juni-august-mai gull:):):) Skrevet 23. oktober 2010 #1 Skrevet 23. oktober 2010 Har ei jente på 3 år som er syk hver mnd.har loggført fra April å det er en gang i mnd med feber i 2 dager til 1 uke og med bronkitt og ofte hoste lenge og kveld/natte hoste nesten hele tiden..ba legen om å finne ut noe nå snart,er til å bli gal av..jeg lurer på om dette kan ver astma hun har,kan dette virke kjent for dere som har astma barn?? Hun ska ta utvidet blodprøver på Mandag og har ny legetime 9 November,men jeg vil vite nå!! aner ikke hva jeg kan gjøre med denne hosten hun hoster til hun nesten spyr..
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #2 Skrevet 29. oktober 2010 Først vil jeg bare si at det er veldig viktig at du bygger opp når hun sover ol for at det skal bli lettere og puste.. Mi jente har astmatisk brokitt. Det fikk hun i alder 18mnd. (er nå 2,5år) Piper i brystet,hoster mye ol.. Hun får flutide fast. Har vært veldig stabil i sommer,men nå har hun begynt typisk og bli forkjøla igjen.. Da hoster hun VELDIG MYE og brekke seg og brekker seg,ender og med oppkast.. Jeg kan jo snakke litt om meg selv som har alvorlig astma og hatt det siden jeg var 6mnd.(er nå 26år) Eller,jeg fikk vel ikke diagnosen astma før jeg var ca 2år. Men var inne ofte på sus med infeksjoner,bronkitt ol. (var inne over 40ganger før jeg var 7år på sus pga astma,infeksjoner) Penselinkur på pensilinkur. Dette har self. moren min fortalt. De sier alltid at det evt er astmatisk bronkitt de første leveårene før en sier det eks da er astma pga utviklingen av lunger ol. Men slik som du sier ang. din jente så ville jeg ikke gitt meg på det. Det høres jo litt ut som astmatisk bronkitt.. ?! (Legen til min jente lyttet og sa med en gang at det her var astmatisk bronkitt) Vil bare råde deg til at hvis hun har astma og er mye syk så husk at du har masse ting gjennom NAV du har rett på,og kan søke om.. Eks hvis dere har ting og tang i huset dere bor i som ikke er bra for henne som eks gulvtepper ol kan dere søke om å "pusse opp",gjøre noe med det. Hjelpemiddelsentralen kan en og få forskjellige hjelpemidler som hjertebrett for eks. Det har jeg nå, og fikk det i voksen alder,men kunne nok vært til god hjelp da jeg var lita. Husker mor og far kom og bygga opp og bygga opp puter hele tiden,mens dette hjertebrett er fantastisk bra og skulle gjerne visst om det for mange år siden. Slik systemer ol er så kantete at en må finne ut mye selv. De sier veldig lite hva en har krav på,må lete selv og spør og spør. Sier det av erfaring desverre.. Hjertebrett er et brett i sengen som en tar opp og ned elektrisk isteden for å bygge og bygge opp med puter...(ryggen går opp/ned) Håper det blir bedre med jenta di og at noe av det jeg skrev hjalp noe. Jeg er ikke lege men kan bare si mine erfaringer. Jeg var/er enda på flere astmasykehus der en lærer en masse om sykdom,trening ol. Bare så du er klar over det!! Disse sykehusene heter: voksentoppen,geilomosykehus,glittreklinikken,nærland for hjerte og lunge. Disse sykehusene er det aldersgrense på, derfor det er mange forskjellige så jeg har vært der når jeg var så gammel så ble jeg litt eldre og var der. Sist jeg var på astmasykehus var i 07..Det trengs enda selv om jeg har hatt sykd, i 26år.. Dette er veldig fint både for foreldre og barn,når de er små,, Masse lykke til,og håper hun evt. vokser det av seg hvis det er astma.. Klem i fleng .
marinas skatt Skrevet 1. november 2010 #3 Skrevet 1. november 2010 Få henne henvist til barnelege. Standar utredning ved misstanke om astma er : Lungerøntgen og blodprøver. Lillemor fikk diagnosen behandlingstrengende astma i august. Lungerøntgen viste obstruktiv lungesykdom / astma. Lillemor holdt også på sånn som du beskriver. Da jeg selv har astma og hennes to eldre søsken også har astma og atopisk eksem , var jeg rimelig sikker på at også lillemor hadde astma. Hun er nå 2,5 år gammel. Fastlegen sa at hun bare hadde "forkjølelses" astma... Jeg fikk henne henvist til barnelege og utredning og hun går nå på faste astma medisiner morgen og kveld.
*bubbs* Skrevet 1. november 2010 #4 Skrevet 1. november 2010 Selv om hun ikke får astmadiagnose kan det være lurt av legen å gi henne astmamedisiner en periode til hun har vært ordentlig frisk noen mnd tid. Om hun har en vanskelig virusinfeksjon vil uansett luftveiene være obstruktive og ha godt av litt astmamedisin. Legene kan godt skrive ut slik medisin til barn som har hatt langvarig viral luftveisinfeksjon selv om hun ikke fyller kriteriene for astma.
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 8. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. november 2010 Tusen takk for svar jenter:) jeg skal få henne henvist til barnelege.. Ska virkelig stå på mitt neste legebesøk denne uken..stakkars jente sier bare jeg:) og spesiel takk til deg anonym..er SUS vi og må til..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå