Novadona Skrevet 23. oktober 2010 #1 Skrevet 23. oktober 2010 Hei, Jeg ble mamma for første gang på onsdag, og Amund suger godt, gikk over fra råmelk til melk i går midt på dagen. Jeg hadde etter første natten svært såre knopper, da han ville suge og jeg lot han suge i timeshvis på sykehuset (de sa jeg skulle bare la han ligge, men da lå han sikkert lit skejvt!!) Jeg føler han sitter godt på nå, som gir en rund å fin knopp etterpå. han har stort sett stor åpen munn og kjevene jobber godt. MEN, puppene stikker veldig, som om de fryser. Det er også noen områder med litt blodutredelse og når knoppen har tørket er det litt såraktig skorpe som er litt hvit noen plasser og litt grønn (som i pussfarget) Går det over mon tro? Når skal man reagere på vondt i puppene?
Mammahjertet <3 Skrevet 23. oktober 2010 #2 Skrevet 23. oktober 2010 Stikker puppene? Mens du ammer da eller? Jeg føler at det lugger/stikker litt når utdrivingen starter. Da kjente jeg en del ubehag, spesielt mens lille gullet mitt var helt lita. Jeg hadde også såre brystvorter, men var ikke borti at det var noe pussfarget på de. Ta en titt på ammehjelpen sine sider. Der står det en HAUG med kjempegode tips. Mine beste tips mot såre brystvorter er følgende. 1. obs på ammeteknikken. Tren tren Og etter hvert som Amund blir større skjønner han mer hva han skal gjøre også. 2. Når gutten din er ferdig å amme, klem ut noen dråper brystmelk som du smører vortene med. Lufttørk etterpå. Brystmelken er foresten desinfiserende. 3. Purelan salve. Veldig grei å ha til tider. 4. Gå masse og luft brystvortene. Det har de kjempegodt av. Å presse de inn i tette bh`er er ikke så bra hvis en er sår. Sitt med puppene til lufting så ofte det passer seg ;-) 5. ikke vask brystvortene med såpe i dusjen. Det tørker slik ut huden der. Kunne sikkert kommet med enda flere tips, men det der var i hvert fall noen jeg har hatt nytte av med jenta mi som er 2 1/2 mnd nå :-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå