Gå til innhold

Angående Morsmelkerstatning og søvn om natta...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte dattera mi for 3 uker siden...Hun klarer ikke å suge pupp(Blir bare sånn kosepupping, så jeg må pumpe meg og gi på flaske til henne. Men nå har jeg fått mindre melk, så jeg må begynne med erstatning. Har bare prøvd Nan og småfolk. (Sånn drikkeklar). Men syntes hun bare gulper av dette. Hun gulper litt også av vanlig morsmelk, men værre av Erstatning. Så jeg lurer på deres erfaring med Morsmelkerstatning??? Er det forskjell på merkene???

Også det som er ekstra slitsomt er om nettene, siden hun gulper en del. Lar henne få rapa under og etter melka, men hjelper lite...Også når jeg legger henne i senga si, bare skriker hun. Akkurat som om at hun ikke vil ligge der...Når jeg tar henne opp og inntil meg, så roer hun seg.

Jeg er alenemamma og har i tilegg ei datter til på 9 år. Så det å få så lite søvn tar på..Pga dette med gulpinga og rapinga hennes og tar lang tid før hun sovner igjen om natta..Så jeg går jo helt i ørska.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det varierer veldig fra merke til merke. mi jente gulpet også av nan og småfolk, men ikke av collet og hipp. men om hun er en veldig storgulper så kan du få en slagsspesial melk på apoteket kan kjøpes uten resept men den er dyr så kan lønne seg å få en resept av legen for å teste den ut.

Skrevet

Hei. jeg gir også begge deler (mm og mme) Prøvde ut nan, men den gulpet han bare opp igjen og det satte seg fast i halsen (skummelt). Gikk over til collett og han gulper nesten ikke noenting (mye mer av mm). Prøv ut den, er mye mildere for magen også.

Skrevet

Vil bare si at jeg kjenner meg igjen- selv om jenta mi ikke får noe erstatning, bare morsmelk. Om natta er det som regel mye gulping, raping og luft som skal ut- og hun nekter å bli lagt ned i senga si mens dette står på; vil bare ligge oppå brystet mitt.. Forståelig nok, siden det sikkert er ubehagelig å ligge flatt på ryggen når man har mageknip, og siden det er smertelindring i seg selv å få ligge tett inntil mamman sin. Ofte varer denne urolige perioden ganske lenge, i natt f.eks holdt vi på fra kl 02 til litt over kl 04... Zzzzz...

Heldigvis gråter hun ikke noe særlig, så lenge hun får ligge på brystet mitt eller får pupp, men jeg får jo uansett ikke sovet noe, før hun til slutt finner roen igjen og sovner. Men varer som regel ikke lenge før hun våkner til på nytt igjen dessverre, så blir lite nattesøvn for tiden ja, og spesielt trøtt blir jeg på hverdagene når vi har slike urolige netter og jeg må opp tidlig med storesøster i bhg i tillegg. MEN ikke alle netter er like ille, og jeg trøster meg med at det sikkert snart roer seg litt- enn så lenge får man bare gjøre det beste ut av situasjonen og prøve å få seg litt søvn på dagtid mens lille sover.

Skrevet

Takk for svar jenter:=)

Jeg fikk kjøpt Hipp sin MME. Prvøvde den i stad, men gulper likt som med Nan og Småfolk:(. Æsj. Kjipt dette med gulping. Ting tar ekstra lang tid og værst om nettene når jeg selv trenger søvn. Kan ta opptil 2 timer før hun sovner igjen på natta. Og blir til at jeg må legge henne ved siden av meg i senga, siden hun bare hyler i senga si:( Men på dagtid og kvelden sover hun mye bedre. Merkelig. Hadde hun bare sovet bedre om nettene også.

Hadde håpet at det å bytte over til Hipp sin MME skulle gjøre susen. Men siden hun gulpet av det også, så har det kanskje ikke noe å si hvilket merke???

Skrevet

Det er forskjell på merkene, men du må selv finne ut hvilken som passer dere.. :P Noen gulper av hipp, mens andre gulper av nan.

Min erfraring er at om melken er kald, så blir det gulping her.. Nå skal min helst ha 41grader da, men om den er under 38 (ca), så blir det masse gulping. Og de ferdig boksene er ikke helt det samme som pulver føler jeg. Min gulper og av de boksene, men ikke når jeg blander ut vann med pulver.

Skrevet

Ja alle babyer er jo forskjellige og reagerer forskjellig sikkert med disse forskjellige mme merkene. Jeg leste nå på nett om hva andre syntes var best av mme merkene og de fleste syntes HIPP sin og flere skrev at det ble mindre gulping av den. Så den kom best ut tydligvis. Nå har jeg prøvd Nan, småfolk og Hipp. Blir det ikke bedre så får jeg prøve Collett sin mme.

Lille jenta mi sover bedre om dagen og ettermiddagen...Om kvelden og natta blir det værst og hun har mer magevondt da virker det som. Ikke lett dette. Koser meg såklart kjempe masse, men dette er slitsomt, særlig når jeg får så lite med søvn.. Har jo ikke en barnefar som stiller opp heller.

Skrevet

Er det luftsmerter, eller hard mage? Kanskje babyen reager på noe du spiser når du gir mm.. Kål, kullsyre, løk osv..

Eller så er hun kanskje litt hard i magen, og da kan malt i melka hjelpe.. :)

Skrevet

Hun er heldigvis ikke hard i magen. Jeg gir både mm på flaske (Pumper meg så lenge jeg orker, men mindre melk har det blitt. Sikkert pga jeg er sliten) også gir jeg mme i tilegg. Så spørs hvor lenge jeg orker å pumpe meg nå. Men vil liksom ikke gi opp mm mi heller. Kan være at hun reagerer på noe av det jeg spiser, siden det virker som hun har litt mageknip om kvelden. Ikke lett å vite. Men gulpinga har hun uansett. Passer på at hun får rapa under og etter hun har fått mm/mme. Men gulp og rap kan komme lenge etterpå uansett.

Tar gjerne i mot all råd av dere som kan bedre gulpinga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...