Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 8,5mnd og hun kommer seg ikke fremover. Bakover og rundt går fint, men ikke fremover og detter fortviler oss begge. Hun blir sint og frustrert og bare sparker med bena og slår med armene. Jeg leker mye på gulvet sammen med henne for å motivere, men hun blir bare frustrert. Hun har gåstol som vi av og til bruker, da blir hun fornøyd og kommer seg frem.

Hva skal jeg/vi gjøre?

Hva kan jeg gjøre for å lære henne å komme seg fremover?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har sikkert prøvd dette men. Hva med å trille en ball foran henne som hun må strekke seg etter? Eller om du sitter på litt avstand og oppmuntrer henne til å komme mot deg. Kan hun stille seg i krabbestilling? Kanskje hvis du løfter litt under magen på en måte og får henne på alle 4.. Jeg vet ikke.

Noen barn krabber ikke i det hele tatt, bare går. Det er ingen krise selv om det er slitsomt for henne og dere når hun blir frustrert.

Skrevet

Jeg vet det ikke er noen krise, skulle bare ønske hun forstod meg når jeg forteller henne hvordan hun kan gjøre det. :-)

Hun kommer seg nesten opp i krabbestilling, mer nå enn før helgen faktisk. Men ikke helt... :-(

Hun blir veldig ivrig når katten kommer i nærheten (kommer ikke helt til henne for hun blir så ivrig at hun hyler av fryd og skremmer han...)

Men når iveren tar henne så løfter hun armer og ben samtidig og ser nesten ut som hun tror hun skal fly.

Jeg prøver å krabbe rundt henne og "lokke" henne til meg, men det ser ikke ut til at hun forstår.

Har også prøvd og satt henne på alle fire, men da flater bena ut.

Jeg føler meg slem hvis jeg lar henne ligge på gulvet fordi jeg vet at det må til for at hun skal lære, men samtidig må jeg bare ta henne opp fordi jeg hører frustrasjonen og irritasjonen hos henne og da lærer hun det iallefall ikke!

Jeg forstår jo at det er en kode hun må knekke, men jeg kunne virkelig tenkt meg et triks for å trigge denne koden...

Skrevet

Høres ut som om det er jentene mine du beskriver (tvillinger, 8 mnd).

De er litt seine motorisk, slet med skeiv nakke da de ble født, og var nesten 5 mnd før de syntes det var ok å ligge på magen... Men nå kryper begge i ring og baklengs! Selv om de er litt seine, sier fysioterapeuten vi får oppfølging av, at de er "innen normalen", normalområdet er visst veldig vidt... men føler meg sikker på at de etterhvert lærer alt de skal lære. Nå koser de seg på gulvet, og tilbringer mange timer hver dag på gulvet. Noen ting skjer gjennom utvikling, andre ting gjennom læring (lære ¨å sykle, f eks). Tror nok det er utvikling som skal til før de mestrer krabbing, og da er det ikke så mye å gjøre, annet enn å stimulere så de syns det er kjekt å være på gulvet. (Fordelen med tvillinger er jo at de har selskap på gulvet hele tiden:-)

Har du hatt kontakt med fysioterapeut?

Skrevet

Har ikke så mange tips til deg på hvordan få henne til å komme seg framover. Men den gå stolen er ikke så lur å bruke. Hvis hun er vant til å komme seg fram med den blir hun bare enda mer frustrert når hun ikke kommer seg noen sted uten. Det var faktisk to ting fysio på helsestasjonen sa vi ikke måtte kjøpe. Sånn "hoppe disse" og gå stol. Det kan gjøre slik at de begynner å gå på tærne og at de ikke lærer seg å krabbe.

Skrevet

Ja, jeg vet det egentlig, så vi bruker ikke den så mye. Men når middagen skal lages og snuppa hyler av full hals fordi fremover ikke fungerer, så må jeg faktisk bruke gåstolen. :-(

Derfor spør jeg etter tips for å lære henne å komme seg fremover.

Skrevet

Hei:) Jenta mi har akkurat fylt 8 mnd og har vært en "rygger" frem til i dag! Hun har stått i krabbestilling en mnds tid, men ikke skjønt hvordan hun skal komme seg fremover. Men i dag ålte hun seg frem for første gang:) Jeg satt sammen med henne på gulvet og la fra meg mobilen litt unna henne, og plutselig satte hun "fart" og dro seg frem til mobilen:)

Etterpå lokket jeg med fjernkontrollen til tv`n, for den liker hun også veldig godt! Fungerte det også:)

Kanksje ikke de rette lekene, men det fungerte:) Så mitt råd er å ta det som det kommer (vi har også stresset fælt med dette) og lokk med noe du vet hun virkelig ønsker å få tak i:) Før eller senere får hun det til!!

Skrevet

Hei.

Først vil jeg bare si som allerede er blitt sagt, "normalen" i forhold til utvikling hos barn er vid. Prøv å ikke bekymre deg, barnet ditt bruker tid på å lære seg fremoverteknikken, men før du vet ordet av det kommer barnet ditt seg frem overalt.

Når det er sagt forstår jeg din og barnet ditt sinn frustrasjon dersom hun ligger der og hyler, der er ikke kjekt for noen av dere. Flott at de "lokker" og leker med henne for å stimulere henne. Hvem bryr seg om der er "riktige" leker du lokker med. Her i huset er fjernkontrollene og Crocs høyeste ønske på lekelisten.

Min jente på 9 mnd kommer seg dit hun vil, men krabber ikke. Enten ruller hun eller åler seg fremover, hun ser ut som en sel som svømmer. Hun klarer ikke å sitte på egenhånd. Ellers er hun ei frisk og rask jente, er akkurat slik som en på samme alder er. Jeg er ikke bekymret for enkelte ting tar tid, det kommer når det kommer.

Skrevet

Så hva du skrev om gåstol over her, men jeg må bare gjenta advarselen mot gåstol likevel. Vet om et barn som virkelig var skrekkeksempel på hvordan det kan gå med overdreven bruk av gåstol.

Ei bekjent av meg lot datteren sitte mye i gåstol fordi "jenta ikke ville ligge på magen". Hun orket ikke å se at jenta ble sliten av å ligge på magen, så jenta ble satt i gåstol fra ganske tidlig. Jenta fikk en helt rar motorikk. Hun ble veldig tidlig flink og stødig i ryggen av å sitte. Denne jenta kunne sitte stødig fra 6 mnd alder. Men hun lærte andre bevegelser i helt feil rekkefølge. Mens andre jevngmale barn klarte å snu seg rundt, krabbe, sette seg opp etc, klarte denne jenta bare å sitte rett opp og ned der moren satte henne. Hun ble veldig passiv. Klarte å stå stødig når moren satte henne fra seg stående, men klarte ikke å komme seg dit selv. Jenta lærte jo tilslutt å gå, og jeg har ikke noen forutsetninger for å si om hun har varig skade av dette, men jeg vil bare si at mye bruk av gåstol kan hindre normal motorisk utvikling.

Hvis ungene får ligge mye på magen og trene, så lærer de etterhvert. Spennet i hva som er normalt er veldig stort, så barnet ditt lærer etter hvert. Mitt andre barn krabbet ikke ordentlig før han var 10 mnd. Men han ålte seg rundt fra 7 mnd alder.

Skrevet

Jeg har og skal absolutt tenke over det med bruk av gåstol. Nå er det sånn at det er snakk om kanskje 10min i gangen og ikke hver dag, men takk for advarselen likevel. :-)

Mobilen, pc'en og fjernkontrollen, for ikke glemme katten, står høyt opp på "lekelisten" her, så jeg får vel lokke med dette da. :-)

Bare så utrolig frustrerende å se henne kave slik. Armer og ben i lufta som om hun skal ta av!

Men det kommer vel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...