Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 23. oktober 2010 #1 Skrevet 23. oktober 2010 er det noen som har noen gode "kjerringråd" mot strekkmerker? både nå under graviditet og for å få de bort etterpå? fikk litt strekkmerker sist svangerskap, men et par mnd å var de borte, men denne gangen kom de samme merkene tilbake, og flere, de er dype, og flere klør og ser ut som sår. ser så fælt ut
silla g07,j11 (fødeklar!!!) Skrevet 23. oktober 2010 #2 Skrevet 23. oktober 2010 Hei;) Jeg fikk masse strekkmerker sist som så ut som blødende sår, som kom fra uke 26 de ble nesten helt borte igjen det var liksom ingen kremer som virket sist. Denne gangen er jeg flink til å bruke peeling annen hver dag og smører magen og hoftene med exomega krem fra apoteket og har ikke anntydning til strekkmerker enda nå i uke 28 men de kommer vel her også tenker jeg. Litt urettferdig at noen slipper ett eneste strekkmerke mens andre ser helt mishandla ut;)
*ms* Skrevet 23. oktober 2010 #3 Skrevet 23. oktober 2010 viktig med stuilring og massasje av stedene strekkmerkene kommer... kan bruke oljer og kremer..
lillespire08+10 Skrevet 23. oktober 2010 #4 Skrevet 23. oktober 2010 Er ikke dette genetisk i stor grad? Jeg har aldri smurt med noe, ikke fått strekkmerke. Verken min mor eller søster hadde strekkmerker heller.
Puppemamma Skrevet 23. oktober 2010 #5 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg smører meg med feit krem fra Dove hver dag (hvit krukke). Har ikke fått noen strekkmerker ennå, men er heller ikke så veldig stor siden jeg ikke har lagt på meg mer enn 7 kg 34+2 i dag
Babyønske �� Skrevet 23. oktober 2010 #6 Skrevet 23. oktober 2010 For det første, smøring med krem hjelper ikke. Strekkmerkene ligger så langt ned i hudlagene at kremer ikke vil trenge inn. Så om en skal forebygge/behandler må en gjøre det innenfra. Omega 3, nattlysolje og E vitamin blir sagt å kunne forebygge.
Scarlette Skrevet 23. oktober 2010 #7 Skrevet 23. oktober 2010 Aksepter dem.. Helt naturlig, ikke noe å gjøre...
Dolcemami*stolt mamma* Skrevet 23. oktober 2010 #8 Skrevet 23. oktober 2010 En ting du ikke bør gjøre er å klø har jeg hørt, da blir dem myeee verre. Det skal hjelpe og legge en fuktig klut på eller dusje magen når det klør. Svigerinnen min i Sveits fikk beskjed om å dusje(fukte) magen ofte og hun fikk ikke et eneste strekkmerke. Om det var det som var grunnen til at hun ikke fikk det vet man jo ikke, men man kan jo prøve. Jeg har bare fått ett strekkmerke i forbindelse med opersasjonsarret jeg har på magen, men ellers ingenting(*bank i bordet*) Jeg er 39+5 i dag, men har ikke smurt med hverken krem eller olje annet enn etter dusj. Da smører jeg med spenol, men det har jeg alltid gjort da
Puppemamma Skrevet 23. oktober 2010 #9 Skrevet 23. oktober 2010 ingen som har bevist at kremer ikke fungerer, så er jaggu verdt å prøve
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter #10 Skrevet 23. oktober 2010 takk for svar kanskje jeg skal prøve med omega 3 ? de forsvant nesten sist, så håper de gjør det denne gangen også, er bare mye verre.. er ikke noe kjekt, har ikke mye lyst å vise magen. men anbefaler alle som vil ha hull i navelen om å ikke gjøre det, arret blir så stygt når man er gravid, å det har ikke gått bort etter sist.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 23. oktober 2010 #11 Skrevet 23. oktober 2010 Det finnes fortsatt ingenting som har effekt mot strekkmerker som kan dokumenteres. Det handler i bunn og grunn om genetikk, men også hvor fort magen vokser og hvor stor den blir. Noen kan få svære mager, men ikke et eneste strekkmerke uten å ha gjort noe for å forhindre det, mens andre har såvidt fått mage, smurt seg hver dag og likevel fått strekkmerker. Selvsagt kan man smøre seg for å være føre var, men undersøkelser viser ingen sammenheng mellom smøring og mengden strekkmerker. Selv om du har smurt/massert deg gjennom hele svangerskapet og ikke fått ett eneste merke, så kan det hende du likevel hadde sluppet unna uten å smøre. Jeg smurte veldig lite i forrige svangerskap. Smurte meg med bodylotion i ny og ned, spesielt hvis det klødde. Maks en gang i uken. Brukte da vanlig biotherm bodylotion. Fikk ingen strekkmerker på magen. Kanskje noen på puppene, men de kom nok etter fødsel, da puppene vokste som meloner på 1 døgn. I dette svangerskapet har jeg fulgt samme prosedyre med samme bodylotion. Er 30+5 og foreløpig ingen strekkmerker på magen. 1 år siden jeg fødte sist. Men det jeg har hørt da, er at det også kan være viktig hva du putter i deg. Sink og e-vitaminer kan ha en effekt mot strekkmerker fordi det styrker kollagenet i huden. Samme med c-vitaminer. Selv tar jeg omega 3 daglig. Svigerinna mi som er hudpleier sier at laser kan redusere strekkmerker så lenge de fortsatt er ferske, altså røde og ikke sølvfarget. Men dette sier jo også de såkalte ekspertene at det ikke har noen effekt på alle. Hadde det vært en mirakelkrem eller kur som hadde funket, så hadde nok alle brukt det nå. Ikke akkurat oppløftende ord, men å smøre med fet krem eller olje er sikkert bedre enn å ikke gjøre det. men også sørge for å smøre kroppen innvendig med omega 3 og matprodukter med sunt fett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå