Gå til innhold

Syk hver måned hvor normalt eller unormalt er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann er sint fordi han mener det er bortkastede penger å ha henne i barnehagen når hun blir så ofte syk.Nå sist ble det astmaannfall,feber å oppkast,men det har gått mye i det med slim i halsen,feber å oppkast nesten hver måned å min kjære sier smitteskilden kommer fra barnehagen.Han sier også hun har ikke godt av å bli så ofte syk for da spiser hun heller ikke mye.Hva skal man gjøre da? Hun Kan ikke slutte heller i barnehagen,men kan man si dem skal holde henne innendørs selv om det er snø å sol fordi det er kaldt ute?Har noen gode råd å tips å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

veldig mange småbarn er plaget med hyppige infeksjoner når de går i barnehage. Jeg har en liten jente med astma selv og i fjor høst og vinter gikk det i ett med astma, hoste, bronkitt, halsbetennelse og feber og oppkast hele tiden. Fryktelig slitsomt både for henne og for oss. Hun hostet så mye at hun kastet opp, fikk ikke sove og ble sliten og uopplagt. Hun var så mye syk at hun verken vokste eller la på seg noe på over et halvt år. Det ble veldig mange dager hjemme fra barnehagen i fjor. Vi håper at det skal bli bedre nå. De får jo bedre immunforsvar etterhvert og de vokser også ofte av seg astmaen.

Hvis det er veldig kaldt tror jeg du kan be om at de har henne inne pga astma. Men hvis det er veldig kaldt er de små ikke ute uansett. Ellers er det bare positivt med utetid, det blir mindre spredning av smitte når de er ute i frisk luft og ikke så tett på hverandre som inne.

Mine råd er at du har en god dialog med personalet. Si i fra hvis hun har hatt en dårlig natt og er sliten så de kan la henne hvile eller sove.

Skrevet

Har ei jente på 3 år som er syk hver mnd.har loggført fra April å det er en gang i mnd med feber i 2 dager til 1 uke og med bronkitt og ofte hoste lenge og kveld/natte hoste nesten hele tiden..ba legen om å finne ut noe nå snart,er til å bli gal av..jeg lurer på om dette kan ver astma hun har,kan dette virke kjent for dere som har astma barn??

Hun ska ta utvidet blodprøver på Mandag og har ny legetime 9 November,men jeg vil vite nå!! aner ikke hva jeg kan gjøre med denne hosten hun hoster til hun nesten spyr..

Skrevet

langvarig hoste som forverres ved anstrengelse og når hun ligger og sover samt at hun har tung pust til tider var tegnene her. Man kan særlig merke at det virker tungt å puste ut, det hveser litt.

Skrevet

Hun bør nå ihvertfall være mye utendørs, bare hun ikke fryser!

Der er det jo mer bakteriefritt.

Vi har hatt et par runder med forkjølelese siden barnehagestart nå i høst, men har ikke behøvd å holde henne hjemme foreløpig. (2,5 år)

Konstant sykdom er ikke bra, det svekker faktisk immunforsvaret. Er det tilfelle, så hadde jeg tatt henne ut en stund om dere har mulighet til det.

Spør hvilke hygienetiltak de har i barnehagen (bruker de hansker når de bytter bleie, vasker de hender før mat osv)

Skrevet

Det er helt normalt å være mye syk de første årene man går i barnehage. Det er mye bakterier der og uansett hva slags hygienetiltak man tar i barnehagen, så er det en enorm smittekilde. I barnehagen jeg jobber i så kan vi ha barnet inne dersom vi har bemanning til å ha delte grupper. Er vi underbemannet, derimot, så kan vi ikke ha alle barna inne hele dager kun fordi foreldrene er bekymret for mulig sykdom. Da må barnet dessverre være hjemme. (Er jo selvsagt unntak, som f.eks astma som blir forverret ved kulde etc..)

Dersom dere er veldig bekymret for fravær/sykdom, så ville jeg forhørt meg med fastlegen for å sjekke om det er noe som kan gjøres for å bedre barnets immunforsvar, eller om det er en annen årsak til sykdommen. Og ta en prat med barnehagen og hør hva de kan gjøre for å hjelpe situasjnen deres. Er jo ikke ønskelig fra barnehagen sin side at barnet deres er mye syk heller..

Skrevet

Blir litt overrasket over at du skriver at mannen din er sint fordi dere taper penger på at hun er borte fra bhg. Jobber ikke du? Og kunne tatt deg av henne på heltid, er det derfor?

Enig med de andre her som sier at frisk luft er nra, selv for astmabarn, men du må følge med på varsel for forurensing, det er enklete dager astmabarn skal være inne.

Og ja det er veldig vanlig å være mye syk det første året i bhg, min ettåring var syk mye, jeg brukte opp sykedagene mine for å si det slik.

Lykke til.

Skrevet

Første barnehageår gikk med til mye sykdom her også. Hadde feberdager hver måned. Januar toppet seg med omgangssyke, krampeanfall og sykehusinnleggelse :/

Nå er han i gang med andre året i barnehage (3 mnd snart unnagjort), og har ennå ikke (bank i bordet) vært borte fra barnehagen! :o) Så her ser det ut som om immunforsvaret er bygd opp, og at han tåler mer.

Tvi tvi, håper det bedrer seg...

Skrevet

sist vinter, og første året i barnehage, var det forkjølelse kvar måned med feber, men snuppa her i huset klarte alltid å treffe på helg og planleggingsdagar så ikkje mange dagane so måtte til når eg jobbar turnus (vart berre mindre ekstravakter på meg berre)... og no ser det jammen ut til at det blir nok ein vinter i same rutina, to gongar til no med feber og snørr... men ho er heldigvis i fin form, og så lenge ho får i seg litt mat og nok drikke og verkar å vere i fin form får det berre skure og gå her i huset.

men det er som dei andre skriv her, det er heilt normalt for dei små å vere sjuke - spesielt dei to-tre fyrste åra i barnehagen. las ein plass (hugsar ikkje kvar) at norske ungar er forkjøla med feber 35 gongar innen dei fyller 5 år. det blir nokre runder fordelt på kvar vinter sidan dei færraste er forkjøla på sommaren....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...