indigo25 Skrevet 23. oktober 2010 #1 Skrevet 23. oktober 2010 Men vil ikke at det skal ødelegge for ammingen, så derfor lurer en førstegangsfødende på om noen har gode råd for vettug smokkbruk fra nyfødt av? I bladet gravid anbefalte Trude Mostue å begynne med smokk med en gang, men har lest andre steder at man skal vente til ammingen er i gang. Det kommer jo ikke mat ut av smokken, så det er jo forsåvidt to forskjellige bruksområder og da bør det vel ikke ha så mye å si at man introduserer smokken med en gang? Jeg har lagt en liten blå smokk i fødebagen jeg... Noen med smokkerfaring?
lillespire08+10 Skrevet 23. oktober 2010 #2 Skrevet 23. oktober 2010 Dette er et omstridt tema! Men, det å suge på en smokk og suge på pupp er to forskjellige sugeteknikker. Derfor kan barnet bli sugeforvirret. Men jeg tror de fleste babyer klarer å amme selv om de får smokk fra dag 1. Jeg er andregangs og tar også med smokk på sykehuset:) Sist ventet jeg et par uker iallefall. Men babyer har et veldig sterkt sugebehov, så alternativet er å sitte med puppen i munnen store deler av tida:) Ellers så jobber jeg på nyfødt avd, hvor babyene får smokk med engang. Dette fordi de fleste får mat på sonde, og da er smokksuginga med på å stimulere spyttproduksjonen, som er med på å fordøye maten bedre. Lykke til, du bestemmer vettu
Ladybug~N&E Skrevet 23. oktober 2010 #3 Skrevet 23. oktober 2010 jeg synes de er lurest å vente til ammingen har kommet ordentlig i gang. hun andre sier jo at alternativet er å la babyen ligge med puppen i munn hele tiden og i begynnelsen så er jo det absolutt det lureste iom at det er slik melka kommer skikkelig i gang. man legger også grunnlaget for mengden med melk som kommer. saken stiller seg selvsagt litt annerledes dersom du får melk med en gang og har masse slik at ammingen fungerer fra starten av. da kan jo en smokk være kjekt å ha siden babyer er født med et ganske stort sugebehov (som igjen er for å kunne få i gang melkeproduksjonen, veldig kjekt!!) ja det er to forskjellige bruksområder så hvorvidt det har noe å si for ammingen det vet jeg ikke. men det som jo er greia er at babyene har stort sugebehov for at du skal få melk. derfor tenker jeg at dersom du stapper inn sutten i stedet for puppen så ødelegger du litt for deg selv. ha med deg smokken du så ser du jo om du får bruk for den eller ikke sånn helt i starten! sånn på sikt er det jo uansett veldig greit å ha en baby som tar smokken;) jeg hadde med smokk selv på sykehuset. klok ev erfaring fra forrige gang. noen ganger måtte jeg både dusje, spise og gå på do og da var det veldig greit å putte i sutten for å holde babyen rolig. men jeg brukte den aldri når jeg egentlig burde ha ammet i stedet for jeg visste jo at melka mi er treg og derfor måtte amme hele tiden.
RampeguttFårLSøster*HØYGRAVID* Skrevet 23. oktober 2010 #4 Skrevet 23. oktober 2010 Trude Mostue er VETERINÆR da, så jeg ville kanskje hørt på noen andre enn henne ) heheheh :-D Det anbefales at man venter til man er igang med ammingen, før man introduserer smokk for babyen. Ikke at jeg helt forstår hvorfor, fordi til mine 2 for tidlig fødte barn, har de introdusert smokk umiddelbart, for å få trent sugerefleksene. Selv velger jeg å følge de rådene jeg får på føden. Senere, når jeg kommer hjem med babyen, vil jeg rådføre meg med helsesøster om ting jeg lurer på DET er mine beste tips )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå