Gå til innhold

Hipp: pakken sier 50-60 WHO sier 70 grader. Hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå varmer jeg kaldt vann fra springen i mikroen, men fram til han var 3 måneder brukte jeg blandemetoden, siden jeg likevel kokte vannet. Syntes det var enklest da, å ha en termos med varmt vann og ei mugge med kokt kaldt vann. :)

Hallo Sadie.

Har hatt samme dilemma selv. Jeg brukte tjenesten "spør en ekspert" på www.matportalen.no ganske mye. Der fikk jeg svar fra Mattilsynet ang dette.

Mattilsynet sier at det viktigste er å blande ferske måltider hver gang, og at man skal følge temperaturannvisningen på pakken.

Dersom man er i en situasjon der man er nødt til å tillage mme på forhånd så skal den tillages ved 70 grader. Å tillage ved 70 grader med et merke som egentlig skal tillages ved lavere temperaturer en gang i mellom vil ikke ha noe si. Enkelte temperaturømfintelige vitaminer kan gå tapt og proteiner kan bli tyngre fordøyelig, så man bør ikke gjøre dette til vanlig.

For merker som i følge pakken skal tillages ved 70 grader (småfolk) så har de tatt høyde for at temperaturømfintelige vitaminer går tapt og "overdosert" disse :)

Hei Blomstre

Tusen takk! :-) Da skal jeg passe på å holde temperaturen til 40-50 (med mindre jeg lager på forhånd) Supert å vite! Så lurt å spørre på matportalen!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...