Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #1 Skrevet 23. oktober 2010 Er ikke så lenge siden jeg begynte i ny jobb. (med turnus) Denne helgen har jeg egentlig fri. Nå ringte sjefen og så at han måtte beordre meg på jobb for det var "krise". Så da var det bare å kaste seg rundt for å få tak i barnevakt, mannen er borte idag/kveld. tenker på de som ikke er så heldige å ha besteforeldre og slikt i nærheten. Noen som vet om dette egentlig er lov?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #2 Skrevet 23. oktober 2010 Har hørt at det kan være sånn i helsevesenet, men synes det virker merkelig. Hva skal han gjøre om du ikke får barnevakt? Gi deg sparken?
Gjest Skrevet 23. oktober 2010 #3 Skrevet 23. oktober 2010 Dersom du er alene hjemme med barna kan du ikke beordres vil jeg tro, men jeg kjenner ikke disse reglene. Du finner sikkert noe om det i arbeidsmiljøloven eller i lov om helsepersonell.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #4 Skrevet 23. oktober 2010 Det er lov mange steder i helsevesenet dessverre.. Det enkleste man kan gjøre for å unngå det er å ikke svare på telefonen når de ringer, eller si man har drukket alkohol om det passer seg sånn (de ringer på kvelden og vil ha deg på nattevakt, eller de ringer om morgenen og vil ha deg på dagvakt.. Går nok ikke så greit å "skylde på den" om man skal på ettermiddagsvakt...) Har man ikke barnevakt har man ikke barnevakt.. JEG hadde ikke dratt om jeg ikke fikk tak i noen..
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #5 Skrevet 23. oktober 2010 syns dette var veldig snodig, var ikke slik på min gamle arbeidsplass. (også i helsevesnet) men der var det fler folk å ta av. takk for svar:) HI
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #6 Skrevet 23. oktober 2010 Skal du beordres i helsevesenet må det forrligge en akutt oppstått situasjon (altså ikke hull i turnus) med fare for liv og helse. Det med fare for liv og helse er strengt, som oftest utløser ikke en mindre på jobb dette. Videre tror jeg (men er ikke sikker, ring sjefen og hør) at arbeidsgover må betale barnepass om du beordres.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #7 Skrevet 23. oktober 2010 Ja det er lov og bli beordret på jobb, så lenge du ikke går bare går "løse vakter. Men du har rett på enten 50 eller 100% overtid for den vakten du blir beordret på. Det er vannlig innien helsevesenet ja, særlig i helger med liten bemanning.Blir det da sykdom eller sykt barn så blir mankoen på ansatte veldi tydelig. Og ja det er vannsklig og få tak i folk og om ALLE sier nei så har en ikke noe annet valg enn og beordre...dessverre!!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #8 Skrevet 23. oktober 2010 Vel det er vel ikke fare for liv og helse, bare en annen som er syk på jobb, og dermed hull i vaktboka ikveld. Hvis noen kommer over hvor dette regelverket finnes, blir jeg super glad:) Da skal jeg spise litt, og få litt energi til kveldens beordningsvakt. HI
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #10 Skrevet 23. oktober 2010 Sykdom hos de som skulle vært på jobb er en akutt oppstått situasjon, ikke hull i vaktplanen. Så da er det hvorvidt mangelen av en ansatt utgjør fare for liv og helse som avgjør.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #11 Skrevet 23. oktober 2010 Det er lov, men det skal være tungtveiende grunner til det og så vidt jeg husker er det at du er alene om omsorgen for et barn og ikke kan skaffe pass. Arbeidsgiver kan da ev velge å skaffe deg barnepass om du må betale for det, men det må avtales i forkant.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #12 Skrevet 23. oktober 2010 Her var det jo vanvittig mye synsing. I helsevesenet kan man bli beordret på jobb i krisetilfeller. Sjefen vil så langt det er mulig unngå dette, da det er dyrt å beordre. (Du skal ha mer betalt enn på en vanlig vakt.) De vil også sannsynligvis prøve å korte ned på vakten for å spare penger. Man må ha fast stillingsprosent i kommunen for å bli beordret, dvs.man kan ikke beordre en vikar. Unntak: Ved inntak av alkohol Mangel på barnepass Du har fått innvilget ferie Har hørt at i enkelte kommuner vil de først og fremst beordre de som allerede er på vakt til å gå lenger, framfor å beordre noen som egentlig ikke er på jobb. På min arbeidsplass blir nesten aldri noen beordret, mye fordi vi har flinke vikarer som gjerne stiller på kort varsel, samt at leder går ut av sitt gode skinn for å forebygge at beordring blir nødvendig. Skaper ofte dårlig stemning på en arbeidsplass når det skjer titt og ofte.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #13 Skrevet 23. oktober 2010 Det er et krav for å kunne beordre at situasjonen er akutt oppstått (altså at man ikke har visst om situasjonen på forhånd. En kan dermed aldi beordres til en vakant vakt) med fare for liv og helse.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #14 Skrevet 23. oktober 2010 Er ikke bare i helsevensnet at man blir ilagt overtid som de kaller det. Skjer i private næringer også, men da med 50% betaling. Når kunden venter og det har betydning for kontrakter og fortsettelse på kontrakter, som igejn har noe å si for om man faktisk har en jobb å gå til, blir det jo faktisk gjort.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #15 Skrevet 23. oktober 2010 Min mann jobber i helsevesenet og han kan bli beordret på jobb. Har han drukket eller ikke har barnevakt så kan han ikke, enkelt og greit. Vi kan ikke bare la ungene være hjemme alene, og jeg kan ikke ta meg fri fra jobb pga at han blir beordret på jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå