vi begynte med nå. Nå steller jeg og tar på pysj rundt kl 19 før jeg ammer. Det har gått overraskende bra, og hun sovner nesten med engang. Sørger for å holde henne litt våken før leggetid slik at hun er trøtt. Når hun er lagt går jeg ut av rommet slik at hun sovner av seg selv. Noen ganger må jeg inn flere ganger, men da tar jeg henne ikke ut av rommet, men tar henne opp for å rape eventuelt før jeg legger henne igjen. Da sover hun til 23-24 så ammer jeg henne da. For meg er dette optimalt da vi får litt kveldstid alene, noe som er utrolig deilig når man har en fra før også. Man er litt mer avslappet med nummer to, så er sikkert noe med det, også har jeg friskt i minnet at soverutinene går i perioder, og at ting blir bedre og bedre jo større de blir. Så tilslutt får vi alle en hel nattssøvn, selvom det kan ta sin tid:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå