Gå til innhold

når starte pottetrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min jente på 1,5 år nekter. hyler når hun ser potta . og jeg kan jo ikke tvinge henne. Doring funker heller ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel kanskje i det tidligste laget? Hun er nok ikke klar for det ennå, tiltross for at mor er veldig ivrig???

Skrevet

Vet ikke når det er passende å begynne med pottetrening, men vil tro at 1.5 år er en fin tid å være i gang på.

Gutten min er 1 år og jeg har nylig kjøpt en potte. Har ikke tenkt å starte skikkelig med trening, men den står på badet så han får bli kjent med den. Har sittet på den noen få ganger og det har gått fint så langt.

Ønsker også å høre andres erfaring.

Skrevet

Vi startet pottetrening da tassen hadde nettopp fylt 9 mnd. Kom jo så klart ingenting de første gangene, men det tok ikke lang tid før han skjønte hva han skulle når jeg satte han på potte. Er jo ikke hver dag jeg setter han der, så er jo i grunn ikke sååå aktiv med pottetreningen, men han tisser hver gang han blir satt dit. Så burde vel kanskje være litt flinkere :)

Lykke til med treningen :)

Skrevet

Vi har begynt nå vi. Jenta er 18 mnd. Kjøpte en doring med ole brumm på. Veldig stas. :) Er ikke intens trening vi driver med men forbereder oss til sommeren igjen siden vi gjerne vil hun skal bli bleietørr da. Hun tar initiativ selv til å sitte på do når hun får se ole brumm. Også har hun fått en kjeks eller en fruktbit etterpå siden hun er så flink:)

Skrevet

jeg tenker du ikke må ha sånt fokus på det. Hvis det blir press ifht tissing og bæsjing kan de få problemer med det lenge. Prøv heller å få det til å bli naturlig. Ikke noen belønning for å være "flink", eller noe mas om det.

Jeg sier: nå må mamma tisse! Så tisser jeg på do, mens hun er der. Så spør jeg om hun må tisse, så kan hun tisse på potta hvis hun vil. Ikke noe styr om hun tisser, og ikke noe styr hvis hun ikke tisser. Sier bare "ingen ting tiss nå", eller "oj, masse tiss, det må vi helle i do".

Da er det ikke noe press, men hun lærer seg å kjenne etter om hun må tisse, og hun får et naturlig forhold til det å tiss og bæsje.

Skrevet

Hvorfor ikke belønning? Det er jo helt greit det vel. Jeg syns det fungerer kjempefint. Hun får ikke belønning BARE de gangene hu tisser eller bæsjer men hver eneste gang fordi hun er så flink og prøver. Og blir så stolt når hun får en kjeks etterpå.

Syns alt skal være så pedagogisk riktig nå at alt blir gærnt uansett.

Jeg kommer iallfall ikke til å slutte med.

Skrevet

poden min blir 2 i januar,og bæsjer stort sett på potta kvar dag.og tisser noken ganger på potta kvar dag.

han gjer beskjed at han må

Skrevet

Jeg mente ikke du gjorde det galt Mrs Bad<3<3<3 ! Men du har jo heller ikke noe problem med det!

Det jeg mente var at hvis ungen tydelig vegrer seg, hyler når den ser potta, som det var skrevet i det første innlegget, så ville jeg tatt det litt roligere! Prøvd å ikke gjøre noen sak utav det! Ser bare for meg at hvis ungen vegrer seg, så kan det bli verre hvis man presser på med forskjellige belønninger o.l.

Men alle må selvfølgelig gjøre det de selv synes er rett! :)

Skrevet

Nei, jeg syns bare det var rart at det liksom var så ille å gi belønning hvis en unge er flink.

Skrevet

Her gis også belønning, på samme måte som når han gjør andre ting bra, f.eks. rydder, hører etter når vi korrigerer han, osv.osv. Her er belønning det samme som ros, vi sier at han er flink -og sier det på en litt oppglødd måte liksom, wow- klarte du det? Hadde han fått kjeks eller noe ville det blitt litt for spesielt trur eg, han er vant til- og liker veldig å få ros/belønning på den måten, så det gjør vi ang. pottetreningen.

Mener ikke at alle burde gjøre slik altså, men poenget er at vi forsøker å gjøre pottetrening på samme måte som han f.eks.lærte å drikke av kopp- finne litt ut av det selv, og få ros når han gjør ting rett. Så får vi se da om det er rette måten for han, er der vi er nå i alla fall:) Får vel finne ut av det etterhvert, mulig vi må frem med kjeksa likevel da, er veeldig glad i kjeks!!

Skrevet

Vi har ikke begynt og jenta min er 21 mnd gammel. Stresser IKKE! Er ikke vanlig at de er bleietørre før de er mellom 2-4 år uansett Men vi skal starte snart da, hun kan si ifra når hun skal bæsje eller har bæsja :-)

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Jeg stresser ikke, og komme ikke til å gjøre det enda heller. Har bare prøvd noen ganger og som sagt, da hyler hun. Men kjekt å vite litt hva andre gjør, og når det er "vanlig" å starte.

Vi får la det ligge en stund til, og prøve igjen senere.

HI

Skrevet

her begynte vi med potte da mini var 10 måneder, nå er han snart 15 mnd og har nå begynt å bruke do og doring og han går selv til doen isteden for potta. Er ikke bleiefri, men har dager da bleia er tørr hele dagen, så vi er på vei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...