Gå til innhold

andre som venter barn med klumpfot??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg venter ei lita tulle med klumpfot på begge føttene i begynnelsen av desember!!

noen andre som venter og vet om klumpfot?

det er en forvirrende og slitsom tid sånn gennerelt men det å vite dette gjør alt til en ekstra runddans!!

har du/dere tatt noe spesielle forberedelser??

og gjort noen beviste valg mht vogn etc??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Piny :-)))

Jeg fikk min lille gutt født med bilateral PEV, dobbeltsidig klumpfot, august 2007.

Fikk dessverre vite dette på UL i uke 26 og det va alt annet enn godt. Ble jo så bekymret og stresset av det.

Og da lillevennen kom, så forsvant alt som dugg for solen. Joda, føttene hans var godt bøyd innover og han måtte opereres 2 dager gammel og ble gispet til han var 6 uker gml. Etter det kom skinnene på og det brukte han 24//7 frem til han var 6mnd. etter dette 12t i døgnet, altså om natten. Han ble 3 år i sommer og vil nok bruke de om natten frem til neste jul igjen. Da er han rundt 4,5år.

Vogn - der vil jeg anbefale Emmaljunga city cross. En veldig god, lett og robust vogn. Og sportsdele kan fort brukes omdet blir nødvendig mtp plass etc.

Jeg er nå gravid i uke 29 med lillebror, som forøvrig ikke har KF.

Og du, du må være glad for at tulla di har det på begge føttene - da blir de seendes like ut vet du :-) Leggene blir jo tynnere enn hos barn uten KF, men heller to tynner legger :-)

Hvor holder du til? Hvilke skinner skal du bruke? Vår lille bruker Vikhagen skinne, men de fleste bruker Dennis Brown. De er uansett akkurat like gode og oppnår gode resultat.

De er SÅ flinke i dag, så du må ikke bekymre deg. Dette kommer til å gå veldig fint, men du/dere MÅ være flinke å følge opp behandlinge. KF komemr i ulike grader. Noe lette, andre tunge/vrien. Vi var heldige og fikk en lett grad av KF.

Vi kan gjerne mailes privat om du føler behov for det?

KLEM

Skrevet

tusen takk for svar!!

ble sikkelig sjokk her og fikk vite det på ultralyd i uke 16 etter først å ha fått beskjed om at alt var bra i uke 12 så sprø opplevelse, men er ganske rolig og avslappet på det nå altså.

Jeg bor i oslo og skal sogne til ullevål!! hvor har dere vært hen??

tror de bruker Dennis brown på ullevåll...

hvordan har det vært med støtte til sliutasje av klær etc?? har dere søkt grunnstønda?+ hva med omsorgspenger??

er det vanskelig å få han til å bruke skinnene?? har skjønt at flere etterhvert tar de av seg selv om natten etc!!?

Klem tilbake

Skrevet

men operere?? trodde det kun var ved alvorlige tilfeller jeg??

Skrevet

Hei:)

Nei, 9 av 10 tilfeller opereres nesten uansett grad. Operasjonene er liten og gjort i lokalbedøvelse og tar 15-20min. Begge akillessener kuttes. Disse vil etter en liten stund gro sammen igjen av seg selv, og i mens har legene fått bøyd ut og gipset føttene i den max vinkelen de ønsker. Vil på det sterkeste anbefale deg å følge med barnet inn når det skal opereres.

Når det gjelder slitasjen, støtte og annet, så vet jeg ikke. Min sønn har brukt Vikhagne skinner som er helt annerledes enn DB. DB er en statisk skinne, mens Vikhagen er en dynamisk skinne, dvs. mye mer bevegelig for barnet.

Han har aldri prøvd å ta av seg skinnen og tror nok det er en del av pysjen. Vi har aldri nevnt skinnene, altså snakket om den til han at denne skal han bli kvitt når han blir eldre etc. Nei, skinnen er en del av han og vi er veldig bestemt på å bruke den hver natt. Noe annet er helt uaktuelt. Han er faktisk veldig glad i skinnene sine og spør etter de om han ikke ser de nede på badet:)

Som nevnt, så har vår gutt mild grad av KF, dvs. grad 1 av 5. Om barnet har en stridig KF, så medfører jo dette mer arbeid, så akkurat det gjenstår å se.

KF blir som regel ikke oppdaget på UL. Vår ble ikke oppdaget på UL hverken i uke 12 eller 18, men på 3D i uke 26. Ikke kult :-(

Vi bor i Stavanger og i vårt distrikt så brukes bare Vikhagen skinnen. Den brukes også oppe i Tr.heimom jeg ikke husker feil? Resten av landet bruker nok DB.

Skrevet

takk for info!!

lykke til videre med den nye inne i magen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...