Miessi Skrevet 23. oktober 2010 #1 Skrevet 23. oktober 2010 - Har ikke du enda født? - Når er det du egentlig har termin? - Synes du har en gutt/jente (forskjellig fra person til person hva dem sier) mage, blir det gutt eller jente? - Du har nu veldig liten mage, du blir sikkert å gå over termin. (Ikke særlig motiverende) - Er du sikker på at du vil spise dette, det er jo så mye sukker i? - Du må jo røre på deg hver dag, du kan jo ikke bare sitt på sofaen. (Gjør jo det hver dag, men når man får gjester sitter man jo oftest med dem på sofaen) Noen andre med dumme kommentarer?
lillespire08+10 Skrevet 23. oktober 2010 #2 Skrevet 23. oktober 2010 - nå må du sove masse før babyen kommer, da blir det lite søvn Med alle gravidplagene er det umulig å få sovet godt og nok :s
Snuskomrusk Skrevet 23. oktober 2010 #3 Skrevet 23. oktober 2010 Hvor lenge har du igjen? Sååå lenge? Kan du bli større??
Dolcemami*stolt mamma* Skrevet 23. oktober 2010 #4 Skrevet 23. oktober 2010 Fikk nesten lyst til å smekke til jordmoren som skulle sette på CTG på meg i forrige uke. Hun spurte om jeg begynte og bli lei og jeg sa" ja, det skal bli godt å bli ferdig og å få se babyen" Så sa hun med babylignende stemme: "kan du ikke bare trykke ut denne babyen da?" Ja, lett for henne å si når ikke babyen vil ut enda :S
EllaMaria Skrevet 23. oktober 2010 #5 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg får høre at "oj, så stor du er", selv om jeg er helt innenfor normalen. Og så er det fryktelig irriterende at alle skal mase om at jeg må sove så mye som mulig - for Guds skyld, jeg prøver jo..! Men det er ikke lett, med halsbrann, vondt, tissing hvert 20. minutt +++ Og jeg er ti dager over termin. Rimelig lei av "Ååå, nå måååå han jo komme snart..!"
Lillemy89 Skrevet 23. oktober 2010 #6 Skrevet 23. oktober 2010 nå er det vel rett før?* du er jo sååå stor* spesielt når jeg er i butikker, når kassadamer skal fortelle om deres historier..de skal vel bare være koselige. men gud å lei jeg er av det :P
Sannellerslik? Skrevet 23. oktober 2010 #7 Skrevet 23. oktober 2010 mye ting man blir lei av å høre ja! spes nå på slutten!! - neimen, er du her ennå? (ja du ser jo vel det!) - kommentarer om magen.. -du har skikkeli guttemage (jeg har guttemage, altså spiss, selv om jeg vet jeg får jente;)) - vet dere hva dere får? (fra folk som jeg ikke har noe med å gjør!) - Ja du må bare nyyyte den siste tiden før du får en onge til! (veldig lett når man sover drit dårlig natten, har en turbo 2-åring og alt er bare tungt!) - du må ikke bli lei før terminen er komt! (men alikevel har folk maset siden d var 3 veker igjen til termin om ikke ongen kommer ut snart..) - den kommer når den er klar! (ikke noe trøst for min del vertfall!) - du må bare smøre deg med tålmodighet! (blæææ) Pluss alt fødemaset fra folk hver eneste dag! skjønner att dem bare bryr seg, men fytti så lei man blir! ;P
LiMette og lillegutt Skrevet 23. oktober 2010 #8 Skrevet 23. oktober 2010 "Nyyyyt de siste dagene nå da!" Jada, jeg skal nyyyyte halsbrannen, bekkenløsninga, leggkrampene, maseriene og søvnløsheten. "De fleste går jo over termin med førstemann, likegreit å belage seg på det." Bite me, jeg teller ned til termindato, ferdig snakka. Mitt problem om jeg går over. "Ja, du må spise for to vet du!" (Av litt eldre folk som prøver å presse meg til å spise mer enn jeg gjør, til tross for 15 kg vektoppgang.) Ja, man spiser for to, men ikke to voksne, for faen. BAH!
Baby Bliss Skrevet 23. oktober 2010 #9 Skrevet 23. oktober 2010 LiMette: Haha... herlig!! Kjenner meg VELDIG igjen i den siste der!!! - "Åh, du er sikkert SKIKKELIG lei av å være gravid no!!" Nei, jeg er ikke det! Har vært veldig heldig i svangerskapet med minimalt med plager... men takk for oppmuntringen liksom! - "Nei, du har sannelig ikke lagt på deg mye annet enn på magen! MEN det kan fortsatt komme vettu!!! Alt vannet som kommer på slutten... Når JEG var gravid daaaaa.... *lang historie om vektøkning siste måneden*" Igjen... takk for god støtte og oppmuntring!! De mener vel godt... har jeg hørt! ;P
høstjenta ~ lille vesla mi Skrevet 23. oktober 2010 #10 Skrevet 23. oktober 2010 - Ja nå synes jeg du ser skikkelig fødeklar ut, du kan jo ikke bli enda større enn du er nå! Du er jo hoven i ansiktet og det ser ut som om babyen kommer snart (gjest nr 1 i gårsdagens bursdagsselskap). - Nei du må nok gå over termin, du ser jo akkurat ut som du pleier du. Har du gått opp noe i det hele tatt?? (gjest nr 2 i gårsdagens bursdagsselskap). Bli enige da for guds skyld! Og ja, jeg har gått opp 14 kg, og er blitt hoven i føtter,hender og ansikt den siste uka! Men jeg har jo termin på tirsdag jo!! Jeg føler meg ikke noe bedre av å høre om hvor stor jeg ser ut! - Er du her i dag også? Nå har du vel ikke lenge igjen vel? (den samme dama på butikken sier dette hver eneste gang jeg er der......)
mamma til lillingen Skrevet 23. oktober 2010 #11 Skrevet 23. oktober 2010 Folk man ser hver bidige dag spør eller kommenterer akkurat det samme hver gang. I stedet for å svare sant når de spør hvordan det går, så gidder jeg bare ikke, og sier "ja, det går så fint atte" i stedet for å legge ut om smerter både her og der, manglende nattesøvn og alle andre problemer. Men kanskje det er akkurat det jeg bør gjøre, da slutter de kanskje å spørre. Vet at de bare mener godt og vil vise at de bryr seg, men jessufader da, formen forandrer seg ikke akkurat mye fra dag til dag.
Træægtrønder`n :) Skrevet 23. oktober 2010 #12 Skrevet 23. oktober 2010 "Så stoor du er.." Ja, jeg er noen cm over snittet, men ikke såå stor.. En på toget kommenterte en dag at jeg var "sannelig god og rund" uten at jeg noen gang før har snakket med han.. Hva er det med folk som tror at det er ok å kommentere kroppen til en fremmend på toget?? I går spurte han om det var min siste arbeisdag, men da svarte jeg "nei, må nok holde ut to uker til med jobbing.". Og da presterer han å si med streng stemme: "Det er mange som har det mye verre enn du altså.." Jaja, jeg vet jo det, vi som er gravide i Norge er jo generelt veldig heldige, men det er likevel ikke kjekt med alle svangerskapsplagene og jeg har da heller ikke klaget. Evt så liker jeg ikke å høre: " jeg skal fortelle deg om fødselen min etter at du har født selv.. Hehe.."..
Lykkeliten nov + juli <3 Skrevet 23. oktober 2010 #13 Skrevet 23. oktober 2010 -Samme person: Har du lagt på deg mye i det siste? Tre dager senere: Har du gått opp mye? En uke senere: Har du gått opp mye i vekt i det siste? Nei? det pleier å komme på slutten! (er i uke 35 og har lagt på meg 8 kg så langt.. det er tydeligvis noen som har et sterkt ønske om at jeg skal legge på meg...) -Når jeg sier jeg er mett etter måltid: Ja, det ser ut som du har spist mye, du ser litt stinn ut, ha ha ha! - "Guri, så stor mage du har!" alternativt "Jøss, så liten mage du har!" Selv om jeg trives med å gå gravid skal det blir litt godt å ikke bare bli definert som "gravid"... :-)
silla g07,j11 (fødeklar!!!) Skrevet 23. oktober 2010 #14 Skrevet 23. oktober 2010 Oi! Du har vel ikke lenge igjen? (Eh jo sånn ca 11 uker igjen). Har du det bra? Du ser ikke frisk ut.... (Eh takk jeg vet det, har spydd i over 20 uker hvordan har du det etter en uke med omgangssyken?) Hvordan har du det? Vi bor i ei lita bygd og alle vet at jeg er sykemeldt så hvorfor spør de hver gang jeg er på butikken? Du har sikkert lagt på deg masse... (takk takk ingenting faktisk). Det verste er den siste mnd hvor alle av slekt og venner og ikke minst nysgjerrige sladrekjerringer maser om har det skjedd noe nå? Minst ett par ganger pr dag ja for det er jo endring daglig de siste ukene ... Hva feiler det folk egentlig? Enten er man for stor eller for liten. Enten ser man bra ut eller dårlig ut osv... Og best av alt dette er forskjellig fra person til person som man møter.
TrustNoOne (but Me) Skrevet 24. oktober 2010 #15 Skrevet 24. oktober 2010 Bare et spørsmål: Hva får vi lov til å si til gravide? Er det bedre at vi sier ingenting, overser dere? For det er galt å si at dere har stor mage, liten mage, guttemage, jentemage, spørre om når dere har termin ( det er faktisk ikke så lett å huske andre kvinners termindatoer, de fleste har nok med sin egen ), vi har ikke lov til å sympatisere med dere og si at dere må holde ut, barnet kommer snart, man kan ikke være høflig og si i beste mening at dere må passe på å sove og samle krefter til fødselen.....Jeg skal ikke si noe som helst neste gang jeg møter en gravid, for galt blir det jo uansett...! At folk engasjerer seg i dere og tilstanden dere er i, må være langt bedre enn at alle gir blaffen.
Knøttebabyen Skrevet 24. oktober 2010 #16 Skrevet 24. oktober 2010 Ingen tvil om at man lett blir overfølsom når hormonene raser som verst he he... Jeg personlig syns d er rørende at så mange både kjente og ukjente lurer på hvordan formen er og når man har termin osv Jeg liker å snakke om graviditeten,det er jo d som opptar meg mest om dagen,så for min del er d bare koslig når folk spør =) Men d er klart at kommentarer som : HJELP så stor du er !!! Er du sikker på at det ikke er tvillinger,eller tre eller fire der inne?? ikke akkurat er hyggelig å høre.. særlig når man er i et risikosvangerskap,og tankene fort blir.. ååå nei bare d ikke er no galt,siden folk syns jeg ser så unormalt stor ( evt. liten ) ut... Er jo ikke alle som nødvendigvis føler de blomstrer i et svangerskap,så da er sånne kommentarer unødvendige syns nå jeg..
Fru Tuttemor Skrevet 24. oktober 2010 #17 Skrevet 24. oktober 2010 Enig,man trenger ikke kommentere om den er stor eller liten,jeg vet da selv hvor stor den er,jeg bære tross alt på den,slike kommentarer er bare tull,si heller at den er fin,koselig,herlig osv om man absolutt skal kommentere utseende på magen! Når man ikke er innvolvert i hva den gravide syns og tenker ang termin,overtid og søvn på natten,om man får sove eller ikke,diverse bekymringer en gravid går å tenker på så trenger man ikke og måtte "oppmuntre" med og si at sov godt å hvil godt osv osv,vi vet da det!! Vi er jo klar over at vi går noe tungt i møte(flestparten vertfalll) Koseli at folk spør om hvordan det går om man er i fin form.lurer på termin osver jo graviditeten som opptar meg mest for tiden så er jo gla i å prate om den da:),men å skal være bedrevitere om ting man vet fra før(logiske ting),husk at du må ditt og datt ellers så... er slitsomt når "alle" sier det samme..
høstjenta ~ lille vesla mi Skrevet 24. oktober 2010 #18 Skrevet 24. oktober 2010 he he...godt spørsmål Zoulfire, jeg hadde jo blitt ganske lei meg om ingen hadde spurt eller brydd seg noe om meg og den store magen:) Men er nok litt lei av kommentarer ang størrelse, og når man nærmer seg termin (eller går over) får man hele tiden høre sånt som "er du her i dag å da??", men gjør egentlig ikke så mye, er hyggelig at folk bryr seg. Tror samboeren min er mer lei, han kan ikke ringe noen for tida, fordi alle tror han ringer for å si at babyen har kommet..he he:)
TrustNoOne (but Me) Skrevet 24. oktober 2010 #19 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg har vært gravid selv, og opplevd alle ovennevnte kommentarer og scenarioer, men brukte ikke så mye energi på dem. Jeg tenkte som så at det var folks forsøk på å engasjere seg, og jeg fikk heller sette pris på folks initiativ. Det eneste jeg ikke likte, var når fremmede mennesker plutselig tok meg på magen. Der gikk grensen. Familie var helt ok, men når en vilt fremmed eldre dame begynte å klå på meg mens jeg handlet i nærbutikken, tok jeg tak i en av bilringene hennes og klemte til og spurte "jøss, hva har vi her da? Gutt eller jente?" Forferdelig oppførsel fra min side, men da kokte det over for meg. Damen ble dødelig fornærmet - selvsagt - men jeg får skylde det på midlertidig galskap. Ellers så var det bare koselig. Men jeg har flere venninner som har vært gravide i ettertid, og jeg vokter meg vel for hva jeg sier til dem/spør dem om. For de blir rasende om det er feil spørsmål. Så jeg sier så fint "så fin mage du har" og spør om de er i form til å være med på klubbkveld. Så langt har jeg ikke fått noen rasende tilbakemeldinger på denne typen henvendelser
me-mommy...?har fått nr 3 Skrevet 24. oktober 2010 #20 Skrevet 24. oktober 2010 det smarteste er å snakke til oss fordi vi er oss ikke fordi vi er gravid!! det vanlige snikk snakket som vi fikk høre for en god del mnd siden kansje... hva med å starte med et hei og ikke nemmen går du her ennå? jeg husker jeg ble temmeli forbanna en dag eg hadde fått høre ååå så stor fin mage... noen ganger for mye... endte med at den stakkaren som sa det sist fikk et jo takk det samme til bake...
Miss Snow Skrevet 24. oktober 2010 #21 Skrevet 24. oktober 2010 Selvfølgelig er det flott at de rundt oss bryr seg og er nysgjerrige på hvordan det går, MEN jeg er helt enig med me-mommy - vi er fortsatt OSS. Jeg orker knapt å snakke med folk for tiden, for det virker som om personen meg ikke eksisterer lenger. Det er veldig få som jeg kan holde en normal samtale med om helt vanlige ting, og noen ganger er det litt ålreit å ikke bare være den "gravide". Nå har jeg vært veldig lite sosial de siste månedene, så jeg har heldigvis sluppet unna de fleste kommentarer. Spesielt fordi jeg holder meg unna de jeg veit at kan slenge med leppa, og hatt på meg stooooore klær når jeg MÅ treffe de personene, så de ikke ser magen i det hele tatt. Samboers bestemor klarer å irritere meg ganske fort, men det er vel bare gammeldagsprat, så jeg får bare lukke øra. Men hu er veldig flink til å påpeke at det er "så lenge igjen, ja". Heldigvis har jeg det ikke travelt, eller syns tiden går sakte, men det er jo ikke akkurat oppmuntrende. Og da jeg nevnte at jeg antagelig ville bli sykemeldt (noe jeg ble) i uke 31 fikk jeg høre at "det var nå litt tidlig". Men siden jeg nå er i så dårlig form at jeg bare holder sofaen, slipper jeg unna alt - og det er GODT!
Træægtrønder`n :) Skrevet 25. oktober 2010 #22 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg har ingen problemer med kommentarer fra kjente (nåja, ingen var kanskje å dra det litt langt..). Jeg synes det er hyggelig med folk som spør hvordan det går og når terminen er. Forstår jo at folk ikke husker det. Men det er ukjente jeg ikke forstår hvorfor skal kommentere kroppen min. Jeg går da ikke bort til en fremmend opå gaten og kommenterer deres kroppsfasong. Du var sannelig god og rund, eller så utrolig liten du er..
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 25. oktober 2010 #23 Skrevet 25. oktober 2010 En eldre slektning som sa: "nå kan jeg se at du har begynt å gå opp!!" (jo takk, en hel kg siden jeg så henne 3-4 uker tidligere..) " er du sikker på det bare er en der inne?" (Ehh.. ja? Fortsatt bare en der inne ja.. Hvis ikke det har skjedd noe i mellomtiden som jeg ikke vet noe om..) Og samme slekning: "nå må du se å spise litt til da, husk du spiser jo for to!" Jeg har alltid vært overvektig og jobbet hardt før svangerskapet for å gå ned (23 kg), og er fortsatt like lite interessert i å snakke vekt som før... Er heller ikke særlig interessert i at "alle" bare må ta på magen min. 10 poeng til deg lenger oppe i tråden, som grabbet tak i sideflesket til damen i butikken.. Syns jeg var helt til pass for henne! :-D Ting som er koselige å høre: Så fin gravidemage du har Du ser så flott ut i graviditeten, frisk og opplagt (så kan man jo prøve å ta det positivt selv om man evt føler seg som en dass når man hører det.. hehehe) :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå