mss Skrevet 23. oktober 2010 #1 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jeg kjenner det går litt i surr, så skal prøve å forklare kort her, og håper noen kanskje kan forklare litt for meg hvis jeg har misforstått. Og jeg ser jo nå når jeg har skrevet at det ble jo ikke akkurat så kort 1. Selv er jeg 1.års student på høyskolen, studiet går over 4 år og er desentralisert, dvs jeg studerer kun 75%, jeg skal fortsette studiene når barn kommer. 2. Jeg arbeider ikke i fast stilling, jeg er nå i ett vikariat som mest sannsynlig blir å gå over 2 måneder (nattestilling) + at jeg jobber endel i boliger, noe jeg har gjort siden Mai i år. Lånekassen: 1. Fult foreldrestipend er på 8900, jeg får kun 75% av dette, dvs = 6675 pr.måned = 33375 pr.semester 2. Fult forsørgerstipend er på 1130, jeg får = 848 = 4240 pr.semester I måneden fra lånekassen: 7523 3. Må jeg oppfylle noen krav for å få både foreldre og forsørgerstipend? 4. Gir Lånekassen deg 2 semestre med stipend? Du trenger altså ikke å betale tilbake disse 2 semestrene såfremst eksamener er bestått? NAV: 1. Hos NAV barnetrygden: 970 kroner pr.måned 2. Hos NAV kan jeg også få foreldrepenger, her lurer jeg på om de regner ut de 3 siste årene, eller kun de 6-10 siste månedene? Jeg har tjent mindre i 2010 enn i 2009, fordi jeg rett og slett har vært student siden August i tillegg til utenlandsreise på 4 måneder, så jeg har vært vekk i fra Norge i en lengre periode. Jeg tror at jeg vil komme bedre ut av å få regnet ut de 3 siste årene og ikke de siste månedene da jeg ikke har fast stilling og bruttoinntekt har variert fra 16.000-22.000 i måneden. 5. Far er på omskolering via NAV og mottar penger fra dem nå, satsene har også gått ned med tiden (det er noe automatikk i det, vet ikke hva det heter), men barnefar har også en formue på over 500.000. Kan dette påvirke foreldrepenger fra NAV eller forsørgerstipend fra NAV, se også punkt under om ''negativ'' formue? Far mottar ikke penger fra lånekassen. 6. Far er selvstendig næringsdrivende, har han rett på foreldrepenger fra NAV? 7. Kan hans formue bli til en ''negativ'' formue hvis vi kjøper hus? 8. Hvis far tar ut foreldrepenger fra NAV, da kan jeg ikke få foreldrepenger fra lånekassen? 9. I forhold til foreldrepenger, hva er egentlig lurest, å ta utgangspunkt i den som har tjent best av oss to de 3 siste årene? 10. Har han rett på foreldrepenger når han er under omskolering og mottar fra NAV allerede? NAV og Lånekassen: 8. Kan jeg motta støtte fra både NAV og Lånekassen samtidig? 9. Vil jeg motta denne støtten hvor lenge fra NAV og Lånekassen? 10. Kan jeg regne med inntektene fra Nav lengre enn kun 46 uker, mtp på foreldrepenger? 11. Har jeg flere rettigheter fra NAV om bidrag? Foreldrepenger fra NAV: Hvis jeg tar utgangspunkt fra min pensjonsgivende inntekt de tre siste årene har jeg rett på: Mor får 2243 kr per uke i foreldrepenger. Kan dette stemme, at jeg har rett på 8972 kroner i måneden i foreldrepenger? Da har jeg kun tatt utgangspunkt i at jeg har rett på foreldrepenger og ikke far (tenker på dette med selvstendig næringsdrivende) Skatt: Er foreldepenger fra NAV noe som må skattes av ja? Det vil da i praksis si: 14768 kroner fra foreldrepenger NAV 970 kroner fra barnetrygden, stønad NAV 6675 kroner i foreldrestipend, lånekassen 848 kroner i forsørgerstipend, lånekassen Om jeg regner med min pensjonsgivende inntekt fra 2008-2010 (ligningen blir ferdig før den lille kommer ut i juni/juli) så har jeg rett på 3692 i uken, dvs 14768 kroner i foreldrepenger pr.måned. Dvs, utbetaling på 23261 kroner i måneden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142471606-st%C3%B8tte-fra-l%C3%A5nekassennav-student/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #2 Del Skrevet 25. oktober 2010 Det er det du har tjent 6 av de 10 siste mnd de ser på. Hadde du hatt fast jobb ser de kun på siste lønning i forhold til foreldrepengene. Om du har varierende lønn (over 25% forskjell fra mnd til mnd) kan de ta ett snitt av de siste 3/6/9 mnd før permisjonen starter. Klarer du å oppfylle kravet om jobb 6 av de 10 siste mnd før fødsel om du har vært mye i utlandet? Det må ikke være mer enn 14 dager mellom vaktene for at det skal telle som en periode. Du vil ikke få regnet fra de 3 siste årene. Jeg vil ikke tro far har rett på foreldrepenger om han er under omskolering.(ikke 100% sikker her). Om han har rett på det må du enten studere 100% eller jobbe minst 75% eller studere og jobbe som utgjør minst 100%. Fra 6 uker etter fødsel. Du må ha hatt rett på støtte fra lånekassen minst 6 mnd før permisjonen begynner for å få fødselsstipend. Ja du kan få både fra NAV og lånekassen. Dere kan velge foreldrepenger fra NAV som 100% lønn i 46 uker til sammen eller 80% lønn i 56 uker til sammen. Fødselsstipend fra lånekassen er for 10 mnd. Du er sammen med barnefar så det er ikke flere stønader for dere. Ja du må skatte av foreldrepengene fra NAV. ' Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142471606-st%C3%B8tte-fra-l%C3%A5nekassennav-student/#findComment-142479748 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå